Companii

Farmaciile nou-deschise au avut rezultate mult sub asteptari, spune seful Centrofarm

Farmaciile nou-deschise au avut rezultate mult sub asteptari, spune seful Centrofarm

Dorin Catana, directorul general al farmaciilor Centrofarm

17.01.2010, 23:30 224

Dorin Catana, directorul general al farmaciilor Centrofarm,spune ca traficul sub astepari din malluri unde are circa 30 deunitati i-a permis renegocierea chirilor pentru majoritatealocatiilor, dar cu toate acestea farmaciile nu obtin reducerile decare beneficiaza alti retaileri pentru ca exista "ideea cafarmaciile o duc bine". El a fost primul executiv din Romania carea anuntat ca in unele malluri nu plateste chirie, iar acum afirmaca numarul acestora a crescut.
Catana prefera sa vada jumatatea goala a paharului, afirmand carezultatele companiei au fost cu 10% sub estimarile initiale, desicresterea totala in lei a fost de 38%, pana la 143,6 mil. lei (34,2mil. euro).
"Am avut pierderi mai mari decat ne-am bugetat initial, in primulrand pentru ca nu ne-am atins cifra de afaceri bugetata. Bugetul afost facut in conditii de necunoastere exacta a ce urma sa seintample. Nu ne-am atins cifra de afaceri bugetata pentru ca oparte dintre farmaciile nou-deschise nu au avut rezultatele pe carenoi le asteptam. In 2008 am deschis 23 de farmacii in centrelecomerciale noi, care au fost mult sub estimarile initiale, inprimul rand din cauza traficului scazut", spune Catana.

Unbuget revizuit de zeci de ori
Toate retelele mari de farmacii din Romania au avut vanzari increstere anul trecut, potrivit ultimelor date disponibile,rezultatele acestora fiind favorizate de eliminarea plafoanelor dela farmacii in 2008 si de extinderea derulata in acelasi an. Desisi-au pierdut apetitul pentru noi investitii, retelele pot saprofite inca de avansul generat de unitatile care nu au ajuns lamaturitate.
Compania si-a revazut de 33 de ori bugetul anul trecut in linie cumodificarile legislative si cu evolutia cursului de schimb, in timpce vanzarile au urmat sezonalitatea obisnuita, mai putin lunaseptembrie, cand au fost mai slabe ca in august.
Seful Centrofarm nu a dorit sa ofere informatii despre bugetul din2010 sau despre investitiile in noi unitati si a preferat sa spunadoar ca "nu vor fi multe farmacii noi deschise".

Zece farmacii aduc un sfert din cifra deafaceri
"Anul viitor ne vom concentra pe rentabilizarea celor existente.Speram sa trecem pe profit", spune Catana. Strategia Centrofarmaferenta anului trecut a prevazut deschiderea a sase locatii,inchiderea a trei si relocarea uneia singure.
In total, reteaua opereaza 60 de unitati, iar primele zecegenereaza un sfert din cifra de afaceri.
"Nu ne gandim sa inchidem noi farmacii. Incercam ca pe cele pe carele avem sa le rentabilizam", spune Catana, care conduce un efectivde peste 500 de oameni.
Centrofarm a introdus in ultimii doi ani propriile branduri demedicamente pe segmentul de OTC-uri (medicamente fara reteta),produse de compania Sintofarm.
"Vanzarile nu sunt semnificative si nu cred ca vom mai investi inbranduri proprii", crede Catana.
OTC-urile au avut anul trecut cel mai rapid ritm de crestere dinportofoliul companiei, de 33%, urmate de cosmetice (31%),parafarmaceutice (7%) si abia apoi medicamente. Cosmeticele aucontribuit cu 21% la cifra de afaceri a companiei.
De obicei, produsele non-farma sunt preferate de retaileriifarmaceutici pentru ca nu au pretul reglementat si sunt generatoarede cash.
"Este o piata atat de dura, incat orice pret marit cauzeaza scaderiale vanzarilor", afirma Catana.

Cele mai vandute produse aduc 1% din cifra deafaceri
Din punct de vedere valoric, produsele cu cele mai mari vanzari inreteaua Centrofarm sunt Preductal, Detralex si Tertensif, caregenereaza 1% din cifra de afaceri. Din punct de vedere cantitativ,produsele cu cele mai mari vanzari sunt Paracetamol Sinus,Algocalmin comprimate si Nurofen raceala si gripa, care au unprocent similar, de 1% din cifra de afaceri.
Pe piata de retail farmaceutic, estimata la peste 1,6 mld. euro,principalele retele sunt Sensiblu, Catena, Help Net, Dona, CityPharma.
In Romania exista in prezent circa 6.000 de farmacii, din carecirca 12% sunt reunite sub umbrela primelor cinci retele. Pestejumatate din acestea inregistreaza vanzari anuale intre 85.000 deeuro si 385.000 de euro, arata calculele ZF facute pe baza datelorcompaniei de analiza si studii de piata Cegedim, insa in varfulpiramidei se afla unitatile situate langa spitale, ale carorvanzari pot ajunge la 2 mil. euro anual.

Ce afaceri au principalele retele defarmacii

  • Cele mai extinse retele sunt Sensiblu, Catena, Dona, Help Net,Remedio si Centrofarm, care cumuleaza peste 10% din numarul totalde farmacii;
  • Acestea au generat in primele noua luni ale anului trecutafaceri cumulate de circa 360 mil. euro;
  • Aproximativ un sfert din vanzari sunt generate de produselenon-farma (creme si produse de ingrijire), adica circa 80 mil. euroin primele noua luni ale anului trecut;
  • Vanzarile de medicamente prin farmacii s-au ridicat la 1,2 mld.euro in primele noua luni ale anului trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO