Staff Collection, care deţine magazinele de îmbrăcăminte şi încălţăminte House of Art, şi-a cerut singură insolvenţa, urmând astfel modelul deja consacrat de Tina R şi de Leonardo. În aceeaşi situaţie se află şi Corssa, care administrează magazinele Fox, Levi's şi Eponge Fashion Paris.
Tot la finalul lui 2008, Leonardo, cel mai mare retailer local de încălţăminte şi marochinărie, anunţa afaceri record de 136 mil. euro şi datorii de 122 mil. euro. Un an mai târziu, spre finalul lui 2009 compania îşi cere insolvenţa şi stabileşte un plan de restructurare în urma căruia au fost închise mai multe zeci de magazine în România şi în străinătate. În 2011 însă, compania a reluat procesul de expansiune, acesta fiind un prim semn că businessul începe să îşi revină.
Perioada 2009-2011, marcată de dificultăţi la nivel economic, de reducerea consumului şi de disponibilizări, a fost extrem de dificilă pentru cele mai multe branduri româneşti de modă care au îngheţat procesul de expansiune. În condiţiile în care consumul a scăzut cumulat în perioada 2009-2011 cu aproape 20%, vânzările magazinelor House of Art, Leonardo sau Tina R au rămas departe de cele din vremurile bune, dinainte de 2008.
Situaţia economică nu este singura care şi-a pus amprenta în mod negativ asupra businessurilor locale din modă. Intrarea agresivă pe piaţă a unor jucători străini precum Zara, H&M sau C&A, care au deschis zeci de magazine în decurs de doar câţiva ani şi care prin imaginea puternică au reuşit să atragă mii de clienţi, a jucat rolul său.
"Eu prefer să cumpăr de la H&M decât de la House of Art, deşi aceştia din urmă au preţuri mai bune. Contează şi brandul şi croiala hainelor, care trebuie să fie pe gustul meu", spune Elena (22 de ani), aflată la cumpărături în Unirea Shopping Center. Ea făcuse însă cumpărături la House of Art. "Nu e însă pentru mine, ci e un cadou pentru un coleg mai în vârstă", adaugă ea.
Suedezii de la H&M au avut în perioada martie-noiembrie 2011 vânzări de 37 de milioane de euro pe piaţa locală cu o reţea de 11 magazine. H&M a deschis primul magazin din România în martie 2011 în centrul comercial AFI Palace din Capitală, iar apoi a urmat o extindere agresivă în urma căreia suedezii au ajuns în noiembrie la 11 magazine.
Compania Staff Collection, care deţine magazinele House of Art, a avut în 2010, ultimul an pentru care există informaţii financiare, afaceri de 58 mil. lei (13,8 mil. euro) şi pierderi de aproape 20 mil. lei (4,76 mil. euro). Mai mult, datoriile totale ale companiei în 2010, erau de aproape 85 mil. lei (20 mil. euro), mai mari decât cifra de afaceri. În prezent nu există informaţii despre datoriile de la finalul lui 2011 sau despre creditori. Reprezentanţii Casei de Insolvenţă Transilvania, administratorul judiciar al Staff Collection, spun că nu deţin pentru moment aceste informaţii.
De asemenea, firma Corssa, care deţine brandurile Fox, Levi's şi Eponge Fashion Paris, a avut în 2010 datorii mai mari decât cifra de afaceri de 51 mil. lei (12 mil. euro). Datoriile totale depăşeau, potrivit Ministerului de Finanţe, 60 mil. lei (14 mil. euro).
"Aceste două nume sunt doar câteva dintre companiile intrate în insolvenţă. Este vorba de efectul bulgăre de zăpadă. Astfel, în 2009 au fost majorate taxele, iar acest lucru a condus la creşterea costurilor de operare. În acel moment românii au mers către bănci pentru credite. Este cunoscut însă faptul că firmele româneşti au costuri de creditare de câteva ori mai mari decât firmele străine. De aceea, pentru multe acesta a fost momentul în care au intrat în criză de lichidităţi", spune Maria Grapini, preşedinta Federaţiei Patronale a Industriei Uşoare (FEPAIUS).
Ea mai spune că şi consumul de textile a scăzut în perioada 2009-2011 de circa 2-3 ori. Totuşi branduri precum New Yorker sau Zara şi-au majorat puternic businessurile, ignorând astfel tendinţa descendentă a consumului.
"Nu putem compara brandurile locale, cu o istorie de câţiva ani cu branduri de renume mondial, care au deja o reputaţie, o istorie şi propria reţea de distribuţie la nivel continental."
Astfel, dacă în 2008, când nume precum H&M, Zara, C&A sau New Yorker, erau la început de drum sau nici nu intraseră pe piaţa locală, companiile cu acţionariat românesc făceau legea în modă, astăzi lucrurile s-au schimbat şi ordinea pe piaţă este alta.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels