Companii

Negocierile din retailul alimentar nasc noi controverse: retailerii vad inoportuna interventia statului, producatorii spun ca se vor corecta neregulile din comert

Negocierile din retailul alimentar nasc noi controverse: retailerii vad inoportuna interventia statului, producatorii spun ca se vor corecta neregulile din comert

Alexandru Vlad, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania: Acolo unde a intervenit statul, s-au distorsionat mecanismele pietei si au crescut preturile

22.10.2008, 15:25 57

Dupa ce comisia de ancheta din Parlament a prezentat rezultatele investigatiei realizate in comertul cu dominanta alimentara, Camera Deputatilor a decis elaborarea unei ordonante de urgenta care sa aduca reglementari noi in domeniu.

"Codul de bune practici (semnat in iulie de retaileri si procesatori din industria alimentara - n. red.) va fi transpus in proportie de 90% intr-o lege care ne asteptam sa intre in vigoare din luna noiembrie, putand fi perfectata ulterior. Este o solutie rapida care vizeaza reglementarea pietei si care credem ca poate corecta punctele semnalate de comisia de ancheta in retail", a declarat Sorin Minea, presedintele Romalimenta (Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara).
Una dintre concluziile anchetei parla-mentare a fost faptul ca, dincolo de as-pectele pozitive evidente, comertul modern are si o serie de capcane si riscuri asociate pe termen mediu si lung.
"Unul dintre cele mai importante aspecte sesizate de catre furnizori si producatori a fost cel referitor la impunerea de catre marile retele comerciale a unui pret minim obligatoriu pentru furnizori in relatiile cu alti comercianti, lucru care, in opinia acestora, duce la influentarea pretului pietei", se arata in raportul comisiei de ancheta privind acuzatiile de concurenta neloiala si practica monopolista practicate de supermarketuri.
Sorin Minea a mai declarat ca cele mai importante schimbari pe care le va aduce noua lege sunt posibilitatea furnizorilor de a negocia impotriva taxelor de listare in retelele de magazine si includerea in pretul de achizitie a diferitelor taxe percepute de retailerii mari.
Negocierile anuale intre retelele mari de magazine si furnizori se desfasoara, de obicei, in ultimele luni ale anului, astfel incat intrarea in vigoare a noii legi in noiembrie ar putea determina schimbari in contractele de achizitie ale comerciantilor.
"De la semnarea codului de bune practici, in luna iulie, si pana in prezent, furnizorii care au incercat sa intre in retelele mari de magazine s-au lovit de aceleasi contracte vechi", a precizat Minea.
De cealalta parte, reprezentantii retailerilor spun ca pana in prezent codul a fost respectat in piata. "In general, codul de bune practici a fost respectat de cei care l-au semnat", a declarat Alexandru Vlad, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR). Vlad este si directorul general al Selgros Cash&Carry Romania.
Vlad a mai precizat ca retailerii au venit cu propunerea ca prevederile codului sa fie transpuse intr-un act normativ - o lege adoptata de Parlament. Spre comparatie, solutia propusa de Camera Deputatilor (ordonanta de urgenta) asigura intrarea in vigoare mai rapid a noii legi.
Vlad este de parere ca interventia statului in piata de retail este inoportuna.
"Este foarte important sa ne uitam la pietele externe: in Franta au fost abrogate anul acesta legile Galland si Rafarin, pentru ca au facut mai mult rau decat bine. De exemplu, preturile produselor agroalimentare din Franta sunt mai mari decat cele din Germania, unde comertul este liber. Acolo unde a intervenit statul, s-au distorsionat mecanismele pietei si au crescut preturile", a afirmat Alexandru Vlad.
In Franta, legea Galland, adoptata in anul 1997, in scopul protejarii micilor comercianti si a furnizorilor, a instituit interdictia de revanzare pe pierdere (sub costurile de achizitie/productie), obligandu-i in acelasi timp pe retaileri sa precizeze foarte clar toti termenii de pret din contractele lor comerciale.
La randul sau, legea Raffarin, adoptata in 1996, a restrictionat dezvoltarea magazinelor cu o suprafata mai mare de 300 de metri patrati, prin inasprirea conditiilor de obtinere a autorizatiilor de exploatare comerciala a unui spatiu.
"Pana acum, furnizorul se ducea la alimentara si impunea pretul. Noi negociem cu furnizorii in numele clientilor, de aceea, atunci cand cineva ne comunica intentia de a majora pretul, noi putem accepta sau putem cauta solutii alternative", a spus Vlad.
"Exista si o problema de negociere, lucru pe care noi l-am transmis patronatelor: rolul acestora este si formarea negociatorilor, prin traininguri in tehnica negocierii", a mai mentionat vicepresedintele AMRCR.
Statul a intervenit pentru prima data in relatiile retelelor de magazine cu furnizorii locali in primavara acestui an, dupa ce patronatele din industria alimentara i-au acuzat pe retailerii mari de concurenta neloiala si practica monopolista.
Consiliul Concurentei a dat recent primele amenzi retailerilor, sanctionand trei companii, Billa, Pic si Spar, pentru ca au furnizat informatii incorecte in cadrul investigatiei din comertul alimentar din Romania.
"Nu s-a incheiat inca investigatia sectoriala in domeniul comercializarii produselor alimentare, care urmareste in ce masura relatiile dintre actorii prezenti pe aceasta piata - producatori, procesatori si retaileri - pot conduce la restrictionari ale concurentei. In etapa actuala a investigatiei au fost penalizari pentru furnizarea de informatii incomplete sau incorecte", au precizat reprezentantii Consiliului Concurentei. Acestia au adaugat ca sanctiunile pentru practicile anticoncurentiale ale retailerilor, daca se va dovedi ca acestea exista, nu se pot acorda in etapa actuala a investigatiei, ci in cadrul unei anchete separate.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO