Companii

Gallaher investeste 4 mil. euro pentru 4% din piata tigaretelor

10.06.2005, 15:30 34

Filiala romåneasca a producatorului britanic de tigarete Gallaher a anuntat demararea unor investitii de 4 milioane de euro menite sa-i urce cota de piata de la aproximativ 1% in momentul de fata la circa 3-4% la sfårsitul acestui an.

"La nici un an de la intrarea pe piata romåneasca, suntem foarte multumiti de modul in care raspunde piata la tigarile noastre. Cota noastra de piata a ajuns undeva la 1% si este in continua crestere. Investitiile vor fi alocate pentru dezvoltarea sistemului de distributie si pentru sustinerea marcilor noastre astfel incåt la sfårsitul acestui an sa ne urcam cota de piata la circa 3-4%", spune Dan Crisan, directorul general al Gallaher Austria Tabak Sucursala Romånia.

Gallaher vinde pe piata romåneasca in segmentele medii si inferioare marcile Saint George, LD, Ronson, Stateline si Memphis si a lansat recent o marca foarte scumpa: Sobranie (200.000 lei/ pachet).

"Este o piata pentru astfel de tigari scumpe unde tigara se transforma in accesoriu", sustine Crisan.

Gallaher si-a deschis filiala din Romånia in urma cu doi ani si de atunci a avut o prezenta destul de redusa pe piata. A colaborat cu Papastratos inainte ca acesta sa fie achizitionat la nivel international de Philip Morris pentru anumite branduri.

Dupa ce a incercat in doua rånduri sa achizitioneze facilitati de productie ale SNTR, Gallaher a intrat pe piata romåneasca prin achizitia fabricii Papastratos din Bucuresti, unde a investit cåteva sute de mii de euro in utilaje de productie.

Spre deosebire de marile multinationale care domina piata mondiala - JTI, BAT si Philip Morris - si care produc tigarete "american blend" (cu 60% tutun Virginia, 30% Burley si restul Oriental), Gallaher produce un tip de tigarete englezesti - blend Virgi-

nia - care urmaresc sa ocupe alta nisa de piata.

"Nu facem tigarete dintr-un singur blend cu exceptia unei marci. Din studiile realizate de companie reiese ca fumatorul nu cunoaste ce inseamna blendul, ci il intereseaza taria si aroma. Intr-un cuvånt le place sau nu", spune Crisan.

El afirma ca recenta marire a accizelor la tigarete nu a avut un soc prea mare asupra vånzarilor Gallaher.

"Am fost afectati intr-o prima faza, dar am avut oarecum sansa pentru ca produsele noastre prinsesera bine pe piata. In viitor aceasta majorare a accizelor va orienta o parte a consumatorilor din segmentul mediu spre cel inferior si vor exista miscari si in cadrul segmentelor", sustine Crisan.

La nivel international, Gallaher, ale carui vånzari anuale ating 9 miliarde de lire sterline (peste 13 miliarde de euro), detine capacitati de productie in Marea Britanie, Rusia, Polonia, Kazahstan, Ucraina si Irlanda.

Prezenta Gallaher din Romånia repeta scenariul din Polonia unde compania a achizitionat o mica fabrica de tigarete.

Principalele sale marci sunt Benson & Hedges, Silk Cut, Mayfair, Sovereign, Sobranie, Dorchester, Troika, LD, Memphis, Meine Sorte, Ronson, Blend, Hamlet, Old Holborn, Amber Leaf & Condor. Actiunile Gallaher sunt cotate la bursa din Londra si la New York Stock Exchange.

Producatorii europeni se afla in fata unui val crescånd al militantilor antifumat si se confrunta cu o criza accentuata in Europa, unde in ultimul an au fost inchise o serie de capacitati de productie.

Piata romåneasca a tigaretelor are o valoare anuala de circa un miliard de euro, fiind dominata de companii precum Philip Morris, British American Tobacco (BAT) si JTI care isi impart peste 90% din piata valorica. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO