Companii

Fondatorii retailerului Domo, intre investitiile sentimentale si cele care aduc profit

Fondatorii retailerului Domo, intre investitiile sentimentale si cele care aduc profit

Lorand Szarvadi, co-fondator al Domo: Bursa a fost acum intr-o perioada mai putin buna, dar cred ca isi va reveni. Este posibil sa incep cu un mic portofoliu, de circa 500.000 de euro. Am luat in calcul aceasta posibilitate inca de cand am vandut pachetul de actiuni al Domo, dar am amanat putin pentru ca banii s-au dus pe teren.

10.12.2007, 19:10 85

Szarvadi si Hegedus au renuntat la pachetul majoritar pe care il detineau in cadrul Domo si s-au indreptat catre noi zone de business. Szarvadi va mai pastra insa functia de director in cadrul Domo doi ani, ceea ce nu ii permite sa-si aloce intregul timp unor noi afaceri. Pana acum insa, Szarvadi si Hegedus au pariat pe un hotel si un proiect rezidential.
Hotelul Best Western Balvanyos a fost achizitionat de Szarvadi si Hegedus acum un an de zile pentru peste doua milioane de euro. Desi initial au crezut ca suma destinata modernizarii hotelului nu va depasi suma de achizitie, hotelul Balvanyos va atrage investitii de circa cinci milioane de euro.
"Nu ne facusem o tinta din a investi in sectorul hotelier, dar s-a ivit aceasta oportunitate. Hotelul e la 20 km de orasul natal, Targul Secuiesc, de unde a pornit si afacerea Domo si e mai mult o investitie de suflet. Ma vad peste cativa ani petrecand mai mult timp acolo", spune Szarvadi, care considera ca businessul hotelier nu este un domeniu cu un grad de intoarcere al investitiei foarte rapid.
"Cred ca investitia va fi recuperata in 15-20 de ani", precizeaza el. Pentru primul an de functionare Szarvadi estimeaza afaceri de circa 1,5 milioane de euro, in conditiile in care hotelul genera inainte de a intra in modernizare cam 0,5 mil. euro pe an.
"Hotelul se va finaliza in august-septembrie si va fi clasificat la patru stele", spune Szarvadi. Best Western Balvadyos va avea o capacitate de 112 camere, fata de 78 anterior, sali de conferinta cu o capacitate de 300 de persoane si o zona separata pentru spa.
Szarvadi nu exclude nici in urmatoarea perioada o investitie intr-un hotel in Delta Dunarii sau pe Litoral, "daca se iveste ocazia", dar nici nu are planuri concrete in acest sens. Printre tintele lui si ale asociatului sau se afla acum selectarea partenerului care sa intre ca actionar minoritar in cadrul proiectului rezidential pe care il vor dezvolta in nord-vestul Capitalei. Totodata, din cauza timpului redus pe care il are Szarvadi (fiind inca directorul Domo), partenerul ar trebui sa asigure tot project-managementul.
Pana in acest moment, fondatorii Domo au achizitionat terenul, pentru care au platit intre 20 si 30 de milioane de euro. Banii pentru cumpararea terenului au provenit din surse proprii, in timp ce suma destinata dezvoltarii proiectului, care se va intinde pe o perioada de circa sase ani si se va ridica la 350-400 de milioane de euro, va fi acoperita printr-un credit. Cele 1.000 de vile si 1.000 de apartamente pe care urmareste sa le construiasca pe terenul proaspat achizitionat sunt o adevarata provocare pentru Szarvadi, care este in discutii cu brokerii si pentru un portofoliu la Bursa.
"Bursa a fost acum intr-o perioada mai putin buna, dar cred ca isi va reveni. Este posibil sa incep cu un mic portofoliu, de circa 500.000 de euro. Am luat in calcul aceasta posibilitate inca de cand am vandut pachetul de actiuni al Domo, dar am amanat putin pentru ca banii s-au dus pe teren", a spus Szarvadi.
Fondatorii Domo mai detin distribuitorul de materiale de constructii Eurocolor, specializat in principal pe vopsele, care va rula in acest an opt-noua milioane de euro, fata de cinci milioane de euro in 2006.
Pe langa imobiliare, hoteluri si bursa, mai este un domeniu de activitate de care Szarvadi se desparte cu greu, retailul. Desi nu va dezvolta o afacere tot in domeniul electrocasnicelor, un nou entry in domeniul retaiul-ului inca ii surade.
"Nu pot sa incep alta afacere in electrocasnice. In alt domeniu de retail, de ce nu? Este pana la urma domeniul pe care il cunosc cel mai bine", a spus Szarvadi.
Pana va pune bazele unor noi afaceri, Szarvadi creste in continuare compania pe care a fondat-o impreuna cu Hegedus la mijlocul anilor '90.
Szarvadi si-a propus sa duca Domo la o valoare de 100 de milioane de euro pana la sfarsitul acestui an. Aceasta valoare a companiei va fi atinsa in conditiile unor afaceri rulate de circa 200 de milioane de euro.
Domo va miza in continuare atat pe magazinele mici, de circa 300 de metri patrati, cat si pe formatele mai mari, Tehnomarket.
"In continuare magazinele mici sunt foarte profitabile pentru Domo. Avem 34 de magazine sub 300 de metri patrati. Intr-adevar, nu ne-am propus sa deschidem altele, dar nici nu le vom inchide pe cele existente", a spus Szarvadi. Pe lana acestea, reteua Domo mai opereaza magazinele Domo Basic de 500 de metri patrati, in parteneriat cu Kaufland, acestea fiind destinate sa raspunda nevoilor curente dintr-un cartier.
"Magazinele mai mari sau de imagine sunt de circa 1.500 de metri patrati sau 3.000 in Bucuresti. Cred ca in 2007-2008 puterea de cumparare a Romaniei in afara Bucurestiului nu e pregatita pentru magazine foarte mari, iar o reducere la jumatate a vanzarilor pe metrul patrat ar produce un dezastru", a explicat Szarvadi.
Anul acesta Domo a deschis in jur de 20 de magazine, iar suprafata comerciala a crescut cu mai mult de 10%, ajungand la 58.000 de metri patrati.
"Anul viitor vom deschide intre 15 si 20 de magazine dintre care sapte-opt vor fi Tehnomarket, in timp ce inchiderile s-au cam terminat. Poate doua-trei magazine vor mai fi inchise pentru ca exista suprafete unde noi nu putem sa fim competitivi fata de farmacii si banci. Pentru electronice o chirie de peste 20 de euro pe metru patrat nu e fezabila", a spus Szarvadi.
In ceea ce priveste extinderea companiei, Szarvadi studiaza piata din Republica Moldova in vederea deschiderii unui magazin, in timp ce reteaua de 11 magazine deja existenta in Bulgaria va fi preluata de Tehnomarket, desi brandul Domo se va pastra in continuare.
Szarvadi a infiintat afacerea Domo inpreuna cu Hegedus dupa doar sase luni lucrati intr-o companie si dupa alte afaceri de talie mai mica.
"In '90 am terminat facultatea de Stiinte Economice la Cluj si am lucrat sase luni la o fabrica de suruburi, unde seful departamentului de preturi. Apoi am fost plecat jumatate de an in Elvetia cu o bursa. Cand m-am intors eram decis sa incep o afacere", a spus Szarvadi, care in '91 si-a deschis un magazin de televizoare.
"Cumparam trei televizoare care se vindeau in cateva saptamani si tot asa. Intre '90 si '96 am fost de multe ori in Budapesta pentru ca prietena mea studia acolo si am observat ca piata maghiara era foarte dezvoltata. Asa am decis sa facem o firma care importa din Ungaria. Doi ani de zile am importat doar frigidere."
De aici si pana la primul magazin, care a fost deschis la Brasov, nu a fost o cale atat de lunga, iar brandul Domo a aparut cu un an mai tarziu, in 1998.
Dezvoltarea Domo a fost insa treptata si sigura, compania ajungand dupa aproape 10 ani la 120 de magazine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO