Companii

Leasingul isi cauta alternative de expansiune la incetinirea cresterii pietei auto

27.10.2005, 19:26 23

Reducerea ritmului de crestere al pietei auto la 5% anul viitor va determina societatile de leasing sa se concentreze mai mult pe alte produse de finantare, cum ar fi leasingul operational si leasingul de echipamente, pentru a putea trece nivelul pietei de profil dincolo de pragul de 2 miliarde de euro prognozat pentru acest an.

"Companiile vor incepe sa se orienteze mai mult catre outsourcing, ceea ce va antrena o crestere a segmentului de leasing operational, iar piata auto nu va mai creste ca in acest an, ceea ce inseamna ca societatile vor fi atrase sa finanteze si alte bunuri cum ar fi echipamentele industriale", a declarat Jean Paul Decrock, directorul general al BRD Sogelease.

In portofoliul companiilor de leasing finantarile auto detin cea mai mare pondere care, pentru cele mai multe companii, poate ajunge si chiar depasi 90-94% din total.

Analistii estimeaza pentru acest an o crestere a pietei auto in unitati de 53,1% fata de 2004, cand s-au vandut circa 181.000 autovehicule, in timp ce piata de leasing va inregistra, potrivit previziunilor, un ritm de crestere de 30%. Aceasta denota o amplificare a procentajului autovehiculelor mai ieftine in total achizitii pe piata romaneasca in comparatie cu anul trecut.

Decrock a mai spus ca dezvoltarea pietei auto a fost impulsionata si de evolutia pietei de leasing, care la randul sau a gasit in piata auto o excelenta baza de dezvoltare.

Printre tendintele care se manifesta pe piata romaneasca de leasing se numara scaderea ratei dobanzii la euro, de la 14% in 2002, la 10,5% in 2004, si pana la 8,5% in 2005.

De asemenea, exista o tendinta de prelungire a duratei contractelor, una dintre explicatiile acestei situatii fiind accesibilitatea mai buna la sursele de refinantare, a explicat Decrock.

Daca pentru 2006 se asteapta ca piata auto sa se stabilizeze, o nisa pe care o vor putea exploata societatile de leasing va fi reprezentata de autovehiculele destinate industriei constructiilor. Se preconizeaza ca finantarile acordate pentru asemenea autovehicule sa inregistreze o importanta majorare, date fiind deficientele de infrastructura din Romania.

De asemenea, reprezentantul BRD Sogelease a remarcat o concentrare a pietei intre societatile captive (apartinand dealerilor) si cele afiliate bancilor, avantajele acestor jucatori fiind ca pot folosi retelele companiilor, respectiv bancilor, de care apartin.

In plus, companiile de leasing vor fi nevoite sa gaseasca solutii pentru contracararea concurentei din partea societatilor de leasing din tarile comunitare, care se va intensifica dupa momentul 2007. Piata de leasing va depasi in acest an, potrivit estimarilor, pragul de 2 miliarde de euro, dupa ce in prima jumatate a anului a atins 1,09 miliarde de euro, rolul principal avandu-l si in acest an dezvoltarea peste asteptari a pietei auto.



Explozie de piese de schimb

Chiar daca legat de evolutia pietei auto nu sunt prea multe pareri optimiste, anul 2007 ar putea aduce un boom pe piata de piese si componente auto, avand in vedere evolutia din acest an a pietei auto. In general, piata componentelor urmareste trendul importurilor de autovehicule si pe cel al dezvoltarii retelelor de service-uri.

"Am avut multi clienti care erau interesati sa intre pe piata romaneasca datorita costurilor scazute cu forta de munca, iar cei mai multi dintre ei au investit luand drept principal criteriu acest aspect. Chiar daca multi investitori interesati de piata romaneasca sunt constienti ca lucrurile se vor schimba dupa intrarea in UE, ei isi manifesta in continuare interesul datorita eforturilor de standardizare care au fost facute pe acest sector", a declarat Anca Ionescu, senior tax-manager la Ernst & Young.

De regula, exista un decalaj de 2-3 ani intre cresterea pietei auto si cea a industriei de componente, intervalul la care incep sa apara problemele si sa creasca cererea pentru piese.

Tendinta marilor producatori de piese de schimb si componente de relocare a productiei de componente in Romania, atrasi de costurile scazute cu manopera, se va mentine si dupa aderarea la UE, cu toate ca aceasta va atrage o majorare a salariilor.

Pe piata componentelor auto au intrat mai multi jucatori internationali, care s-au orientat in special inspre zona vestica si centrala a tarii. Printre acestia se numara BOS Automotive, Delphi Packard, Dura Automotive, Leoni Wiring, Takata Petri, Valeo, Yazaki.

Investitiile in domeniu realizate pana acum de grupurile straine de piese auto in Romania sunt de ordinul sutelor de milioane de euro.

Tinand cont de dezvoltarea pietei auto care este asteptata dupa aderare, atat pe autovehicule noi, cat si second hand, se preconizeaza ca vor urma investitii importante in retele de service-uri, care se vor dovedi insuficiente, dar si in retelele de dealeri.

"Este posibil ca exportul de piese produse in Romania pentru Logan sa se intensifice in anii care vor urma, in concordanta cu vanzarile marcii Logan pe piata externa, fie ca este vorba de cele produse la Dacia, Renault sau chiar la Nissan", a spus Jean-Michel Sicre, director comercial la Dacia.

El sustine ca vor aparea mai multe retele de distributie independente de piese de schimb pe piata romaneasca. Potrivit lui, dealerii Dacia au investit in ultimii cinci ani peste 60 de milioane de euro in showroom-uri si service-uri autorizate.



Nissan Logan

Producatorul autohton Dacia-Renault si-a propus pentru acest an depasirea pragului de 100.000 de automobile Logan vandute pe piata romaneasca. "Vanzarile de Logan la nivel international vor depasi in urmatorii ani vanzarile realizate de cel mai bine vandut model Skoda, spre exemplu. Vom comercializa Logan si sub brandul Renault sau chiar Nissan. Cu toate acestea Dacia ca si marca nu va trece de vanzarile Skoda", a mai spus directorul comercial de la Dacia-Renault.

Segmentul care a inregistrat una dintre cele mai spectaculoase cresteri in ultimii ani a fost cel al SUV-urilor (Sport Utility Vehicle), automobile de teren. Potrivit datelor APIA, vanzarile de SUV-uri au crescut de aproape zece ori, de la 203 unitati in 2000, la aproape 1.800 de unitati anul acesta, in perioada ianuarie-septembrie. Vanzarile de SUV-uri au reprezentat 2,46% din vanzarile de autovehicule de import de pe piata romaneasca.

O crestere sustinuta in ultimii cinci ani a fost inregistrata si de segmentul premium al pietei auto. Pe primele noua luni ale anului s-au vandut putin peste 3.000 de autoturisme din segmentul premium, in timp ce in 2000 vanzarile pe acest segment au totalizat aproape 1.000 de unitati.

Vanzarile de automobile de pe piata romaneasca vor totaliza circa 217.000 de unitati in anul 2010, potrivit datelor Ernst & Young. Comparativ cu 2002, an in care s-au vandut aproape 110.000 de automobile, piata va creste cu aproape 100% in 2010, reprezentand al doilea ritm de crestere din regiune dupa Turcia.

"Accizele percepute la achizitia automobilelor noi se vor mentine si anul viitor la acelasi nivel ca si in acest an. Pe termen mediu, avem in vedere diminuarea taxei vamale pentru importurile de autovehicule din afara UE", a declarat Victoria Tomi, director in cadrul Ministerului de Finante. Practic, spun oficialii Ministerului de Finante, din anul 2007, odata cu integrarea Romaniei, taxele vamale pentru masinile produse in afara Uniunii vor scadea de la 30% cat sunt in prezent, la 10%, acesta fiind si nivelul perceput in tarile UE.

"In lipsa masurilor legislative si a reglementarilor fiscale corespunzatoare, exista riscul ca piata romaneasca sa devina o piata de desfacere a autoturismelor second-hand din Uniunea Europeana", a concluzionat Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

marius.anton@zf.ro ; alexandru.cherchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO