Companii

Fenechiu: Suma oferită de GFR pentru CFR Marfă este mai mare de 180 mil. euro, dar conţine unele condiţii. Dacă nu renunţă la ele, oprim privatizarea

Fenechiu: Suma oferită de GFR pentru CFR Marfă este mai...

Autor: Mirabela Tiron

20.06.2013, 14:09 1105

Relu Fenechiu, Ministrul Transporturilor, a declarat astăzi că Grupul Feroviar Român (GFR), singurul peţitor rămas în cursa pentru privatizarea CFR Marfă, nu a fost desemnat momentan câştigător pentru că oferta financiară depusă conţine „nişte condiţii”, care se negociază în prezent cu comisia de privatizare.

„După cum ştiţi, astăzi a avut loc ultima etapă a procesului de privatizare. Oferta tehnică a companiei GFR a fost corectă dar oferta financiară conţine nişte condiţii. Suntem în negocieri. Dacă oferta financiară nu va mai avea condiţii, atunci GFR se va califica. Dacă nu se renunţă la condiţii, ofertantul va fi descalificat”, a spus Fenechiu.

Întrebat de ZF ce ofertă financiară a făcut GFR şi ce condiţii a impus, Fenechiu a răspuns:

„Suma oferită este mai mare decât 180 mil. euro dar are condiţii". El nu a precizat despre ce condiţii este vorba şi a menţionat că astăzi, la ora 16, va mai susţine o conferinţă de presă.

Fenechiu a venit cu o întârziere de două ore la declaraţii după ce convocase presa la ora 12 astăzi, la sediul Ministerului Transporturilor.

Pe întreaga durată a procesului de privatizare au avut loc schimbări neaşteptate şi controversate, ce au stârnit reacţii din partea specialiştilor din domeniul feroviar şi a anliştilor economici.

Singurul investitor rămas în cursa pentru privatizare este Gruia Stoica, originar din Toflea, care a dezvoltat în mai bine de zece ani un business profitabil din transport de marfă, câştigând mai multe contracte în defavoarea companiei de stat. Grup Feroviar Român (GFR), parte a grupului Grampet, a avut afaceri de 761 mil. lei (176 mil. euro) şi un profit de 28,9 mil. lei la 2.386 angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe pe 2011.

Cu o zi înainte de desemnarea câştigătorului, pe 19 iunie, în mod surprinzător, asocierea Transferoviar Grup (Călin Mitică) cu Donau Finanz, al doilea peţitor la privatizarea CFR Marfă, a decis să se retragă din cursă.

Cu doar trei zile înainte de desemnarea câştigă­torului în procesul de privatizare a CFR Marfă americanii de la OmniTRAX Inc, care au de­pus docu­men­tele de par­ticipare pentru această privatizare, însă au ieşit din cursă pe 5 iunie pentru că nu au făcut o ofertă preliminară în plic, au anunţat că au contestat procesul de privatizare a CFR Marfă şi solicitau  reluarea acestuia.

După ce OmniTRAX a ieşit din cursă, pe 5 iunie, s-a decis ştergerea datoriilor transportatorului la bugetul de stat printr-o ordonanţă de urgenţă şi, separat, începerea transferului unor active (pe care nu le-a făcut publice) către CFR SA, care administrează infrastructura feroviară şi SAAF (Societatea de Administrare Active Feroviare). Nici până astăzi Transporturile nu au transmis cu ce active se vinde compania.

După ce la prima încercare de privatizare toţi cei trei investitori care au depus documentaţia de participare au fost descalificaţi, Transporturile au reluat privatizarea prin relaxarea condiţi­ilor. Astfel, nivelul cifrei de afaceri s-a redus de cinci ori, de la 100 milioane de euro la 20 milioane de euro, dar preţul de vânzare a rămas acelaşi, respectiv 180 milioane de euro.

Chiar şi după această decizie, în cursă au intrat tot cei trei investitori înscrişi şi în prima etapă, GFR (cu afaceri de 177 milioane de euro în 2011) OmniTRAX (cu afaceri de 30 milioane de euro) şi asocierea formată din Transferoviar Grup (cu afaceri de 20 milioane de euro în 2011, potrivit Ministerului de Finanţe) şi Donau Finanz (nu este cunoscută cifra de afaceri). CFR Marfă nu a reuşit să atragă giganţi precum Deutsche Bahn, cu afaceri de 37 de miliarde de euro, sau Rail Cargo, cu afaceri de circa 2 miliarde de euro.

Ministerul Transporturilor a atribuit asocierii formate din Deloitte Consultanţă, Muşat & Asociaţii şi Systra un contract de 2,5 milioane lei (570.000 euro), inclusiv TVA, pentru servicii de consultanţă în procesul de privatizare a companiei CFR Marfă. Asocierea nu a făcut declaraţii pe parcursul privatizării.

Vânzarea pachetului majoritar al companiei va marca ieşirea statului român din transportul de marfă pe calea ferată după 144 de ani de la prima linie de cale ferată Bucureşti - Giurgiu, deschisă transportului de marfă şi pasageri pe 26 august 1869. CFR Marfă a fost devalizată constant în ultimii ani, ajungând de la afaceri de 452 mil. euro în 2001 la 218 mil. euro anul trecut şi la pierderi de 91 mil. euro anul trecut, după ce în 2004 făcea profit. Nimeni nu a fost tras la răspundere pentru jaful de la CFR Marfă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO