Companii

In primul an in care se lovesc de scaderi in consum: Hipermarketurile trec de la ideea expansiunii “cu orice pret” la reducerea cu 66% a investitiilor

In primul an in care se lovesc de scaderi in consum: Hipermarketurile trec de la ideea expansiunii “cu orice pret” la reducerea cu 66% a investitiilor
07.10.2009, 23:28 20

Astfel, din cele 13 unitati noi care urmau sa fie finalizate inacest an, doar 4 au fost inaugurate pana acum, iar datele din piataarata ca in ultimele trei luni vor mai fi deschise cel mult 4magazine. Spre comparatie, in ultimul trimestru de anul trecut,retailerii au adus 11 hipermarketuri noi pe piata, proiectele fiinddemarate cu mult inaintea aparitiei primelor efecte ale crizei.

De obicei, toamna este "sezonul hipermarketurilor": deschidereaunui nou an scolar si apropierea Sarbatorilor de iarna aduc varfuride vanzari pe care retailerii de profil nu vor sa le rateze, astfelincat cei mai multi dintre acestia grabesc finalizarea proiectelorde expansiune pe final de an.

In 2009 insa, dupa 3-4 ani in care au pompat peste un miliard deeuro in expansiune, marile retele de comert alimentar isi franeazabrusc ofensiva. Scaderea consumului si inghetarea creditarii suntprincipalele vinovate, spun retailerii.

"Incade la inceputul anului am previzionat scaderea ritmului deexpansiune a retelelor mari de magazine din cauza limitariiaccesului la finantare bancara. Lichiditatile au fost canalizate inalte directii, pentru a fi evitate blocajele financiare", afirmaAdrian Manolache, secretarul general al AMRCR (Asociatia MarilorRetele Comerciale din Romania).

Dupa doi ani de investitii masive in expansiune, problemele delichiditati s-au dovedit a fi in 2009 greu de gestionat in cazul adoua companii romanesti din retailul alimentar modern, SPAR siTrident, ale caror actionari au cerut in urma cu cateva luniintrarea in insolventa pentru a demara restructurarearetelelor.

Se strang randurile in retailul inexpansiune

Doar retelele Real si Auchan au anuntat investitii in expansiunein ultimul trimestru din an. Reprezentantii Real, divizia dehipermarketuri a grupului german Metro, au declarat recent ca panala finalul anului ar trebui finalizate investitiile in trei locatiinoi, una din acestea fiind Cotroceni Mall, proiectul din Bucurestidezvoltat de grupul Africa Israel.

La randul sau, Auchan va mai deschide in 2009 un hipermarket inextinderea Iulius Mall din Timisoara si va inchide supermarketuloperat in interiorul centrului comercial.

Investitiile in cele patru proiecte care se vor finaliza inultimul trimestru pot fi estimate la 90 mil. euro.

"Real si Auchan sunt jucatori relativ noi pe segmentulhipermarketurilor, de aceea este posibil ca aceste patru proiectesa fi fost bugetate inca de la inceputul intrarii pe piata. Se stieca o retea de hipermarketuri are nevoie de o extindere puternica inprimii ani, pentru a realiza rulaje care sa justifice prezentaacesteia pe piata", a explicat Manolache.

De cealalta parte, Carrefour si Cora, primii operatori dehipermarketuri intrati in Romania, au fost foarte rezervati incomunicarea planurilor de expansiune pentru 2009 si 2010. Potrivitdatelor din piata, cele doua retele au fost nevoite sa amaneinaugurarea unor unitati in acest an din cauza intarzieriloraparute in constructia unor centre comerciale.

Blocajul vine si de la dezvoltatori

Carrefour avea pe lista pentru acest an doua deschideri dehipermarketuri in centre comerciale din orasele Satu Mare si Deva,insa stadiul lucrarilor de constructie la aceste proiecte dau sansefoarte mici concretizarii planurilor, potrivit datelor de pe piataimobiliara. Red Management Capital planifica finalizarea centruluicomercial Armonia Satu Mare - care include un magazin Carrefour -in ultimul trimestru al anului, investitia in acest proiect fiindestimata de dezvoltator la 50 de milioane de euro. "Lucrarile laparcul de retail au fost oprite in prima parte a anului", audeclarat reprezentantii Primariei Satu Mare. Un alt proiect care vaaduce mai multe unitati retelei Carrefour este un parc nou deretail din Deva, a carui inaugurare este planificata pentruultimele zile din aceasta toamna. Surse din piata spun insa caproiectul va fi finalizat anul viitor. Reprezentantii Carrefour nuau dorit sa ofere informatii despre planurile de extindere aleretelei.

La randul sau, expansiunea Cora, care ar fi trebuit reluata inacest an, a fost amanata pentru 2010 din cauza intarzieriloraparute in dezvoltarea mall-ului Sun Plaza din Berceni(Bucuresti).

O alta piedica aparuta in acest an in dezvoltarea retailuluimodern este scaderea consumului, mai spune reprezentantul marilorretele de comert alimentar.

"Companiile sunt un pic mai reticente acum la ideea deexpansiune. Din cauza declinului inregistrat la nivelul consumuluieste foarte greu sa faci planuri de expansiune in acest an, astfelincat acum vedem mai degraba strategii de consolidare a magazineloroperationale decat strategii de extindere a retelelor", afirmaManolache.

2008, cel mai bun an

2008 a marcat varful expansiunii in retailul modern: la finalulanului investitiile marilor retele de magazine au atins valoarea de640 mil. euro, fiind deschise in total aproximativ 100 de unitati.Cele mai mari investitii au fost realizate anul trecut de Carrefoursi Real, retele care s-au extins cu 10, respectiv 6 hipermarketurinoi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO