Companii

Franjo Bobinac, CEO Gorenje: Luam in calcul constructia unei fabrici pe piata romaneasca

Franjo Bobinac, CEO Gorenje: Luam in calcul constructia unei fabrici pe piata romaneasca

Franjo Bobinac, CEO al grupului sloven Gorenje: Romania este una din tarile cu cel mai crescut ritm de dezvoltare, piata urmand sa creasca in continuare putin mai repede decat in celelalte tari.

23.05.2007, 12:16 96

Franjo Bobinac, presedinte si CEO al grupului sloven de electrocasnice Gorenje, a declarat ca grupul va deschide cateva fabrici in afara Sloveniei, iar Romania ar putea fi una dintre optiuni, alaturi de Rusia, Ucraina sau Turcia.
"Pentru noi, Romania este una din tarile cu cel mai crescut ritm de dezvoltare. Aproape toate produsele pe care le vindem in Romania sunt sub numele brandului Gorenje, ceea ce inseamna ca pozitia brandului este destul de ridicata. Cu siguranta, in urmatorii ani vom deschide cateva fabrici noi in afara Sloveniei. Daca acestea vor fi in Romania, Rusia, Ucraina sau Turcia, este foarte dificil sa spunem asta acum, dar nu exclud nimic in avans", a declarat Franjo Bobinac, presedinte si CEO al Gorenje.
Gorenje Romania aduce aproximativ 2% din vanzarile de produse "albe" ale grupului, compania neavand o facilitate locala de productie.
"Acest procent va creste in urmatorii ani pentru ca Romania creste putin mai repede decat celelalte tari", a mai declarat Bobinac previzionand pentru 2007 vanzari de 20 milioane euro, in conditiile in care anul trecut compania a inregistrat afaceri de 17,5 milioane de euro.
Din vanzarile de peste 17,5 milioane de euro de anul trecut, 15 milioane euro au rezultat din vanzarea de produse "albe" si 2,5 milioane de euro din produsele ce completeaza gama Gorenje, boilere, radiatoare si mobila.
Pe de alta parte, Bobinac este de parere ca nu vor exista schimbari ale pietei romanesti odata cu intrarea in Uniunea Europeana.
"Recunoasterea tarii si contactul cu celelalte state membre pot fi doar un fel de facilitator pentru oameni, tari si companii. Nu e un fel de automatism care sa duca la un stil de viata mai bun, dar ajuta la imbunatatirea performantei", a spus Bobinac adaugand ca odata cu introducerea monedei unice va exista cu siguranta un interes din ce in ce mai mare din partea investitorilor straini si asta si pentru ca Romania este o tara cu un potential foarte ridicat, pozitia sa geografica fiind foarte buna, aproape de zona balcanica si totodata nu foarte departe de tarile estice.
In ceea ce priveste preturile, Bobinac a declarat ca grupul Gorenje doreste sa aiba aproximativ aceleasi preturi in toate tarile in care activeaza deoarece la asta se refera conceptul de "free exchange of goods" si anume posibilitatea ca toti consumatorii sa fie capabili sa compare nivelurile preturilor din diferite tari.
"Uneori se poate intampla ca nivelul preturilor sa nu fie exact la fel, dar acest lucru depinde si de costurile logistice, de TVA si de adaosul retailerilor. Prin definitie nu exista o mare diferenta intre preturile din Romania si cele din restul tarilor, iar diferentele tin de TVA, de costurile de transport sau costurile organizationale", a precizat Bobinac.
Saptamana trecuta grupul Gorenje a deschis doua show-room-uri si un birou in Turcia, reprezentantii companiei propunandu-si sa vanda pe aceasta piata 10.000 de unitati in primul an in conditiile in care in Instanbul se vor construi 300 de apartamente noi anul acesta.
Grupul Gorenje este prezent in 70 de tari din lumea intreaga inregistrand anul trecut venituri de 1,1 miliarde euro, 90% din acestea provenind din exporturi. Pentru 2007, compania estimeaza vanzari de 4 miliarde de unitati electrocasnice.
Potrivit informatiilor companiei, circa 83% din afacerile grupului Gorenje constau in producerea electrocasnicelor, 6% producerea mobilei pentru interioarele bucatariilor si bailor, iar restul servicii comerciale, imobiliare si catering.
Principalii concurenti ai producatorului sloven pe piata romaneasca sunt, in ordinea cotei de piata, producatorul autohton Arctic, detinut de grupul Arcelik, cu o cota de 31,7%, Zanussi, Indesit si Whirlpool.

Franjo Bobinac
Si-a inceput cariera lucrand timp de trei ani la Emo Celje
In septembrie 1986 s-a alaturat departamentului comercial al Gorenje ca director de export
In 1991 a devenit director de marketing la Gorenje Sidex France, subsidiara Gorenje din Franta
Din 1998 a devenit membru al consiliului temporar de management al Gorenje
In prezent este membru al Consiliului de Conducere al Gorenje

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO