Companii

Fondurile de investiţii dau târcoale primei generaţii de antreprenori din transport. Cât valorează flotele?

Fondurile de investiţii dau târcoale primei generaţii de antreprenori din transport. Cât valorează flotele?
19.07.2010, 23:35 363

Dugăeşescu a vândut, potrivit unor surse din piaţă, 60% dinacţiunile transportatorului Dumagas către Bancroft, un fond deprivate equity care nu se află la prima achiziţie în România şicare a mai deţinut o participaţie în Mobifon, actualulVodafone.

Tranzacţia arată interesul în creştere pentru acest sectordominat de afaceri de familie începute în cea mai mare parte înafara Capitalei cu două, trei maşini de transport. Primul fond deinvestiţii care a sesizat potenţialul acestei pieţe a fost BalkanAccesion Fund (BAF), administrat de Horia Manda, care a preluat în2005 un pachet minoritar de acţiuni la transportatorul EdyInternational Spedition.

"Pornind de la un camion sau o camionetă, celule economice,România a ajuns să aibă flote de temut în Europa", a declaratConstantin Isac, preşedintele Uniunii Naţionale a TransportatorilorRutieri din România, în cadrul seminarului EU Transporta, organizatde UNTRR.

Companii precum Edy Internaţional Spedition, controlată de omulde afaceri Alin Popa, Transilvania General Import& Export,deţinută de fraţii Micula, sau Dunca Expediţii şi Dumagas Transportau sute de camioane care după ce au acoperit rutele de distribuţieinterne merg acum pe rutele principale de export către Germania,Italia, Franţa, Olanda sau Danemarca.

Flote valoroase

Celepeste 2.500 de camioane ale primilor cinci transportatori româniajung la o valoare în jurul a 100 mil. euro, potrivit preţuluimediu de 40.000 de euro pentru un autocamion cu o vârstă de 2-4ani.

Transportatorii români, care au intrat pe piaţă în anii 90, aucunoscut în 15-20 de ani o creştere foarte rapidă, unii ajungând laflote de 50-100 de camioane, nivel pe care companiile din vestulEuropei l-au atins după circa 30 de ani, interval în care afacereaa fost administrată de mai multe generaţii de antreprenori. Cazulcompaniilor româneşti este exemplificat de transportatori precumInternaţional Lazăr Company sau Dunca Expediţii, care au demaratactivităţile de transport la jumătatea anilor 1990 cu unul sau douămijloace de transport.

Acum compania deţinută de omul de afaceri Ion Lazăr transportămărfuri pentru majoritatea companiilor de bunuri de larg consum,iar joint-venture-ul creat împreună cu Hoedlmayer exportă zeci demii de automobile Dacia către Italia, Franţa sau Germania.

"Transportul rutier este unul dintre cele mai importantesectoare din economie, care s-a dezvoltat singur, prin investiţiiprivate. Acum au flote de invidiat. Toţi au început de jos. Edyeste o afacere în care Coca-Cola a asigurat la început dezvoltareacompaniei, Dumagas a început activitatea cu transportul buteliilorgalbene Shell, iar distribuitorul Aquila a plecat la început cuUnilever", a declarat Ion Lixandru, vicepreşedinte UNTRR.

Compania Edy Internaţional Spedition, cel mai mare transportatorlocal în funcţie de flota deţinută în prezent, de circa 800 decamioane, a fost înfiinţată în 1991 de omul de afaceri Alin Popa şia început dezvoltarea propriu-zisă în 1994, odată cu încheiereaunui contract de distribuţie pentru Coca-Cola România în partea devest a ţării. Anul trecut Edy Spedition a fost numit"Transportatorul Anului în România".

Pe piaţa locală de transport sunt prezente şi companii străinede transport, dar singura care deţine flote comparabile cu Edy sauTransilvania General Import Export este compania ungară Waberer's,cu 464 de camioane.

Cu frână de motor

În urmă cu doi ani flota Edy Spedition ajunsese la 1.250 decamioane şi realiza transporturi pentru companii precum Egger, înindustria lemnului, Arctic, în producţia de electrocasnice, Holcim,Real sau Heinekken.

În 2009 compania a renunţat însă la câteva sute de camioane, înurma reducerii cererii de transport, după cum s-a întâmplat cu toţimarii transportatori, care a trebuit să îşi restructurezeflotele.

În urmă cu doi ani şi Transilvania General Import Export,deţinută de fraţii Micula şi care a fost înfiinţată pentru comerţulcu produsele European Drinks şi European Foods, avea circa 2.000 decamioane şi era cel mai mare transportator local. Flota principalănumără acum aproape 700 de camioane.

"Lucrurile au intrat însă pe pantă descendentă periculoasă", aapreciat Isac. El a explicat că în ultimii doi ani transportatoriiromâni s-au confruntat cu o reducere a surselor de finanţare,scăderea comenzilor, dar şi cu o presiune pe preţ din parteatransportatorilor mici, independenţi, care au acceptat curse subpreţul normal dictat de costuri şi de piaţă.

În România, potrivit statisticilor Autorităţii Rutiere Române,din cele 27.754 de companii de transport doar 114 au flote de peste100 de camioane. Cea mai mare parte din transportatori, circa24.000 de companii, au între 1 şi 10 vehicule. "Sunt peste zece miide transportatori cu un singur camion în România, care merg şi cupreţuri sub costuri. Imaginaţi-vă cum ar fi ca mâine să intre înpiaţă 10.000 de notari cu alte tarife. Piaţa la noi nu rezolvăreglarea tarifelor", a declarat Isac.

Din cauza competiţiei manifestată în principal prin preţuri dedumping şi a reducerii cererii generale, transportatorii au opritîn urmă cu doi ani dezvoltarea extensivă şi au trecut laîmbunătăţirea proceselor. În paralel au returnat camioane cătrefirmele de leasing, ceea ce a lovit în piaţa vehiculelor noi şisecond-hand.

"Preţurile au scăzut foarte mult. În primul rând la vehiculelenoi este un minus de 25% iar preţurile camioanelor sunt menţinutejos de oferta multor companii de leasing. Cine are nevoie acumpoate achiziţiona parcuri de camioane la preţuri foarte bune", adeclarat Attila Okanyi, directorul general Autovit.ro.

Soluţia: "Nu trebuie să fim proprietari decamioane"

Soluţia supravieţuirii pentru companiile de transport româneşti,care în ultimii ani au adoptat modele de management utilizate lanivel internaţional şi şi-au organizat celulele de business după ostructură integrată, odată cu dezvoltarea afacerilor şi pe nişecomplementare transportului, o reprezintă externalizareacosturilor.

"Noi nu trebuie să fim proprietarii camioanelor. Este ca şi cumţi-ai lega un fier de gât. Noi trebuie să integrăm soluţii", a spusLixandru. El a explicat că acest lucru se poate realiza printrecerea de la leasing financiar la leasing operaţional, ceea cepermite şi menţinerea unei vârste mici a parcului auto, şiexternalizarea costurilor până şi la anvelope, care pot fiînchiriate în funcţie de kilometri parcurşi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO