Companii

Liliana Paraipan, Eden Spa: Pionieratul intr-un domeniu nou inseamna avantajul primului venit, dar si riscurile unei piete needucate

Liliana Paraipan, Eden Spa: Pionieratul intr-un domeniu nou inseamna avantajul primului venit, dar si riscurile unei piete needucate

Liliana Paraipan, director general al centrului spa de zi Eden Spa: In pozitia de angajat ai obiective si sarcini de serviciu pe care le indeplinesti ca sa castigi un salariu. In pozitia de angajator ai idei valoroase pe care le pui in practica pentru a creste un business de succes.

16.05.2008, 14:11 270

"Sa fii antreprenor inseamna in primul rand sa ai angajati care depind de tine, sa muncesti mai mult decat orice angajat si sa ai libertate maxima de decizie. Desigur decizia iti apartine si in acelasi timp si riscul aferent acestei decizii", considera Liliana Paraipan, director general al centrului spa de zi Eden Spa, deschis la sfarsitul anului 2005.
Avea 24 de ani cand a deschis prima firma impreuna cu sotul sau, iar afacerea de care se ocupa personal a inceput-o la 31 de ani. Facultatea a fost cea care i-a dat posibilitatea de a alege business-ul in care s-a implicat ulterior. "Am absolvit ASE-ul, Facultatea de Relatii Economice Internationale, dupa care am facut un an master la ASE si diverse cursuri de scurta durata in tara si strainatate. Facultatea mi-a dat posibilitatea sa aleg businessul in care ma voi implica deoarece aveam notiuni generale de business si intelegeam conjunctura economica", explica Liliana Paraipan.
A cautat o nisa de piata neexploatata pana atunci si si-a propus sa construiasca pe aceasta nisa. Astfel, a ales spa-ul. "La momentul 2005, foarte putina lume cunostea conceptul, si mai putini se gandeau sa investeasca in el. Pe de o parte, pionieratul inseamna avantajul primului venit, dar si riscurile unei piete needucate in acest sens", precizeaza directorul general al Eden Spa.
Deasemenea, demararea unei afaceri intr-un domeniu nou a insemnat "timp alocat cu educarea clientilor si a angajatilor, eforturi si resurse alocate in acest sens, sa inveti din mers din greseli si sa fii foarte flexibil in decizie si in strategie", mentioneaza Liliana Paraipan.
Ea a deschis primul spa de zi din Romania plecand de la o nevoie personala. "Spa-ul l-am deschis in noiembrie 2005. Veneam dintr-un cu totul alt domeniu. Lucram anterior in mediul financiar, faceam parte din clientela careia ma adresez astazi: persoane cu responsabilitati, cu un program extrem de incarcat care isi lasa propria sanatate pe ultimul loc si se dedica job-ului, familiei si responsabilitatilor sociale. Am creat un loc in care o astfel de persoana isi poate gasi cateva momente de liniste in ritmul alert al unei zile, in care gaseste metode de prevenire a unor probleme grave de sanatate, in care sa se simta bine atat din punct de vedere fizic cat si psihic", mentioneaza ea.
Neavand concurenta unui alt centru spa de zi, Liliana Paraipan spune ca in primul an de existenta, a pus foarte mult accent pe pregatirea profesionala a terapeutilor si in acelasi timp pe educatia clientelei cu privire la serviciile spa. "Atat personalul cat si clientela trebuie sa invete sa faca diferenta intre serviciile dintr-un centru de frumusete de la parterul blocului si un spa. De aceea toate angajatele noastre beneficiaza de traininguri atat in strainatate, cat si in tara, o parte dintre ei avand o larga experienta dobandita in spa-uri occidentale".
In momentul deschiderii spa-ului echipa era formata din zece persoane, in prezent numarul acestora crescand la 14. Investitia initiala a fost de peste 200.000 de euro.
Ea considera ca din postura de angajator iti asumi mult mai multe responsabilitati decat cele ale unui angajat. Deasemenea, trebuie sa te astepti si la un posibil esec si sa ai solutii de iesire daca se impune. Din punctul sau de vedere, temerile principale sunt cele legate de nereusita, iar nereusita poate sa fie cauzata de piata, de conjunctura sau de o previzionare incorecta a mersului afacerii respective. "In pozitia de angajat ai obiective si sarcini de serviciu pe care le indeplinesti ca sa castigi un salariu. In pozitia de angajator ai idei valoroase pe care le pui in practica pentru a creste un business de succes", spune Liliana Paraipan.
Diferenta intre a fi angajat si a fi patron a realizat-o in momentul in care a simtit ca cele 14 persoane pe care le angajase isi puneau sperantele in ea. "Mi-aduc aminte foarte bine si acum ziua in care am adunat toate fetele laolalta ca sa se cunoasca intre ele si sa demaram proiectul. Erau 14 persoane tinere care aveau anumite asteptari si care isi puneau sperante in acel job. In momentul in care le-am vazut pe toate, iar eu eram aceea care trebuia sa le motiveze si sa le implineasca acele sperante, am inteles imediat diferenta intre a fi angajat si a fi patron", precizeaza Paraipan.
Ea spune ca pentru a investi intr-un centru spa este necesara o buna cunoastere a pietei, a targetului centrului, astfel incat amenajarea, achizitia de echipamente, construirea meniului de terapii, eforturile de promovare sa fie in concordanta cu acesta.
"Inca un aspect care trebuie luat in calcul este trainingul permament al angajatilor, pentru ca acestia sa stie cat mai multe tehnici de specialitate, sa cunoasca tendintele spa pe pietele mai dezvoltate, sa dobandeasca adevarate aptitudini de salesperson, pentru ca ei sunt cei care trebuie sa vanda terapii si produse de retail clientului odata intrat in centru", mai adauga ea.
Directorul general Eden SPA mentioneaza ca in aceasta industrie, o adevarata problema este gasirea personalului calificat. "Pentru ca cineva sa munceasca in acest domeniu este de preferat sa fi absolvit o facultate de profil (IEFS-pentru kinetoterapeuti, Medicina-fizio-kineto pentru terapeuti), sa aiba peste doi ani de experienta, sa fi participat la traininguri de specialitate si mai ales sa cunoasca eticheta si conceptul spa. De asemenea, experienta in strainatate constituie un plus la angajare. Din pacate, insa, persoanele care se incadreaza in cerintele de mai sus aleg sa lucreze in strainatate sau pe vase de croaziera, unde pachetele salariale si de beneficii sunt superioare celor din tara", explica Liliana Paraipan.
Clientii Eden SPA sunt in proportie de 62% persoane tinere cu varste intre 25-35 de ani, cu studii superioare (82%) care activeaza intr-un mediu stresant, ocupand de obicei pozitii importante in mari companii. Venitul unui client Eden SPA este peste 1.500 euro pe luna.
Conform site-ului Ministerului de Finante, cifra de afaceri a Eden SPA dupa un an de activitate a fost in 2006 de aproximativ 114.000 euro.
Momentele dificile le-a depasit cu foarte multa perseverenta si motivare.
"Intotdeauna am crezut cu tarie in mine si in ceea ce mi-am propus si deasemenea am muncit mult pentru ca-mi place si pentru ceea ce-mi place. Dar ca patron, am muncit mult mai mult. Chiar si in vacanta sau acasa", spune directorul general al Eden Spa.
Liliana Paraipan spune ca pentru ea, mai mult decat sa stranga niste bani in cont este sa reuseasca sa construiasca ceva de valoare si de durata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO