Cehia, Germania, Turcia şi Coreea de Sud sunt principalele ţări din care sunt importate cel mai bine vândute maşini, potrivit unei analize a ZF, românii preferând cu precădere automobilele produse de germani. Opt dintre cel mai bine vândute maşini de import de pe piaţa locală aparţin unor grupuri germane, dar nu toate sunt produse în fabricile nemţeşti, potrivit unei analize a ZF realizate pe baza datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
În timp ce primele trei locuri sunt ocupate de modele ale grupurilor Volkswagen şi Opel, pe poziţiile patru şi cinci se află modele produse pe pieţe auto importante din afara Europei - Turcia şi Coreea de Sud. Din Turcia se importă modelul Renault Symbol, în timp ce din Coreea de Sud se importă Chevrolet Aveo, ambele modele fiind pe acelaşi segment de preţ cu Dacia Logan.
Un alt exemplu de "globalizare" a mărcilor auto este marca Ford, care, deşi este de origine americană, are sediul central la Köln, în Germania, şi este asimilată la nivel european ca fiind un constructor german. Modelul Fiesta, cel cu vânzările cele mai ridicate atât la nivel european, cât şi local, este produs atât la uzina din Köln, cât şi la o a doua fabrică din Valencia, Spania.
În total, pe maşinile din top zece, românii au plătit peste 133 mil. euro pe autoturisme produse de germani sau de constructori germani la nivel european, în timp ce din Turcia, respectiv Coreea de Sud, s-au importat automobile Renault Symbol şi Chevrolet Aveo în valoare de 8,6 mil. euro, respectiv 9,8 mil. euro. În topul celor mai bine vândute zece autoturisme de import modelele scumpe au fost cele care au urcat în clasament în detrimentul celor mai ieftine. În topul celor mai bine vândute maşini de import cele mai multe modele le are Volkswagen, fiind prezent atât cu modelele Polo şi Golf, cât şi cu limuzina Passat, urmat de Opel şi Skoda cu câte două modele.
În primul semestru al acestui an cel mai bine vândut model de import a fost Skoda Octavia cu peste 2.000 de unităţi, în scădere cu 4% faţă de perioada similară a anului trecut, declin mai mic însă decât cel al concurenţei. Cea mai bine vândută versiune în cazul Octaviei nu a fost însă cea de bază, cu motor pe benzină, ci versiunea diesel de 1,6 litri TDI, al cărei preţ porneşte de la aproape 15.700 de euro, cu TVA inclusă. Octavia a depăşit astfel modelul Renault Symbol, liderul maşinilor de import din ultimii ani, care însă în primul semestru a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor cu aproape 50 de procente, la circa 1.600 de maşini.
Potrivit declaraţiilor lui Alin Tapalagă, şeful Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche România, pentru modelele Volkswagen şi Skoda peste 80% din vânzările dinainte de criză erau realizate cu modele bine echipate, în timp ce acum majoritatea modelelor vândute sunt echipate doar cu strictul necesar.
Dacă în cazul modelului Skoda, atât în 2010, cât şi în primul semestru al acestui an motorizarea cu cele mai ridicate vânzări a fost cea diesel de 1,6 TDI şi 105 CP, o schimbare s-a înregistrat la Volkswagen Golf, best-sellerul fiind acum tot un diesel de 1,6 litri de 90 CP, în locul celui pe benzină de 1,4 litri şi 80 CP, între cele două fiind o diferenţă de preţ de peste 2.000 de euro.
În cazul Golf, nu numai că acum cel mai bine vândut model este unul cu 2.000 de euro mai scump decât versiunea de bază, dar compactul german a urcat pe locul trei în topul celor mai bine vândute maşini de import depăşind Opel Astra.
Pe de altă parte, Automobile Dacia a exportat în primele şase luni peste 140.000 de maşini, mai bine de jumătate fiind vândute în Franţa şi Germania.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels