Companii

Mona Opran, Saatchi: Putini retaileri stiu sa faca un business competitiv. Mai toti pun accentul pe pret si mai putin pe constructia de branduri

Mona Opran, Saatchi: Putini retaileri stiu sa faca un business competitiv. Mai toti pun accentul pe pret si mai putin pe constructia de branduri

Mona Opran este managing directorul Saatchi&Saatchi si conduce un business de aproape 15 mil. euro

12.10.2009, 00:00 225

Saatchi&Saatchi a inregistrat o crestere a cifrei de afacericu 14% in primele trei trimestre adusa de clientii nou castigati,in conditiile in care piata de publicitate a scazut cu 20%.

"2008 a fost un an foarte bun pentru noi si astfel am avut unstart sanatos intr-un an de criza. Obiectivul principal in 2009 afost sa mentinem trendul crescator in toti indicatorii unuibusiness bun: sa ne mentinem clientii fericiti, angajatii motivatisi desigur sa crestem cota de piata. 2009 este un an dificil, darchiar si in aceste conditii am crescut cifra de afaceri cu 14% fatade perioada similara a anului trecut. Asa cum se arata ultimultrimestru, cred ca ne vom indeplini obiectivele stabilite, poatechiar le vom depasi", spune Mona Opran (38 de ani), managingdirectorul Saatchi&Saatchi.

Veniturile provin atat dintr-o linie fixa data de contractele petermen lung, cat si de la clientii nou castigati.

"Am avut o atentie deosebita pentru clientii existenti, mai alesca majoritatea au o strategie de investitie in aceasta perioada.Din punct de vedere New Business, avem o proiectie a businessuluipe care dorim sa il castigam pana la sfarsitul anului si dacareusim sa o transformam in realitate, vom termina anul cu 14% pesteanul trecut."

Pe langa agentia de publicitate, Mona Opran are in subordine sidivizia de BTL si Shopper Marketing Saatchi & Saatchi X sidivizia de productie Pantone Studios, care cumuleaza un numar de 80de angajati si afaceri de aproape 15 mil. euro in 2008.

In 2008, Saatchi&Saatchi a inregistrat o cifra de afaceri de11,2 mil. euro, iar de la inceputul anului, compania a castigatconturi precum Metro Group, AFI Palace Cotroceni, Dar Lactate siAstra Asigurari. "A fost un numar redus de pitch-uri anul acesta,mai scazut decat ne-am asteptat. La inceputul anului existauestimari conform carora multe companii se vor reorienta catreoferte mai bune insa nu a fost asa. Majoritatea clientilor au alessa isi maximizeze contractele existente", spune Mona Opran care dedoi ani de zile de cand este la conducerea Saatchi & Saatchi nua pierdut niciun client.

Vor castiga brandurile care vor comunicadestept

Ea considera ca din 2010 este nevoie de o schimbare in modul decomunicare intre client si agentia de publicitate, precum si inmodul de transmitere a mesajelor catre consumator.

"Demulte ori pana acum publicitatea a actionat ca un megafon, contanddoar cine vorbeste mai tare si mai mult. Va trebui sa schimbamasta. Trebuie sa incepem sa comunicam pe placul consumatorului, saii spunem ce vrea el sa auda si nu ce vrea producatorul sa spuna.Este o diferenta fina, dar asta va atrage pana la urma oamenii inzona de confort oferita de un brand preferat. (...)Aceasta abordarediferita aduce finete in atragerea cosumatorilor si eficienta incheltuirea bugetelor de comunicare."

In ceea ce priveste proiectele derulate pe piata in acest an,Mona Opran spune ca acestea s-au axat mai mult pe pret decat pebrand, insa de anul viitor vor avea de castigat brandurile care vorcomunica destept.

"Sunt mult mai multe proiecte axate pe pret decat pe brand, suntproiecte mai multe, dar de valori mai mici, sunt proiecte facute ingraba, iar calitatea are cateodata de suferit. Am vazut si semnebune insa, clientii au descoperit si alte medii decat TV-ul, credca vom asista la o revolutie in 2010 la modul in care ne vom atrageconsumatorii in lumea brandului."

Din punctul sau de vedere, Mona Opran spune ca cea mai maregreseala pe care poate sa o faca un client este sa nu fieconsecvent in strategia de comunicare, iar strategia de marketingsa fie pe termen scurt. "Cu un plan pe termen mediu si lung poti sacombini sanatos o strategie de brand cu actiuni tactice care sa-tirezolve si problemele iminente, de crestere a numarului deconsumatori la un moment dat sau o crestere numerica pe punctul devanzare."

O alta greseala este aceea de a pune pe masa agentiei depublicitate un brief mult prea inchis care sa nu permita agentieilibertatea de miscare si livrarea celor mai bune rezultate.

"Agentiile au foarte multe resurse si pot sa vina cu solutii debusiness chiar pe niste probleme de comunicare mai presus de unbrand anume sau de o solutie tactica anume. Iar greseala unuiclient poate sa fie in conditiile in care vin si dau un brief atatde concret, atat de inchis, incat agentia ajunge sa livreze strictpe brief-ul respectiv, fara a avea libertate de miscare, fara sapoata ajunge la punctul zero - unde vrei sa ajungi, ce vrei saatingi? Daca tot ai o agentie, daca tot platesti o agentie mare,care are know-how si experienta pe alti clienti, foloseste-o. Artrebui sa ne intoarcem la ce inseamna comunicare valoroasa pentrubrand pe termen lung."

Romania are nevoie de branduri proprii, competitive siinvestitori curajosi

Managing directorul este de parere ca Romaniei ii lipsescbrandurile proprii, competitive si deschiderea retailerilor spreintelegerea consumatorului. "Putini retaileri stiu sa faca unbusiness competitiv. Mai toti pun accentul pe pret si mai putin peconstructia de branduri. Maine toata lumea va avea pretul mai mic,iar atunci retailer-ul va trebui sa vina cu ceva in plus, sa tinaconsumatorul de mana, sa-l inspire, sa-l ajute. Este nevoie debranduri proprii, competitive, investitori curajosi si deschiderecatre intelegerea consumatorului si nu doar livrarea rezultatelorpe care le asteapta actionarii."

Ea spune ca piata de publicitate, care a fost estimata in 2008in jurul a 550-600 mil. euro, a scazut cu aproape 20% fata de anultrecut si nu vede o imbunatatire pana la sfarsitul anului. "Nu vadca ultimul trimestru sa aduca reveniri spectaculoase incheltuielile pe comunicare ca cifra absoluta."

Anul 2009 nu a fost cel mai bun an pentru agentiile depublicitate nici din punct de vedere creativ in opinia ei deoareces-a lucrat foarte mult, ieftin si sub presiunea tintei devenit.

"A fost un an in care toata lumea, atat agentiile, cat siclientii, s-a luptat sa-si mentina sau sa creasca cota de piata. Pede-o parte a fost presiunea bilantului contabil care a determinatajustari de buget si implicit demotivarea oamenilor. Pe de altaparte, bugetele de comunicare ale companiilor au scazut,determinand in mare masura calitatea lucrarilor. Ne-am asumat cutotii asta, am produs cu totii oferte peste oferte, sper ca la anulsa revenim la comunicari care sa construiasca brandurile pe termenlung."

2010 va fi mai greu decat 2009, iar Mona Opran considera caRomania mai are mult de invatat din punct de vedere economic,politic, social incat sa ne permitem sa spunem ca am iesit dincriza.

"Da, va fi afectat si businessul nostru si al clientilor nostri.Strategia va fi sa ramanem parteneri si sa folosim la maximumcunostintele cumulate pentru a performa pe piata. Anul viitor doarbrandurile care vor comunica destept vor ajunge in cosurile decumparaturi."

Saatchi&Saatchi face parte din grupul Centrade, unul dintreprimele grupuri de comunicare de pe piata locala, care anul trecuta inregistrat o cifra de afaceri de 81,6 milioane de euro.

Printre cei mai importanti clienti ai Saatchi & Saatchi senumara: Toyota Romania, P&G (Ariel, Head&Shoulders,Pampers), Bunge Romania, Raiffeisen Bank, Intersnack (ChioChips),PSI (Love Plus), United Way Romania, Special Olympics Romania. Anulacesta, Saatchi&Saatchi a castigat in cadrul festivalului depublicitate care premiaza creativitatea - ADOR 2009 - zece premii:trei de aur, patru de argint si trei de bronz.

Pe piata de publicitate, Saatchi&Saatchi concureaza cuagentii ca Graffiti BBDO, Grey Worldwide, McCann Erickson, Ogilvy& Mather, Leo Burnett & Target, Publicis, Mercury360Communications, Tempo Advertising sau Propaganda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO