Companii

Ford, amendat daca nu produce 300.000 de masini in 2012

Ford, amendat daca nu produce 300.000 de masini in 2012

Premierul Tariceanu este mai exigent cu John Fleming, presedintele Ford of Europe, decat actionariatul companiei americane in ceea ce priveste succesul la Craiova

25.09.2007, 18:24 21

Compania americana Ford va plati Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) jumatate din pretul de cumparare a participatiei majoritare la Automobile Craiova, respectiv 28,5 milioane de euro, daca in primii patru ani de la finalizarea tranzactiei va lichida sau va schimba obiectul de activitate al uzinei de automobile de la Craiova. Contractul incheiat intre statul roman si Ford Motor Company, este primul contract de privatizare pus la dispozitia publicului.
Totodata, constructorul american va achita statului 25% din pretul de cumparare adica 14,25 de milioane de euro, daca la sfarsitul celui de-al patrulea an de la finalizarea tranzactiei productia de automobile se va situa sub pragul de 200.000 de unitati, potrivit contractului de privatizare al Automobile Craiova.
Ford s-a angajat contractual ca la sfarsitul celui de-al patrulea an de la de la finalizarea privatizarii sa ajunga la o productie de peste 250.000 de autovehicule.
In cazul in care productia se va situa intre 200.000 si 225.000 de unitati, Ford va va plati statului o amenda de 5,7 milioane de euro. La o productie intre 225.000 si 250.000 de autovehicule, penalizarea va fi de 2,85 milioane de euro.
O alta penalizare, de 28,5 milioane de euro, va fi aplicata companiei americane daca numarul de salariati ai uzinei va ajunge sub 500 de persoane. Daca numarul angajatilor va scadea sub nivelul de 2.500 de persoane, Ford
s-a angajat sa despagubeasca statul roman cu 11,4 milioane de euro si cu 5,7 milioane de euro daca numarul acestora va fi sub 3.000. Uzina de automobile de la Craiova are in prezent 3.900 de angajati. Potrivit ofertei tehnice, prezentata de Ford, numarul angajatilor ar putea ajunge in urmatorii patru ani la 9.000 de persoane.
Pana la 30 ianuarie AVAS si Ford trebuie sa indeplineasca mai multe conditii suspensive, de prefinalizare a tranzactiei, printre care notificarea ajutorului de stat acordat companiei la Comisia Europeana si primirea autorizarii concentrarii economice din partea autoritatilor de reglementare din domeniul concurentei.
Totodata, AVAS trebuie sa obtina, in aceasta perioada, o confirmare din partea General Motors Daewoo Auto & Technology Company (GMDAT) pentru ca uzina de la Craiova sa continue furnizarea de piese si componente pentru autovehiculele Daewoo.
Pana la 30 ianuarie 2008, AVAS trebuie sa faca dovada ca a solutionat definitiv, irevocabil si de o maniera satisfacatoare problema datoriei pretinse de autoritatile vamale, in valoare de 2,65 miliarde de lei. Termenul de 30 ianuarie va putea fi prelungit, cu acordul partilor, conform contractului de privatizare.
AVAS si Ford trebuie sa respecte, pe langa conditiile care pot duce la suspendarea contractului, si unele angajamente pentru finalizarea tranzactiei. Astfel, AVAS trebuie sa anunte Ford ca nu a avut loc nicio modificare in ceea ce priveste actul constitutiv al Automobile Craiova si sa fie aprobat, in principiu, procesul de restructurare.
Producatorul american de automobile Ford nu va avea dreptul sa cesioneze actiunile companiei Automobile Craiova, fara acordul AVAS, in primii patru ani de la data finalizarii tranzactiei.
Ford va putea instraina insa titlurile, fara acordul AVAS, in termenul de patru ani, daca tranzactia va fi incheiata cu o firma detinuta integral de companie si care va respecta obligatiile asumate prin contractul de privatizare.
Cesiunea actiunilor catre un afiliat al companiei se va putea realiza doar printr-o notificare catre AVAS.
Totodata, Ford va fi obligat ca pe o perioada de patru ani de la data finalizarii tranzactiei sa notifice AVAS in legatura cu orice fuziune sau divizare a Automobile Craiova.
Ford s-a angajat sa realizeze, in termen de doi ani de la preluarea pachetului majoritar al Automobile Craiova, investitii pentru protectia mediului in valoare de doua milioane de euro, pentru conformarea la programele de mediu.
In cazul in care conformarea la avizele de mediu necesita o suma mai mica de doua milioane de euro, diferenta pana la aceasta valoare va fi utilizata tot in investitii de mediu, potrivit contractului de privatizare.
Dupa finalizarea celui de-al doilea an de investitii, producatorul american va furniza AVAS, in termen de 120 de zile, o declaratie privind conformarea la programele de mediu, insotita de o confirmare a unui auditor si a unei institutii de mediu relevante. Ford a preluat actiunile detinute de stat la Automobile Craiova - reprezentand 72,4% din capital - pentru 57 de milioane de euro, producatorul american angajandu-se la investitii directe de 675 de milioane de euro pentru modernizarea fabricii si la suplimentarea numarului de angajati.
Contractul de privatizare a Automobile Craiova in limba engleza a fost semnat la 12 septembrie la Salonul International Auto de la Frankfurt, iar cel in limba romana a fost parafat doua zile mai tarziu la Craiova.
Actionarul majoritar al Automobile Craiova este statul, prin AVAS, care controleaza un pachet de actiuni de 72,4% din capital. SIF Oltenia detine 22,06% din actiuni, restul titlurilor fiind in posesia mai multor persoane fizice si juridice.
Automobile Craiova controleaza 49% din fabrica Daewoo Craiova, diferenta revenind chiar societatii.

Principalele prevederi ale contractului prin care Ford preia Automobile Craiova

Ford Motor Company va plati pentru 72,4% din actiunile companiei 57 de milioane de euro.
Constructorul american se angajeaza sa efectueze, pe o perioada de patru ani de la data finalizarii tranzactiei, investitii in modernizarea instalatiilor tehnice ale uzinei de 675 de milioane de euro si de doua milioane de euro pentru protectia mediului.
Productia uzinei este programata sa creasca la 300.000 de autovehicule si 300.000 de motoare in termen de patru ani.
Numarul angajatiilor va creste de la 3.900 in prezent la 7.000 de salariati in 2011.
Ford va prelua doar terenurile Automobile Craiova aferente productiei auto.
Automobile Craiova, Daewoo Automobile Romania si Mecatim Timisoara vor fi restructurate si grupate intr-o singura companie, care ulterior se va diviza in doua firme distincte. Una dintre cele doua societati, specializata in productia auto, este cea care va fi preluata de Ford, iar cealalta va fi controlata de AVAS. Firma care va ramane la stat va avea in portofoliu terenurile de la Craiova care nu sunt utilizate in fabricarea de autoturisme, precum si unele active ale Daewoo Automobile Romania si Mecatim.
Ford va despagubi statul roman cu o suma de 28,5 de milioane de euro, daca in primii patru ani de la finalizarea tranzactiei va lichida sau va schimba obiectul de activitate al uzinei auto de la Craiova.
Compania americana va plati penalitati de 14,25 mil. euro daca la sfarsitul celui de-al patrulea an de la finalizarea tranzactiei productia de automobile se va situa sub 200.000 de unitati, de 5,7 milioane de euro pentru o productie intre 200.000 si 225.000 de autovehicule sau 2,85 milioane de euro pentru o productie intre 225.000 si 250.000 de unitati.
Ford va fi penalizat cu o suma de 28,5 mil. euro daca numarul de salariati ai uzinei va ajunge sub 500 de persoane.
Grupul nu va avea dreptul sa cesioneze actiunile Automobile Craiova, fara acordul AVAS, in primii patru ani de la data finalizarii tranzactiei.
AVAS va achizitiona participatiile actionarilor minoritari ai companiei Automobile Craiova.
Participatiile minoritare vor fi vandute Ford, de catre AVAS, la pretul la care producatorul american a achizitionat pachetul majoritar, respectiv de 4,1556 de euro pe titlu.
Finalizarea tranzactiei va avea loc pana la 30 ianuarie 2008.
Pana la finalizarea tranzactiei, AVAS trebuie sa notifice Comisia Europeana in legatura cu acordarea ajutorului de stat, iar Ford trebuie sa obtina autorizarea concentrarii economice din partea autoritatilor de reglementare din domeniul concurentei.
AVAS trebuie sa faca dovada ca a solutionat definitiv, irevocabil si de o maniera satisfacatoare problema datoriei pretinse de autoritatile vamale, in valoare de 2,65 mld. lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO