Companii

Model de vânzare pentru un antreprenor: Ideal ar fi să existe cineva care să ia 25% din firmă

Model de vânzare pentru un antreprenor: Ideal ar fi să existe cineva care să ia 25% din firmă

Marcel Bărbuţ, proprietarul producătorului de materiale de construcţii AdePlast Oradea: Dacă mai mulţi jucători au anunţat avans, înseamnă că există o creştere reală în piaţă. Mai există şi o serie de firme care au intrat în insolvenţă pe fondul crizei, astfel că se poate vorbi mai mult de o redistribuire a vânzărilor. Poate fi o uşoară creştere, dar nu atât de mare. Dacă fratele mai mare s-a îngrăşat un pic, mai lasă fraţilor mai mici o haină, pe care ei o iau cu plăcere, cu alte cuvinte, are loc o redistribuire.

Autor: Andreea Mioara Neferu

19.04.2011, 23:49 100

"Am purtat deja discuţii pentru Ucraina, unul dintre angajaţiinoştri a fost acolo, iar acum suntem în stadiul de negocieri", aspus Bărbuţ. În ceea ce priveşte piaţa libaneză, un pas a fostfăcut în martie, când AdePlast a livrat 80 de tone de produsespeciale "albe", destinate lucrărilor cu marmură şi gra­nit, prinintermediul diviziei AdePlast Orient, des­chisă la Beirut.

"Pentru Liban am primit comenzi de produse albe, care sunt cucirca 30% mai scumpe decât alte pro­du­se. Divizia e deschisă prinintermediul unui ro­mân care face business acolo şi ne-a cerutacceptul să în­fiinţeze o firmă care să poarte numele AdePlast. Şianul trecut am avut comenzi, dar sporadice şi mici, într-un ritm deun tir pe lună", spune proprietarul AdePlast într-un interviuacordat revistei BUSINESS Magazin (www.business­ma­gazin.ro). Şi înBulgaria a ajuns compania, însă tot sporadic: "Am trimis anultrecut şi la sud de Dunăre, dar accidental, nu mai mult de 5camioane, şi asta în condiţiile în care AdePlast a vândut anultrecut peste 13.000 de camioane în total, adică vreo 262.000 detone". Planul de dezvol­tare a segmentului de export vizează aşadartransfor­marea comenzilor sporadice în pieţe de desfacere stabile.Momentan, cele mai importante pieţe de export ale producătoruluisunt Ungaria şi Moldova.

Anul trecut exporturile au contribuit cu circa 10% la cifra deafaceri, însă în 2011 Bărbuţ vrea să dubleze această pondere.

În 2010, cifra de afaceri a companiei s-a majorat cu 11,5%, la126,7 milioane de lei (aproximativ 30 milioane de euro), iar înprimele două luni ale anului, AdePlast a înregistrat o creştere decirca 25% a vân­zărilor comparativ cu aceeaşi perioadă a anuluitrecut.

"Dacă mai mulţi jucători au anunţat avans, înseamnă că există ocreştere reală în piaţă. Mai există şi o serie de firme care auintrat în insolvenţă pe fondul crizei, astfel că se poate vorbi maimult de o redistribuire a vânzărilor. Poate fi o uşoară creştere,dar nu atât de mare. Dacă fratele mai mare s-a îngrăşat un pic, mailasă fraţilor mai mici o haină, pe care ei o iau cu plăcere, cualte cuvinte, are loc o redistribuire: cantitatea pe care o avea sereîmparte la ceilalţi jucători", apreciază Bărbuţ.

Deşi în prima parte a lunii martie au apărut informaţii potrivitcărora AdePlast va construi, pe lângă fabricile pe care le are laOradea şi la Ploieşti, o nouă fabrică de polistiren expandat laPloieşti, Bărbuţ s-a ferit în acea perioadă să confirme sau săinfirme. "Avem o anumită strategie de comunicare, pentru că toatălumea vorbeşte, iar cei mici (firmele concurente de o anvergură maimică - n.red.) sunt speriaţi: vine lupul, vine lupul", spunezâmbind Bărbuţ. Abia săptămâna trecută AdePlast a anunţat oficialcă începe construcţia pentru ceea ce numeşte "cea mai mare şi maimo­dernă fabrică de polistiren din Europa", în care va investi 4,5milioane de euro. Capa­citatea de producţie se va ridica la 700.000de metri cubi de polistiren pe an.

Deşi la Oradea are deja o fabrică de mortare uscate şi o unitatede producţie de vopsele, AdePlast începe în mai o investiţie de1,2-1,3 milioane de euro pentru un sistem de uscare a nisipului şisitare, urmând să mai investească tot anul acesta încă 300.000 deeuro într-un sistem de ambalare. "Practic vor fi nişte maşini deambalare a chiturilor de rosturi în saci de plastic, careprelungesc durata de viaţă a produsului din interior. La sacii dehârtie durata de viaţă este de circa 6 luni, dar la sacii deplastic aceasta se prelungeşte până la 2-3 ani, pentru că nu existăcontact cu aerul şi de asemenea sunt mai curaţi. De asemenea, vaexista o fantă de 4-5 centimetri prin care clienţii vor ve­deaculoarea reală a produsului. Noi cum­pă­răm cu ochii şi cu inima,românul vrea să pună mâna, să pipăie, să vadă ce cumpără", îşiexplică Bărbuţ planurile de investiţii. Plan care include şischimbarea flotei folosite de departa­mentul de vânzări: omul deafaceri a ales în acest sens modelul Dacia Duster.

"Noi suntem o companie românească şi dorim să susţinem tot ce efăcut în România, astfel încât banii să rămână în ţară", spuneBărbuţ, care adaugă că a cumpărat 13 astfel de maşini. Legat demodul cum produsele ajung la clienţii finali, Bărbuţ spune că nupoate să dea un număr exact al distribuitorilor, însă arată căaceştia preiau circa 60% din mate­rialele de construcţiicomercializate de AdePlast. Şi reţelele mari de bricolaj ocupă unloc important în lanţul de distribuţie, compania orădeanăcola­borând cu jucători precum Praktiker, Obi, Hornbach sau MrBricolage. De asemenea, compania livrează direct şi către firmelemari de construcţii. "Sunt şi oameni care vin la poarta fabricii,însă constată că de aici cumpără mai scump, pentru că noi vrem sădescurajăm acest tip de comerţ."

Bărbuţ spune că, din punctul de vedere al volumului de vânzări,zonele din jurul fabricilor sunt cele mai rentabile. În primul ande funcţionare a fabricii din Ploieşti, 2008, AdePlast a economisitdouă milioane de euro pentru că a scutit o serie de costuri detransport. Bărbuţ nu a renunţat nici la planurile de a construi ofabrică în centrul Moldovei. Încă nu are terenul, dar spune că celtârziu în 2013 această fabrică trebuie să demareze deja producţia:"Altfel, avem o problemă". Necesarul investiţiei din Moldova nueste încă sigur, însă proprietarul firmei orădene spune că se vasitua între 8 şi 12 milioane de euro. "De 8 milioane de euro suntempregătiţi", dă asigurări Bărbuţ.

Întrebat dacă ar vinde businessul, omul de afaceri afirmă cădacă i s-ar oferi 100 milioane de euro, ar fi dispus să facăexit-ul, dar nu ştie dacă s-ar reapuca de o altă afacere. Nici lavisul său de a lista compania la bursă nu a renunţat, dar spune căaşteaptă momentul potrivit: "Ideal ar fi să existe cineva care săia 25% din firmă, pentru că am putea să facem mult mai multeinvestiţii. Oricum, noi deja ne comportăm deschis, ca şi când am filistaţi la bursă şi am vrea să ne informăm acţionarii despre cumarată situaţia noastră: roză, blondă, brunetă".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO