Companii

Monovolumele, un segment de piata cu doua viteze

11.07.2000, 00:00 20



Pana la aparitia Renault-ului Scenic, monovolumele formau o clasa de automobile caracterizate prin dimensiuni generoase (peste 4,5 metri lungime), printr-o caroserie apropiata mai curand de cea a unui furgon sau microbuz decat de cea a unui autoturism, si printr-un spatiu interior de multe ori excesiv. In prezent totul s-a schimbat si, in timp ce piata marilor monospace-uri atins deja un prag ce pare greu de depasit, cea a monovolumelor compacte cunoaste o expansiune ce intrece orice asteptari.

Vehiculele din clasa Renault-ului Espace se adreseaza, fireste, unei clientele mai pretentioase, care incearca sa-si afirme un anumit statut social. Pretul unui monovolum "haut de gamme" se apropie, dealtfel, de cel al unei limuzine, iar dotarile se ridica la acelasi nivel. Cu toate acestea, nici unul din modelele de monospace-uri produse de constructorii europeni nu inregistreaza vanzari mai mari decat cele ale limuzinelor comercializate de marcile respective. (Singura exceptie, absolut notabila, este oferita de Renault: modelul Espace se bucura de vanzari comparabile cu cele ale varfului de gama Safrane). Merita amintit aici ca unele din marile monovolume lansate in ultimii ani au parte de o cariera extrem de discreta, in timp ce altele s-au dovedit a fi pur si simplu un esec comercial - cazul cel mai cunoscut fiind cel al modelului Opel Sintra.

In timp ce multe companii isi pun serios intrebarea daca merita sa investeasca in dezvoltarea unor noi "maxi-monospace-uri", nu exista practic firma care sa nu aiba in fabricatie sau in proiect un model de monovolum compact. Succesul acestei categorii de vehicule este atat de mare, incat ceea ce era la inceput o nisa constituita dintr-un singur model (Renault Megane Scenic) a devenit intre timp un segment de sine statator pe piata europeana.

In prezent exista deja 19 marci care numara in gama lor de fabricatie cel putin un monovolum, iar din acestea opt dispun chiar de doua modele - un minivan "traditional" si unul compact. Principalii actori de pe aceasta noua scena sunt europeni (Renault Scenic, Citroen Xsara Picasso, Opel Zafira si Fiat Multipla). Din ce in ce mai importanta este prezenta japoneza in acest sector: Mitsubishi, cu trei modele distincte (Space Star, Space Wagon si Space Gear), Toyota, cu doua modele (Picnic si Previa) si Mazda. Nu trebuie uitat constructorul american Chrysler (lider in categoria monovolumelor mari), care tocmai a lansat pe piata europeana extravagantul PT Cruiser. Daca intr-o prima etapa s-au aratat reticente fata de aceasta noua tendinta, marcile coreene au declansat in ultima vreme o adevarata ofensiva in toate segmentele de piata rezervate monovolumelor. Cea mai "agresiva" s-a dovedit a fi Kia, a carei familie de modele numara in prezent trei monospace-uri - Carnival, Joice si Carens. Toate trei au dimensiuni neconventionale, depasind ca lungime modelele rivale. Dupa o prima incercare cu H1,

Hyundai - cel mai important constructor sud-coreean - a prezentat recent un nou model de minivan, intitulat Trajet. In fine, nu trebuie uitat interesantul proiect Tacuma, pus la punct de Daewoo. Realizat pe baza platformei tehnice a modelului Nubira, noul monovolum va fi disponibil in Europa Occidentala inca din aceasta toamna.

Tabloul de mai sus este departe de a fi complet. Pe de o parte, alti constructori isi pregatesc intrarea in acest segment (Volkswagen va lansa un minivan compact derivat din viitorul Golf V, iar Ford va comercializa si el un monovolum realizat pe platforma urmatoarei generatii a modelului Focus). Pe de alta parte, modelul care a dat startul acestei curse, Renault Scenic, se afla in ultimii ani ai carierei sale, in 2002 el urmand sa predea stafeta unui nou model. Dupa cum ne-au obisnuit pana acum inginerii francezi, viitorul Scenic ar putea stabili un nou standard pe care ceilalti producatori se vor grabi sa-l imite.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO