Companii

Ioan Ciolan, Ambient, dupa 16 ani de la prima investitie in constructii: Sunt prea tanar pentru a ma gandi la un exit

Ioan Ciolan, Ambient, dupa 16 ani de la prima investitie in constructii: Sunt prea tanar pentru a ma gandi la un exit

Ioan Ciolan, actionarul majoritar al Ambient Sibiu

12.10.2009, 00:00 1532

Dimensiunea reala a afacerii Ambient, pornita in 1993 de lazero, a fost vizibila abia la inceputul anului trecut, odata cufinalizarea fuziunii celor 15 firme din grup. Dupa mai multeproiecte de rebranding, schimbari de concept si redimensionari demagazine, realizate pe parcursul a 16 ani, Ambient ajungea lafinele lui 2008 la afaceri consolidate de 220 mil. euro, rulaj careplaseaza compania pe locul 6 in clasamentul celor mai mari jucatoridin sectorul distributiei de materiale de constructii siamenajari.

Ciolan a pornit de la zero reteaua care opereaza acum 15 centrecomerciale, 8 magazine de dimensiuni mai mici si 4 depozitelogistice, cu 1.500 de angajati.

Dupa mai multe proiecte mici de afaceri, dezvoltate in timpulstudentiei in Cluj-Napoca, Ioan Ciolan s-a intors in 1993 in Sibiupentru a pune pe picioare doua businessuri: un lant de cofetariiBoema, dupa modelul deja celebru din Cluj, si o retea de magazinede instalatii si finisaje pentru locuinte.

10-12 ore pe zi la birou

Biroul din Sibiu in care Ciolan isi petrece 10-12 ore pe zidezvaluie si el dimensiunea businessului Ambient: de aici se poatevedea tot sediul logistic al companiei, desfasurat pe un teren decirca 12 hectare cu acces la doua linii de cale ferata.

Infata cladirii de birouri este amplasat unul dintre cele mai maricentre comerciale Ambient, o cladire cu trei etaje in careshowroom-ul de mobila te face sa te simti ca intr-un Ikea de Sibiu.Grupul are o flota de 500-600 de camioane cu care trimitematerialele de constructii pe santiere.

Ciolan s-a ghidat inca din primii ani dupa principii carora le-aramas fidel si astazi: si-a ales partenerii de afaceri dupacriteriul increderii si nu al puterii financiare si in acelasi timpsi-a dat seama ca in comert daca nu te dezvolti, mori.

"In 1997 aveam o cota de piata de peste 50% pe segmentulfinisaje si instalatii in Sibiu, dar mi-am dat seama ca dacaramanea doar in acest oras compania ajungea intr-o situatiedificila pentru ca am previzionat intrarea marilor retele straine.In aceasta situatie sunt multi jucatori locali in acest moment",spune proprietarul Ambient.

Ciolan detine 75% din compania Ambient SA, al doilea mareactionar fiind Gheorghe Calburean, 52 de ani, cu o participatie de12%. Calburean controleaza firma de foraj petrolier Dafora Mediassi detine afaceri si in turism, in zona Transilvaniei.

Ambient a iesit astfel din Sibiu in anul 1997 prin parteneriatecu investitori locali. In fiecare oras in care a extins reteauaAmbient pas cu pas, Ciolan a infiintat o firma prin asociere cuinvestitori din zonele respective. Primele pe lista extinderii aufost Cluj-Napoca, Bistrita si Timisoara.

"Au fost orase in care eu am avut mai putin de 50% din capitalulfirmelor infiintate, in altele am venit cu peste 50% din capital,dar important este ca toti partenerii pe extindere au fost oamenipe care i-am cunoscut, prieteni sau rude, si in care am avutincredere", subliniaza Ioan Ciolan. Asociatii de la inceput sunt siacum in actionariatul Ambient SA.

Altceva decat bricolaj

Sunt putine sanse ca un client al retelei Bricostore dinBucuresti sa fi auzit de Ambient, insa in Transilvania branduldezvoltat in Sibiu si extins apoi, pas cu pas, in toate oraselemari din regiune, are o rezonanta puternica.

Anul trecut, compania a avut circa 2.400 de clienti contractuali(persoane juridice) si aproximativ 4.000 de clienti au intrat inprogramul "Ambient Total", adica au ales Ambient ca principalfurnizor de materiale de constructii pentru proiecte rezidentialesau de alt gen.

Ciolan spune ca inca din 2002, cand a dechis primul centrucomercial Casa Ambient, a vrut ca afacerea sa sa se diferentieze deretailerii de bricolaj care vizeaza in mare parte clientiiocazionali (persoane fizice)

Un centru comercial Casa Ambient are in prezent circa 60.000 dearticole, o mare parte din suprafata de vanzare de peste20.000-30.000 de metri patrati fiind dedicata clientilorprofesionisti (firmelor de constructii).

"Cu Casa Ambient am mizat pe sectorul de materiale deconstructii, pe showroom-uri profesionale, pe serviciile tehnicecatre clienti. Anul trecut clientul ocazional, cel al segmentuluiDIY (retailul de bricolaj - n. red.), reprezenta mai putin de 50%din afacere", afirma Ciolan.

Vine salvarea din retailul de bricolaj?

In contextul actual insa, daca pe retail scaderea este de15-20%, pe clientii profesionisti declinul depaseste chiar si 50%din cauza inghetarii marilor proiecte de constructii, ceea cedicteaza o schimbare de strategie la Ambient.

La nivelul ofertei, cererea de pe piata a dus la o orientare maiputernica spre produsele economice, dar Ioan Ciolan spune ca ofertava reveni catre segmentele mediu si superior de pret atunci candpiata isi va reveni.

"Retailul a fost in acest an salvarea jucatorilor dindistributia de materiale de constructii si amenajari la nivel delichiditati", afirma antreprenorul.

Va incerca o abordare diferita a clientului?

Chiar in acest moment se implementeaza schimbari in strategia demarketing a companiei, care urmaresc cresterea fluxului de clientiin centrele comerciale Ambient si fidelizarea clientilorocazionali, potrivit lui Ciolan. Una dintre masuri este lansareaunui card de fidelitate cu reduceri de pana la 4% pentru clientiicare fac proiecte mari cu Ambient.

Cum a resimtit prabusirea pietei

"Primul declin l-am resimtit in toamna anului trecut pesegmentul de metale, care reprezinta aproximativ 15% din afacere.Devalorizarea stocurilor de metale ne-a adus pierderi de 6 mil.euro anul trecut", precizeaza Ciolan.

"2008 a fost un an dificil pentru Ambient, din punct de vederefinanciar. Am avut noroc ca am finalizat reorganizarea pe societatepe actiuni, cu toate ca fuziunea si consolidarea ne-au costat peste12 mil. euro".

Cu toate acestea, in septembrie 2008 proprietarul Ambient adecis urgentarea unui proiect de extindere la Ramnicu Valcea sifinalizarea unor depozite logistice in Brasov si Pitesti, care vorajuta reteaua sa se extinda dupa ce piata isi va reveni.

La un pas de tranzactia cu fondul de investitii suedezEQT

Tot cu gandul la extinderea retelei de distributie, care deaceasta data ar fi vizat si Capitala, Ciolan a intrat anul trecutin negocieri cu fondul de investitii suedez EQT.

Asocierea cu EQT, fond detinut de cea mai puternica familie dinSuedia , Walenberg, nu ar fi adus bani in buzunarele actionarilorAmbient, ci ar fi majorat capitalul companiei cu o suma despre careCiolan spune ca ar fi finantat extinderea pe doi ani a retelei decentre comerciale.

Pe piata s-a vehiculat suma de 150 mil. euro, pe care insaproprietarul Ambient nu a confirmat-o niciodata. Discutiile cufondul de investitii, care au mers pana la realizarea unui duedilligence, au pus in stand-by planurile de expansiune aleAmbient.

"Ne-am dat seama ca un parteneriat cu ei ne-ar fi putut ajuta saajungem intr-un timp scurt acolo unde am fi putut ajunge singuri inzece ani. In plus, era momentul sa acceleram pentru ca boom-ul dinconstructii nu putea tine la nesfarsit", mai spune Ioan Ciolan.

"Cu retailerii straini care ne-au batut la usa nu am intrat indiscutii, pentru ca ei voiau achizitii, iar noi suntem prea tineripentru a ne dori un exit din afacere".

Primele semnale ale crizei financiare globale a dat insa pestecap planurile fondurilor de investitii care si-au inghetatproiectele de achizitii din Europa Centrala si de Est din cauzainstabilitatii pietei. Astfel, in septembrie 2008, cand negocierileerau aproape de final, EQT a decis sa inghete toate proiectele dedezvoltare din regiune, inclusiv planurile de a intra inparteneriat cu actionarii Ambient.

In acelasi moment strategia retelei romanesti a trecut printr-otransformare radicala.

Ciolan spune ca a luat in calcul ce era mai rau inca de laprimele semnale negative pe care le-a primit din piata.

"Inca din octombrie anul trecut, cand ceilalti retaileri nugandeau inca masuri de ajustare a investitiilor, noi am trecut dela o strategie de expansiune la o consolidare a unitatiloroperationale", afirma antreprenorul sibian.

Ambient in restructurare

Ambient a demarat in acest an un proiect de restructurare cusprijinul consultantilor in management de la Roland Berger, care seintinde pe o perioada de un an si jumatate.

Masurile au vizat si inchiderea unor magazine in orasele Arad,Oradea, Satu Mare si Borsa si desfiintarea a peste 10% din locurilede munca din companie. In prezent lucreaza aproximativ 1.500 depersoane la Ambient, in distributie si retail.

In ceea ce priveste lichiditatile, Ioan Ciolan spune ca situatiaeste stabila in acest moment datorita proiectelor de restructurareimplementate, dar si pentru ca cele noua banci cu care colaborauinainte de 2009 au ramas alaturi de companie.

In plus, echipa care se ocupa inainte de 2009 de identificareaoportunitatilor de expansiune a lasat deoparte, pentru moment,proiectele de investitii noi pentru a gasi modalitati deeficientizare a spatiilor detinute de Ambient, precum inchiriereaunor locatii libere altor retaileri.

Romanii din distributia de materiale deconstructii

Dezvoltarea geografica a celor trei retele mari de distributie amaterialelor de constructii controlate de antreprenori romani,Arabesque, Dedeman si Ambient, arata ca retailerii straini s-aulovit in Romania de concurenti puternici in toate cele trei regiunimari din tara, Transilvania, Moldova si Muntenia.

Aceasta ar putea fi una din explicatiile faptului ca cele maimulte retele internationale de magazine de bricolaj au intrat pepiata locala prin Bucuresti, oras in care retailerii romanesti deprofil au inca o prezenta modesta.

Marile lanturi straine de magazine de bricolaj de pe piata,Praktiker si Bricostore, au intrat in Romania in 2002, al doileaval de investitii straine fiind realizat dupa 2006, odata culansarea retailerilor BauMax (Austria), Hornbach si OBI (Germania).Un alt gigant european sta cu ochii pe piata romaneasca in acestmoment - reteaua franceza Leroy Merlin, care cauta oportunitati dea intra pe piata.

Firmele din grup

Ambient opereaza 15 centre comerciale, 8 magazine de dimensiunimai mici si 4 depozite logistice.

  • Anul trecut Ambient SA a avut vanzari de 221 mil. euro si unprofit operational de 5,6 mil. euro, cu aproximativ 2.000 deangajati

Conambient - un joint-venture realizat de Ioan Ciolan cuproprietarul grupului Con-A din Sibiu, Mircea Bulboaca.

  • Firma are ca obiect de activitate fabricarea de constructiimetalice si parti componente ale structurilor metalice.
  • Anul trecut compania a avut o cifra de afaceri de 10,6 mil.euro si un profit net de 0,5 mil. euro cu 72 de angajati

Cognor Ambient Stahlhandel - un joint-venture realizat in 2005intre Ambient (49%) si grupul austriac Voestalpine

  • Firma opereaza un centru logistic de metale pentru constructiiin Sibiu
  • Anul trecut compania a raportat o cifra de afaceri de 10,2 mil.euro, o pierdere de 0,7 mil. euro, avand un numar de 19angajati.

Ce spunedespre:

Parteneriatele de business: "Toti partenerii peextindere au fost oameni pe care i-am cunoscut, prieteni sau rude,si in care am avut incredere. Asociatii de la inceput sunt si acumin actionariatul Ambient"

Intrarea unui nou investitor in afacere: "In2008 ne-am dat seama ca un parteneriat cu fondul de investitii EQTne-ar fi putut ajuta sa ajungem intr-un timp scurt acolo unde am fiputut ajunge singuri in zece ani"

Prabusirea pietei de constructii: "Primuldeclin l-am resimtit in toamna anului trecut pe segmentul demetale, care reprezinta aproximativ 15% din afacere. Devalorizareastocurilor de metale ne-a adus pierderi de 6 milioane de euro in2008"

Primul an in care s-a resimtit criza: "2008 afost un an dificil pentru Ambient, din punct de vedere financiar.Am avut noroc ca am finalizat reorganizarea pe societate peactiuni, cu toate ca fuziunea si consolidarea ne-au costat peste 12milioane de euro"

Cum schimb criza strategia Ambient: "La nivelulofertei, cererea de pe piata a dus la o orientare mai puternicaspre produsele economice, dar oferta va reveni catre segmentelemediu si superior de pret atunci cand piata isi va reveni"

Strategia de abordare a pietei: "Ne vom orientamai mult catre clientul din retailul de bricolaj in acest an, pecare noi il numim client ocazional sau economic, pentru ca acestaeste un segment de piata lovit mai putin decat cel al clientilorprofesionisti (firme de constructii - n. red.)"

Reluarea investitiilor in expansiune: "Acum numai avem in vizor dezvoltarea geografica. Atunci cand piata sideblocarea creditarii ne vor permite acest lucru, vom reluaexpansiunea retelei"

Vanzarea catre un retailer: "Cu retaileriistraini care ne-au batut la usa nu am intrat in discutii, pentru caei voiau achizitii, iar noi suntem prea tineri pentru a ne dori unexit din afacere"

Cine detineAmbient

Ioan Ciolan

  • 40 de ani
  • participatie de 75%
  • s-a nascut la Sibiu si a absolvit Facultatea deAutomatizari-Calculatoare din Universitatea "Babes-Bolyai"Cluj-Napoca
  • este directorul general al companiei

Gheorghe Calburean

  • 52 de ani
  • detine 12% din companie
  • controleaza firma de foraj petrolier Dafora Medias si detineafaceri si in turism

Lucian Bezerita

  • 39 de ani
  • are o participatie de 5% in companie

Dan Olteanu

  • 44 de ani
  • detine 5% din companie
  • se numara printre primii parteneri de afaceri ai lui IoanCiolan
  • este directorul comercial al Ambient

Zsolt Bereczki

  • 40 de ani
  • are o participatie de 2%

Lucian Rus

  • 30 de ani
  • detine 0,2% din actiunile companiei

sursa: Registrul Comertului

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO