Companii

Matanya Schwartz, directorul Strauss: Investim anual 7 mil. euro in branduri

Matanya Schwartz, directorul Strauss: Investim anual 7 mil. euro in branduri

Matanya Schwartz, directorul Strauss: La nivel local, scumpirile din ultima perioada care au afectat bugetele gospodariilor se vor resimti pe piata cafelei mai mult decat cresterea pretului materiilor prime.

01.08.2008, 20:04 48

"Investim 7 mil. euro pe an in brandurile noastre - in marketing, cercetare. Suntem o companie foarte ancorata in piata, de aceea procentul cheltuielilor de marketing in cifra de afaceri (10%) este peste cel al altor companii, care de obicei se invart in jurul a 5-7% din cifra de afaceri", afirma Matanya Schwartz.
In prezent, Strauss activeaza pe piata locala cu Elita, Selected si Fort, marci care concureaza in principal cu Jacobs si Tchibo.
Elita este un brand dezvoltat in Romania si exportat pe mai multe piete din regiune, in Bulgaria, Republica Moldova si Croatia. In prezent, acesta este unul dintre cele mai vandute doua branduri de cafea in comertul romanesc, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei Nielsen.
Lupta pentru primul loc pe piata locala a cafelei este stransa si se da intre doua companii active la nivel international, Strauss si Kraft Food.
Cota de piata a Strauss Romania variaza intre 40-44%, potrivit directorului companiei. Anul trecut, Strauss Romania a realizat vanzari de 76 mil. euro, in crestere cu circa 11% fata de 2006.
Grupul israelian Strauss detine o fabrica in Bucuresti, unde sunt produse anual 12.000-13.000 de tone de cafea pe an. Aproximativ 10-15% din productia din Romania este livrata pe pietele grupului din regiunea Balcanilor.
"In ultimii trei ani am investit in fabrica din Bucuresti mai mult de 3 mil. euro, in special in automatizarea liniilor si in aducerea unor tehnologii noi de ambalare a cafelei", mai spune Schwartz.
In ultimii doi ani, compania si-a restructurat portofoliul renuntand la biscuitii dulci Merlin si la fructele uscate Delis. Acestea au fost vandute catre doua companii locale, Dobrogea Group, respectiv Alka. Schwartz spune ca planurile companiei pentru urmatoarea perioda vizeaza doar piata cafelei.
Pe pietele externe, Strauss detine mai multe linii de business, unele dintre acestea vizand piata ciocolatei sau segmentul fresh food (alimente proaspete).
"Suntem cunoscuti la nivel global ca si o companie de cafea. In Romania am vrut sa testam piata cu Merlin si Delis, apoi am decis sa renuntam pentru a ne concentra pe cafea."
Planurile companiei vizeaza dezvoltarea si pe segmentul HoReCa, ceea ce ii poate aduce o profitabilitate mai mare.
"Retailul este pe primul loc, ca si pondere in vanzari, dar deoarece competitia este mare, de multe ori profitul vine din celelalte canale de distributie, unde de cele mai multe ori accentul se pune pe serviciile conexe", precizeaza Schwartz.
Compania are in prezent circa 8.000 de automate de cafea in locuri publice sau in cladiri de birouri, segmentul office fiind vizat si prin parteneriatul cu Lavazza pentru distributia de expressoare care acopera aproximativ 8.000 de locatii.
Schwartz estimeaza pentru acest a o incetinire a cresterii pietei de cafea din Romania si o rata de majorare a vanzarilor Strauss Romania fata de 2007 in jurul a 6-7%, in linie cu dinamica pietei.
"La nivel local, scumpirile din ultima perioada care au afectat bugetele gospodariilor se vor resimti pe piata cafelei mai mult decat cresterea pretului materiilor prime."
In Romania, consumul de cafea este redus comparativ cu media europeana. In prezent, consumul anual per capita este estimat la 2,1-2,5 kilograme de cafea, mai putin de jumatate din media Uniunii Europene.
"Cred ca, in urmatorii patru ani, consumul de cafea in Romania ar putea ajunge la 4 kilograme pe cap de locuitor, adica aproape dublu fata de nivelul actual", prognozeaza Schwartz.
Managerul vede oportunitati de crestere a consumului de cafea din scaderea celui de bauturi alcoolice, la nivel local. Un alt factor cu influenta pozitiva asupra pietei de profil este schimbarea stilului de viata al consumatorilor romani, care devin tot mai activi.
"Si dezvoltarea lanturilor internationale de cafenele in Romania ne ajuta sa ne crestem businessul, deoarece acestea ii obisnuiesc pe consumatori cu cafeaua", adauga Schwartz.
"Cred ca cea mai mare provocare a unei companii de pe piata cafelei in Romania este perceptia consumatorilor asupra acestui produs - multi cred ca este nesanatos sa bei cateva cafele pe zi. De aceea, este foarte important ca noi, ca si producatori de cafea, sa comunicam consumatorilor beneficiile acesteia asupra sanatatii prin cresterea puterii de concentrare", precizeaza directorul Strauss.
Matanya Schwartz a lucrat timp de 8 ani la Coca-Cola Israel. Schwartz conduce operatiunile Strauss Romania de un an si jumatate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO