Companii

Gourmet vrea sa-si recastige locul dupa modelul Cris-Tim

17.09.2003, 00:00 130

Producatorul de mezeluri si preparate din carne Gourmet pregateste o investitie in valoare de aproximativ 5,7 milioane de euro pentru a-si extinde activitatea fabricii existente si pentru constructia unei fabrici noi pentru prelucrarea carnii.
Noile investitii sunt menite sa readuca compania in atentia consumatorilor, intrucat, desi se numara printre primele companii de mezeluri cu capital privat din Romania, a pierdut teren in favoarea exploziei de firme din domeniu, aparute in ultimii ani.
Gourmet are in prezent o cota de piata de 2%, iar pana anul viitor si-a propus sa atinga la 3,2-3,5% din piata, conform directorului general al companiei Mihai Lungu.
"Cred ca am facut greseli in plan de marketing si am abordat gresit piata. Ne-am concentrat pe zone indepartate de fabrica, unde costurile au fost mai mari si am pierdut teren in Bucuresti," a declarat Lungu.
Compania are o fabrica in Tunari (Soseaua de centura), care impreuna cu birourile se intinde pe o suprafata de 2,2 hectare. Fabrica are o capacitate de productie de pana la 500 de tone lunar.
Modernizarea fabricii va costa circa 3,2 milioane de dolari si va fi finalizata in aproximativ un an.
Noua fabrica va fi construita tot in apropierea celei existente si va fi destinata exporturilor, prima tara vizata fiind Germania.
Aici, investitia urmeaza a se ridica la aproximativ 2,5 milioane de euro, iar reprezentantii companiei si-au propus exporturi de circa 20 milioane de euro anual.
Fabrica va angaja o forta de munca de 600 de salariati si va avea o capacitate de productie de 4.000 de tone in primul an de functionare.
Johann Gierlinger, actionarul unic al companiei, de origine austriaca, a afirmat ca initial planificase ca aceasta fabrica sa fie construita in Ungaria, dar dupa o analiza mai atenta s-a razgandit.
"Este mai usor pentru mine si pentru companie, deoarece aici se gaseste managementul si in acest fel ma pot concentra mai bine asupra pietei. Cred ca a fost o alegere buna," a spus Gierlinger.
Patronul Gourmet nu a exclus posibilitatea unei investitii in procesarea de carne de oaie.
"Ne gandim sa construim un abator pentru carnea de oaie, la sfarsitul anului viitor, prin care sa tintim tot piata externa. Este adevarat ca aceasta nu este o piata mare, dar nici nu necesita investitii mari. In plus, putem crea un brand special cu aceste produse," a adaugat Gierlinger.
Pentru acest an, reprezentantii companiei estimeaza vanzari asemanatoare cu cele de anul trecut, cand au fost de 136 miliarde lei, adica aproximativ 4,1 milioane euro.
In euro, vanzarile vor fi mai mici, daca se inregistreaza aceleasi rezultate.
Gourmet a trecut printr-o perioada de transformare in aceasta vara, cand l-a cooptat din nou in echipa manageriala pe Mihai Lungu, fost secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, care a detinut 30% din actiunile companiei la infiintarea acesteia, in urma cu zece ani.
Intre timp, Lungu si-a vandut actiunile lui Gierlinger, ultima transa de 10% fiind vanduta in aceasta vara.
El nu a dorit sa precizeze care a fost suma pentru care si-a vandut actiunile.
Compania si-a majorat, in aceasta luna, capitalul social de la 546 milioane de lei (peste 16.500 euro) la 50 miliarde lei (1,5 milioane euro).
Pentru a se relansa pe piata, Gourmet a demarat, din aceasta luna, si o campanie de publicitate, realizata de agentia Concepto, pentru care a alocat un milion de euro.
 si care va dura circa un an de zile.
Campania ce se va desfasura timp de aproximativ un an il are ca personaj central pe Charlie Chaplin si este destinata unui singur produs: pate-ul de ficat.
Acesta va consitui "locomotiva" Gourmet, dupa cum a afirmat Lungu.
"Asa cum a procedat Radu Timis cu salamul sasesc vrem sa procedam si noi cu pate-ul. Speram sa creem un brand, iar Gourmet sa revina la pozitia pe care a detinut-o in anii '95-'96," a explicat el.
"Vom incerca sa devenim lideri de piata la pate, pe care intentionam sa-l si exportam," a adaugat seful Gourmet.
Principalii producatori de pate de pe piata locala sunt Rafaello-Antrefrig si Scandia Sibiu, care au acordat foarte mare atentie promovarii in ultima vreme.
In domeniul procesarii de carne si al mezelurilor, Gourmet concureaza cu Angst, Cris-Tim, Campofrio, Ifantis, Caroli si Medeus.
Acest segment este insa extrem de concentrat, datorita existentei multor firme mici, care ar urma sa dispara, odata cu adoptarea normelor europene.
Piata carnii este de multa vreme disputata intre producatori si procesatori, marul discordiei consituindu-l taxele vamale la importuri. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO