Companii

Metrorex aduce în subteran metrouri ca în Barcelona sau Roma plătind circa 100 mil. €

Metrorex aduce în subteran metrouri ca în Barcelona sau Roma plătind circa 100 mil. €

Gheorghe Udrişte, directorul general al Metrorex, spune că doar jumătate din vagoanele metroului sunt noi

Autor: Roxana Petrescu

19.09.2011, 00:00 603

În subteranul din Bucureşti ar putea ca până la finalul anului viitor să ajungă 16 garnituri de metrou noi, produse de spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), ei fiind câştigătorii celei mai noi licitaţii organizate de Metrorex pentru înnoirea parcului de trenuri.

"Anunţul oficial va fi făcut luni (azi - n. red.). Primii clasaţi au fost Bombardier şi CAF, dar diferenţa dintre oferta făcută de spanioli şi cea a celor de la Bombardier a fost de 20 de milioane de euro, aşa că ei au fost desemnaţi câştigători. Una dintre clauzele contractului cu CAF este că pe viitor vom putea suplimenta această comandă pentru încă opt trenuri. Primele dintre cele 16 ar trebui să ajungă la finalul anului viitor", a spus Gheorghe Udrişte, directorul general al Metrorex.

Valoarea contractului este de aproximativ 100 de milioane de euro. Potrivit informaţiilor publicate de Mediafax, finanţarea acestui contract s-a făcut printr-un credit de la Banca Europeană de Investiţii şi bugetul de stat. Trenurile au în total 96 de vagoane şi vor înlocui garniturile vechi.

"Acum, circa 50% din trenurile Metrorex sunt noi, iar restul sunt vechi", a mai precizat Udrişte. Cele noi au venit de la canadienii de la Bombardier, în timp ce vechile garnituri sunt de construcţie de tip IV A. Pentru spanioli reprezintă practic primul pas realizat în subteranul din România, după ce aceştia au livrat metrouri în Mexic, Turcia, Suedia sau Anglia.

Problema energiei

În ceea ce priveşte alimentarea cu energie electrică a Metrorex, Udrişte spune că până în noiembrie va cumpăra energie tot de la Petprod, unul dintre cei mai mari furnizori din România, controlat de Jack Cutişteanu, după ce la ultimele licitaţii nu a primit nicio ofertă mai bună. Petprod este o companie care nu produce energie, plasându-se pe lanţul dintre producător şi consumatorul final de curent.

"Este anormal ca statul să producă energie şi tot statul să o cumpere la un preţ triplu, dar prin intermediari", a spus Udrişte, care dincolo de a fi director general la Metrorex ocupă şi funcţia de membru al consiliului de administraţie al CEN Turceni, unul dintre cei mai mari producători de energie din România.

Plasarea de intermediari între marii producători de energie electrică şi marii consumatori este o practică începută în anii 2000, acesta fiind startul liberalizării pieţei de energiei după dezmembrarea fostei companii integrate de stat, RENEL.

Deşi pornit dintr-o iniţiativă bună, acest demers le-a permis mai multor companii să încheie contracte la preţuri foarte mici cu marii producători de stat, ţinta preferată devenind Hidroelectrica pentru energia sa ieftină. Astfel, businessuri cu câţiva angajaţi au ajuns să facă afaceri de sute de milioane de euro şi cu profituri bune.

"Profitul făcut de aceste firme trebuia să intre în buzunarul statului", a mai spus Udrişte. Şeful Metrorex a mai precizat că CEN Turceni nu are un contract de vânzare cu Petprod.

"M-aş fi aflat în conflict de interese", a mai precizat reprezentantul Metrorex.

Şef de CA la CEN Turceni?

Udrişte a mai precizat că dacă i se va propune, nu va refuza postul de preşedinte al consiliului de administraţie din CEN Turceni, în contextul în care la nivelul firmelor din Ministerul Economiei s-a luat decizia separării funcţiilor de director general de cea de preşedinte al CA-ului.

"La sfârşitul acestei luni cred că va avea loc şedinţa Consiliului de Administraţie de la CEN Turceni. Aş fi onorat să fiu preşedintele Consiliului de Administraţie", a mai precizat Gheorghe Udrişte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO