Companii

Ghosn, Renault: Romania nu mai este o piata emergenta, ci una cu o crestere mai accelerata decat in Vest

Ghosn, Renault: Romania nu mai este o piata emergenta, ci una cu o crestere mai accelerata decat in Vest

Carlos Ghosn, presedinte si CEO al grupului Renault: Daca doresti sa obtii o performanta ridicata intr-o anumita regiune, trebuie sa produci local

06.10.2008, 18:40 135

"Este greu sa spui despre Romania ca mai este o piata emergenta, avand in vedere ca face parte din Uniunea Europeana. Potentialul de crestere in Romania exista in continuare, la un nivel mult mai ridicat in comparatie cu alte tari europene. Nu as numi tarile est-europene piete emergente, ci piete cu cresteri mai ridicate din Europa", a declarat presedintele Renault intr-un interviu acordat Ziarului Financiar.

Pentru mentinerea profitabilitatii grupului, Renault a decis sa renunte la 5.000 de angajati din cadrul uzinelor din Franta, restructurare care nu afecteaza insa in niciun fel planul de extindere a constructorului in Romania. Proprietarul Automobile Dacia va majora capacitatea de productie a uzinei de la Mioveni de la 350.000 de unitati in prezent la 400.000 de autovehicule in 2009, situatie ce va impune si un nou program de angajari, de la nivelul actual de 13.000 de persoane. Bugetul alocat de francezi activitatilor din Romania ajunge la 500 mil. euro in perioada 2008-2009, atat pentru cresterea capacitatii de productie, cat si pentru dezvoltarea centrului de inginerie Renault Technologie Roumanie, al doilea ca importanta pentru constructorul francez, dupa cel de la Paris.
"Investitiile pe care le vom realiza nu prevad doar cresterea productiei, ci si lansarea de noi modele. Capacitatea noastra de productie in Romania este una competitiva si speram ca va ramane asa. Romania este pentru noi o baza de productie foarte importanta, dar si un centru de dezvoltare de noi modele. Pe piata romaneasca avem o cota foarte buna si mai multi competitori vor intra direct. Si este greu sa-ti mentii o cota ridicata de piata atunci cand numarul competitorilor creste", a declarat presedintele Renault.
In primele opt luni ale anului, cota de piata a Grupului Renault (marca Renault si Dacia) in Romania a scazut la 32,6% si un volum de 77.884 de autovehicule, fata de 38,2% in aceeasi perioada a anului trecut, valoare aferenta unui volum de 100.402 de unitati, scaderea fiind pusa de oficialii grupului pe seama modificarii taxei de prima inmatriculare si a zvonurilor cu privire la posibila eliminare a acesteia.
Productia Automobile Dacia in cadrul uzinei de la Mioveni s-a majorat cu aproape 20% in primele opt luni ale acestui an, la peste 154.000 de unitati, in conditiile in care exporturile companiei s-au apreciat cu 41%, la aproape 100.000 de autovehicule.
"Intr-o recesiune economica produsele low-cost ca si cele cu un bun raport pret/calitate vor fi avantajate. Nu cred ca Logan va atrage clienti de la Renault, ci de la alte marci. In niciun caz nu sunt ingrijorat de vanzarile Logan in aceasta perioada de contractie economica, ci consider ca acestea vor continua sa creasca. Majoritatea clientilor au tendinta sa opteze pentru masini mai ieftine, dar care sa dispuna de o echipare decenta", a spus Ghosn.
De la lansarea modelului Logan in 2004, in conditiile in care Renault deja detinea un sedan low-cost destinat pietelor emergente, Clio Symbol, mai multe companii auto si-au manifestat un interes accentuat pentru noul segment low-cost lansat de Dacia. Printre acestia se numara atat companii care pana atunci nu puteau fi asociate cu acest segment precum Skoda, care a lansat Fabia sedan (model scos din fabricatie) si care a anuntat un nou model care va concura cu Logan, Toyota, care in aproximativ doi ani va prezenta propria versiune de automobil low-cost, dar si Volkswagen.
Deciziile marilor constructori mondiali de a lansa autoturisme low-cost vin in contextul in care Dacia a inregistrat anul trecut o marja operationala de 8% in Romania si de 6% in Europa de Vest, valori comparabile cu ale constructorilor premium precum Mercedes-Benz, in timp ce Renault, care si-a fixat ca target o marja de 6% in 2009, a inregistrat in 2007 o profitabilitate de 3%.
 
Recesiunea din Vest
"Avem pe de-o parte criza financiara si pe de alta parte incetinirea economica. Acestea sunt doua fenomene complet diferite. Criza financiara se datoreaza scaderii pietei creditelor. Companiile nu mai gasesc suficiente lichiditati, iar dobanzile sunt in crestere. Exista o lipsa de incredere pe piata, iar cand nu se mai acorda credite, economia sufera de un handicap - fenomen care are loc in SUA si in Europa de Vest. Lipsa de finantare duce la incetinirea economica. Clientii nu mai gasesc suficienta finantare precum si-ar dori si nu-si mai permit masini noi", a subliniat Carlos Ghosn. Efectele crizei economice se observa si in ceea ce priveste vanzarile de autovehicule, piete mature precum cea spaniola inregistrand pana in prezent scaderi de pana la 40% in ceea ce priveste vanzarile de autoturisme.
"Piata ruseasca incetineste, la fel si cea din India, piata auto la nivel european este deja in recesiune. Piata auto va scadea in 2008 fata de 2007, iar in 2009 nu pare a fi un an de crestere pentru industrie", estimeaza Ghosn.
Unul dintre cele mai importante centre din Europa ale Renault este cel din Turcia, de la Bursa, unde se asambleaza modelele Symbol, Megane sedan si Clio break.
"Cum va afecta aceasta criza competitivitatea Turciei in raport cu Uniunea Europeana depinde intr-o foarte mare masura de evolutia pietei valutare. In prezent Turcia este o piata competitiva datorita puterii lirei turcesti fata de euro. Faptul ca Turcia nu s-a integrat in Uniunea Europeana inseamna ca are in continuare propria moneda nationala. Daca discutam de stabilitate, exportatorii turci ar prefera in continuare sa exporte utilizand lire turcesti si nu euro. Asadar, nu consider ca actuala criza va afecta in vreun fel competitivitatea Turciei. Faptul ca Turcia se mentine in afara zonei euro are un avantaj principal - acela de a mentine perceptia ca Turcia are o moneda competitiva, care sa avantajeze exporturile. Zilele acestea este mai bine sa fii in Turcia decat la Paris", a spus Carlos Ghosn.
Renault a achizitionat in acest an o participatie de 25% in cadrul companiei ruse Avtovaz, care produce automobilele Lada, marca urmand a fi relansata in 2010, in conditiile in care vanzarile acesteia pe piata rusa sunt in scadere.
"In ceea ce priveste Lada, deciziile cu privire la dezvoltarea companiei sunt luate de catre Avtovaz si nu de catre Renault. Renault sustine Avtovaz, dar la finalul zilei Boris Alyoshin, CEO-ul companiei, ia deciziile cu privire la Lada. Acesta este consiliat de catre oameni ai Renault care lucreaza la Avtovaz, dar uzina este condusa de catre echipa rusa. Renault detine numai 25% din Avtovaz, deci nu avem un procent majoritar si suntem acolo doar sa sustinem transformarea marcii Lada intr-o marca competitiva in Rusia", a spus Ghosn.
Renault a prezentat in cadrul Salonului Auto de la Paris cea de-a treia generatie a modelului sau de segment compact Megane, care ar putea fi asamblat atat in Europa, cat si in America de Sud.
"Daca doresti sa obtii o performanta ridicata intr-o anumita regiune, trebuie sa produci local. Noul Megane III va fi comercializat si pe piata sud-americana incepand cu anul 2010, dar inca nu s-a luat o decizie cu privire la ce versiune va fi asamblata local, in cadrul uzinei din Mercosur. Un anunt pe aceasta tema va fi comunicat ulterior", a spus Ghosn.
Automobile Dacia este cel mai mare constructor auto de pe piata locala si a treia companie privata din Romania dupa cifra de afaceri inregistrata in 2007.
Anul acesta, grupul Renault a stabilit un target de 3 miliarde de euro cifra de afaceri pe piata romaneasca, in timp ce la nivel de grup veniturile Renault au fost de 40,6 mld. euro in 2007.
 
Cine este cel supranumit Cost Killer
 
  • s-a nascut pe 9 martie 1954, in Brazilia
  • a urmat cursurile Scolii Politehnice si pe cele ale Scolii de inginerie miniera
  • in 1978 a intrat in compania Michelin, fiind numit seful fabricii din Le Puy (Franta)
  • a ocupat diverse pozitii in cadrul Michelin, de la sef al departamentului de cercetare, dezvoltare la director de operatiuni al companiei in America de Sud
  • in 1990 a fost numit presedinte si CEO al Michelin in zona Americii de Nord
  • in 1996 s-a alaturat echipei Renault ca vicepresedinte executiv
  • in 1999 a decenit COO al Nissan Motor, in 2000 a fost numit presedinte, iar din 2001 CEO al producatorului japonez
  • din mai 2005, Carlos Ghosn a fost desemnat presedinte si CEO al Renault, insa a ramas si cu responsabilitatile anterioare de la Nissan.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO