Companii

Four Season, Star Woods si Kempinski asteapta inca locatii potrivite pentru a intra pe piata locala

Four Season, Star Woods si Kempinski asteapta inca locatii potrivite pentru a intra pe piata locala

Tinu Sebesanu, CEO Trend Hospitality: "Brandurile internationale nu au nici cea mai mica constrangere pentru a intra pe piata din Romania, avand in vedere cresterea de aici, insa foarte putine proprietati existente pot indeplini standardele acestora."

24.04.2008, 18:32 44

Acesta ar fi principalul impediment al intrarii marilor jucatori din domeniul hotelier, pentru ca potentialul pietei locale este cu atat mai ridicat cu cat in numarul hotelurilor din Bucuresti este de doua ori mai scazut decat in Budapesta si de trei ori mai mic fata de Praga, potrivit companiilor din domeniul hotelier care au participat ieri la Hotel Investment Forum.
"Brandurile internationale nu au nici cea mai mica constrangere pentru a intra pe piata din Romania, avand in vedere cresterea de aici, insa foarte putine proprietati existente pot indeplini standardele acestora", a spus Tinu Sebesanu, CEO Trend Hospitality, partenerul strategic de dezvoltare al lantului hotelier american Wyndham care detine brandurile Howard Johnson si Ramada pe piata locala. In acest moment exista trei hoteluri Ramada in Capitala, la care se vor adauga in acest an hoteluri la Iasi, Brasov si Cluj, in timp ce pentru anul viitor sunt vizate orasele Timisoara si Pitesti.
In timp ce deficitul de proprietati viabile blocheaza intrarea marilor lanturi, dezvoltatorii au tot interesul sa investeasca pe o piata cu marje care pot ajunge si la 50%.
Marius Gomola, managing director Horwath pe Ungaria&Rusia, o companie de consultanta in industria hoteliera, spune ca marjele de profit de circa 50% in industria hoteliera se vor pastra in Europa Centrala si de Est, spre deosebire de Europa de Vest unde acestea sunt de circa 30%.
Potrivit reprezentantilor Horward, in Europa Centrala si de Est au avut loc anul trecut 12 tranzactii pe hoteluri printre cele mai importante numarandu-se si vanzarea Golden Tulip Sky Gate din Romania catre Warimpex la o valoare de 20 mil. euro.
"Bucurestiul alaturi de alte capitale precum Zagreb, Sofia, Kiev sau Belgrad sunt piete emergente pentru industria hoteliera", a spus Gomola. Acesta a adaugat ca lanturile internationale sunt interesate de piata locala, insa intrarea acestora depinde de dezvoltatorii locali.
Dintre lanturile hoteliere care au o prezenta importanta in Europa Centrala si de Est doar Hilton, Rezidor (care a intrat cu Radisson SAS pe Calea Victoriei), Accor (care opereaza marca Ibis), InterContinental, Wyndham, Best Western si Golden Tulip au intrat in Romania. La acestea se adauga si lantul romanesc Continental, care opereaza brandurile Ibis, de trei stele, Continental, de patru stele, precum si cu un brand de doua stele.
Jonathan Soper, general manager Intercontinental Bucuresti, spune ca dezvoltarea unui hotel independent este mult mai riscanta pentru ca acesta nu va beneficia de sistemul global de rezervari si este mult mai dificil sa-si castige credibilitatea pe piata. "Avantajul de a opera sub un brand cunoscut este riscul mai mic al investitiei, dar dezvoltatorii au nevoie de un buget mai mare", a adaugat el.
Totodata Kurt Strohmager, general manager al JW Marriott Bucharest Grand Hotel, considera ca pentru a ramane independent este de preferat sa ai o capacitate mai mica de 150 de camere.
Pe piata hoteliera din Romania exista circa 1.100 de hoteluri care cumuleaza 8.000 de camere, potrivit lui Mihai Rajnita, chief executive al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania. Ponderea pe care o au hotelurile afiliate la lanturile internationale este insa scazuta.
"In Romania sub 1% din hotelurile existente sunt branduri, spre deosebire de Italia unde procentul este de circa 7%", a spus Sebesanu.
Potentialul pietei este cu atat mai ridicat cu cat numarul hotelurilor din Bucuresti este de doua ori mai scazut decat in Budapesta si de trei ori mai mic fata de Praga. Operatorii se confrunta insa cu gradul de ocupare foarte scazut in weekend, precum si cu lipsa de personal calificat.
"Pentru ca Bucurestiul sa se dezvolte ca destinatie de leisure, trebuie realizate city break-uri in colaborare cu liniile aeriene si autoritatile locale", a precizat Sebesanu. Hotelurile din Bucuresti au un grad mediu de ocupare de circa 70-80%, in timp ce in week-end acesta scade la 10%-15%.

Pariu pe turism cultural
Turismul local este in prezent dominat de cel de business, insa in urmatorii ani cel mai mare potential il va avea turismul cultural, care este cel mai atractiv pentru straini. "Viitorul turismului vor fi circuitele catre zonele cu monumente istorice si facilitati pentru petrecerea timpului liber, asa cum este Delta Dunarii, manastirile din nordul Molodovei sau zona Maramuresului. Insa, in aceste zone trebuie dezvoltate ministatiuni cu 30-50 de camere, pentru a putea crea un circuit, avand in vedere ca strainii vor sa vada cat mai multe regiuni din tara", a declarat Diwaker Singh, managing director al dezvoltatorului imobiliar Copper Beech si unul dintre proprietarii complexului turistic Delta Nature Resort din Delta Dunarii. Singh va dezvolta in urmatorii 5-6 ani inca patru complexuri turistice in localitatile Sucevita (Moldova), Barsana (Maramures), Vesed (Transilvania) si Borsec (Transilvania). "In prezent suntem in stadiul achizitionarii de terenuri si nu putem face o evaluare a viitoarelor investitii", spune Singh.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO