Companii

Hipermarketurile virtuale ofera produse si servicii pentru cei care considera ca timpul liber este un lux

Hipermarketurile virtuale ofera produse si servicii pentru cei care considera ca timpul liber este un lux
17.03.2009, 00:00 83

Hipermarketul virtual Alimentaraonline.com a luat nastere la jumatatea anului 2006. Vlad Enachescu, fondatorul firmei Triumf Trading, care administreaza site-ul, a pornit acest business din dorinta de a avea o afacere de familie. "In acea perioada, comertul electronic nu era foarte bine conturat, iar ideea parea oportuna, mai ales pentru un oras ca Bucuresti, unde timpul liber este considerat un lux", a explicat el.

Inainte de a lansa afacerea, antreprenorul a efectuat un studiu de piata, a cautat furnziori si a incheiat contracte cu acestia, dupa care a implementat un sistem de lucru. Investitiile initiale au constat in cheltuielile pentru amenajarea spatiilor de depozitare pentru produsele alimentare si nealimentare si a celor destinate pregatirii produselor pentru livrare, achizitionarea unor autoturisme pentru transportul comenzilor, realizarea unui site web, achizitionarea unui soft special, recrutarea angajatilor si intocmirea unui buget de publicitate.
Campaniile de publicitate au fost cele care i-au adus primii clienti. "Nu a fost usor, in contextul unui segment dominat in mare parte de reticenta, dar am reusit sa ne impunem intr-un timp relativ scurt pe piata. Am intrat foarte repede in vizorul publicatiilor si al emisiunilor TV de specialitate, ceea ce a contribuit la formarea imaginii companiei", a adaugat Enachescu.
In opinia lui, pretul produselor comercializate de hipermarketul virtual nu este relevanta pentru aceasta piata. "Nu pretul este cel care face diferenta pe piata acestor servicii, ci calitatea, mobilitatea, flexibilitatea si abilitatea de a implementa in permanenta concepte originale, diferite de cele ale concurentei", a explicat Vlad Enachescu. El a adaugat ca a observat pe parcursul activitatii reticenta romanilor la acest tip de serviciu. "Pe de o parte, se manifesta dorinta de control asupra obiectului cumparat, posibilitatea de a-l atinge si a-l intoarce pe toate partile inainte de a-l pune in cosul de cumparaturi. Pe de alta parte, hipermarketurile constituie inca o atractie pentru multi oameni, care vad in mersul la cumparaturi un mod de a petrece timpul liber si chiar de a socializa", explica el.
O alta problema o reprezinta aprovizionarea precara a furnizorilor, care ii pot impiedica pe angajatii hipermarketului online sa nu poata livra unele produse, la care se adauga si traficul aglomerat din Bucuresti.
Concurenta nu a reprezentat o dificultate pentru dezvoltarea acestei activitati, intrucat antreprenorul sustine ca nu era foarte bine definita la inceput.
"Inainte sa incepem activitatea, am facut cate o comanda la fiecare casa de comenzi pe care am gasit-o pe internet. Nu am primit nici macar una dintre solicitari", a adaugat el. Planurile de viitor pentru dezvoltarea firmei includ deschiderea unor puncte de lucru si in alte zone ale tarii. Momentan, firma are 20 de angajati si livreaza produse numai in Bucuresti, Constanta, Costinesti si zonele limitrofe ale acestora.
Un alt hipermarket virtual este Adigri.ro, administrat de Adrian Griciuc, antreprenorul care a infiintat compania cu sediul in Cluj in primavara anului 2005. "Cand am inceput afacerea eram la facultate, in anul patru la fizica si student in anul doi la stiinte economice, sectia de contabilitate, in cadrul Universiatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca", a declarat el.
Si Griciuc a studiat piata si concurenta inainte de a lansa hipermarketul virtual si a analizat oportunitatile pe care le are o astfel de afacere. De asemenea, a incheiat contracte cu furnizorii, a elaborat un site web, a achizitionat un mijloc de transport si a investit in promovarea prin publicitate. "Primii clienti au aparut in urma accesarii paginii web, dar si in urma publicitatii din ziarele locale sau a distributiei de pliante", a adaugat Adrian Griciuc.
Cand antreprenorul a decis sa-si inceapa activitatea, in Cluj mai existau doua companii cu profil de activitate similar. "Una dintre ele renuntase chiar atunci la idee, si cealalta i-a urmat calea ceva mai tarziu. Ulterior, tot mai multi comercianti traditionali au aflat de beneficiile comertului electronic. Cred ca aparitia marilor lanturi de magazine in special in ultimii 3-4 ani in zona Clujului i-a afectat destul de tare pe proprietarii magazinelor de cartier", a precizat el.
Hipermarketul online isi procura produsele din magazinele de tip cash&carry. Mai mult, compania are printre colaboratori o patiserie si un atelier mestesugaresc, specializat in arta populara. "La pretul de achizitie, practicam un adaos care sa acopere cheltuielile de transport si care sa ne asigure si un profit", a explicat antreprenorul. Fidelizarea clientilor este cea mai importanta pentru ca volumul vanzarilor din hipermarketul virtual sa creasca. "Receptivitatea clientilor este destul de slaba, mai ales in provincie. Pana in prezent, cumparatorii care ne-au gasit au devenit clientii nostri fideli" , a mentionat el.
Antreprenorul sustine ca cifra de afaceri din 2007 a hipermarketului virtual a fost de aproximativ 7.700 de euro cu o crestere cu peste 300% a afacerilor in 2008. De asemenea, el spune ca marja de profit este situata intre 10 si 13%.
Principalele dificultati pe care le-a intampinat antreprenorul de-a lungul activitatii au fost cauzate de furnizorii care gazduiesc site-ul si cei care ofera servicii informatice, dar si de furnizorii de produse.
"Deoarece nu avem stocuri proprii, de multe ori se intampla sa nu mai gasim marfa solicitata de client pe raft si suntem nevoiti sa cautam in alte parti, ceea ce implica noi costuri si mai mult timp pierdut", a explicat el.
Planurile de viitor ale companiei includ noi investitii in publicitate si promovare, precum si atragerea mai multor clienti.
"Comertul electronic si-a demonstrat avantajele pe plan mondial si, pe fondul dificultatilor din sfera financiara, eu cred ca va supravietui si in viitor", a mentionat Adrian Griciuc.
 
Alimentaraonline.com:
Antreprenor: Vlad Enachescu
Infiintata in 2006
Numar de angajati: 20
Investitie initiala: spatii de depozitare, automobile pentru livrare, site web, achizitionarea softului, publicitate
Dificultati: reticenta romanilor, aprovizionarea precara a furnizorilor, traficul din Bucuresti
Livreaza produse in Bucuresti, Constanta, Costinesti
Planuri de viitor: deschiderea unor puncte de lucru si in alte zone ale tarii
Adigri.ro:
Antreprenor: Adrian Griciuc
Infiintata in 2005
Cifra de afaceri in 2007: aproximativ 7.700 euro
Cifra de afaceri in 2008: peste 23.100 de euro
Marja de profit estimata: 10- 13%
Investitie initiala: studii de piata, gasirea furnizorilor, elaborarea site-ului web, achizitionarea unui mijloc de transport, publicitate
Planuri de viitor: noi investitii in publicitate, atragerea de noi clienti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO