Companii

O afacere la adancime: organizarea de cursuri de scuba diving

O afacere la adancime: organizarea de cursuri de scuba diving

Clientii prefera locurile de scufundare exotice, precum Marea Rosie, Indonezia, Caraibe, Oceanul Indian, Croatia sau Malta

13.07.2009, 00:00 669

Firma Respiro Dive Center activeaza pe piata locala din anul 2004, fiind infiintata la initiativa unicului asociat Mircea Popa. "Am ales aceasta afacere pentru ca imi oferea posibilitatea sa fac ceea ce-mi place, dar si pentru ca este o afacere de nisa ce nu fusese inca exploatata. E si normal, avand in vedere ca in Romania anului 2004 erau putini oameni care sa aiba brevete de scufundator, care sa-si cumpere echi-pamente si care sa plateasca 1.300 de euro pentru o croaziera de scufundari la Marea Rosie, spre exemplu", afirma Mircea Popa. A demarat afacerea la 27 de ani, experienta de trei ani in domeniu spunandu-si cuvantul. Dupa sase luni de participare intr-un proiect de cercetare subacvatica in insula greceasca Kefalonia, unde a facut primele cursuri de scuba si a obtinut nivelul Divemaster, au urmat doi ani in Egipt, la Marea Rosie, unde a participat la cursul de instructori si a lucrat in diferite centre si pe diferite vase de croaziera. Inainte de a se intoarce in tara pentru a infiinta Respiro Dive Center, antreprenorul a mai lucrat sase luni in Cipru, tot ca instructor.

Investitii de 50.000 de euro in cinci ani
Investitia initiala s-a ridicat la circa 2.000 de euro, materializata in echipamente si chirii, insa investitia totala de-a lungul celor cinci ani de activitate ajunge la aproximativ 50.000 de euro, Mircea Popa adaugand ca "fireste, investitia majora a fost timpul si responsabilitatea implicate in aceasta afacere".
Respiro Dive a pornit la drum cu doi angajati, iar in prezent numara cinci. Potrivit antreprenorului, recrutarea a reprezentat un proces lung si greu de castigare a increderii.
"Pentru a lasa pe altcineva sa faca cursuri de scufundari in locul tau, e nevoie sa fii sigur ca le va face cel putin la fel de bine ca tine", marturiseste Mircea Popa, care detine brevet de instructor PADI (Profesional Association of Diving Instructors).
"Calitatea serviciilor a fost intotdeauna o prioritate, iar aprecierile sau criticile clientilor au fost cel mai bun barometru. Romanii sunt extrem de receptivi la aventura, la ideea de a face cursuri de scufundari sau de a participa la excursii de scufundari si activitati adiacente. Singura greutate a fost sa-i anuntam ca se pot face astfel de cursuri in tara", spune Mircea Popa, care a apelat la diverse metode de promovare, de la publicitate pe internet pana la articole in presa scrisa, insa cea mai buna reclama pare a fi cea realizata de clientii care au participat la cursuri sau excursii organizate de firma sa.

Scufundari in locuri exotice si cursuri brevetate
In general, clientii prefera epavele din Marea Neagra, precum You Xiu, Paris, Sadu sau Vishva Shanti, insa locurile de scufundare exotice, precum Marea Rosie, Indonezia, Caraibe, Oceanul Indian, Croatia sau Malta sunt de asemenea la mare cautare in randul pasionatilor de scufundari.
Un curs brevetat PADI, de tipul Open Water Diver, care include echipamentul, brevetul si materialele de curs, ajunge la circa 275 de euro, tariful fiind calculat in functie de nivelul de dificultate corespunzator. Spre exemplu, PADI Open Water Diver ofera posibilitatea absolventului cursului sa faca scufundari, insotit de un partener de scufundare (buddy), pana la adancimea maxima de 18 metri, pe timp de zi, in apa deschisa.
In ceea ce priveste concurenta, Mircea Popa spune ca este mai intensa decat in urma cu cinci ani, cand a demarat afacerea sa, insa este increzator ca la nivel national este loc pentru cel putin inca 50 de centre de scufundari, in conditiile in care in prezent activeaza doar cinci sau sase, potrivit antreprenorului.
Un alt centru de scufundare este cel al constantenilor Evghenii Marasescu si Vladimir Briscariu, care au infiintat firma Delphi in anul 1994, insa afacerea a demarat propriu-zis in 1995, odata cu primele importuri de echipamente. "O veche pasiune a fost transformata in meserie. Nu am vazut la altii, nu am imitat pe nimeni, nu am fost sfatuit de nimeni, ba chiar parerile erau potrivnice. Pur si simplu am renuntat la meseria de inginer si am facut ceea ce mi-a placut", spune Evghenii Marasescu, in prezent instructor de scufundare. Asociatul sau, Vladimir Briscariu, este profesor de sport si expert fotograf.
Afacerea celor doi constanteni ofera pasionatilor de scufundari atat echipamente speciale (costume, butelii, detentoare sau accesorii) si servicii subacvatice, cat si cursuri de scufundare. Evghenii Marasescu afirma ca desi si-ar fi dorit sa inceapa aceasta activitate mult mai devreme, posibilitatile au aparut abia la varsta de 36 de ani.
"Nu aveam experienta in do-meniul afacerilor, dar in ce priveste scufundarile si conducerea unor activitati aveam. Scufundarile le-am inceput la 10 ani, la 25 de ani aveam deja propriul echipament de scufundare autonoma, iar dupa un an am urmat primul curs de scufundari autonome organizat de Centrul de Scafandri Militari Constanta", rememoreaza Marasescu.
Investitia initiala a constat in echipamente necesare pentru desfasurarea activitatii in parametri optimi si care sa poata fi oferite celor care doreau sa-si achizitioneze propriul echipament.
Pe parcurs, au urmat cursurile de specializare in strainatate, "care au necesitat atat efort financiar, cat si consum de timp si energie", potrivit lui Evghenii Marasescu.
Pentru formarea clientelei, asociatii firmei au apelat la o serie de mijloace publicitare, nisa de piata avand potential destul de ridicat, "asa ca nu a fost prea greu sa gasim primii clienti pentru echipamente, iar pentru scufundari, domeniul fiind foarte nou si inedit, vestea se raspandea rapid de la un client la altul", spune acesta.
Afacerea a pornit la drum doar cu cei doi asociati, insa in prezent, exista, pe langa acestia, doi angajati permanenti, unul cu norma redusa, precum si inca doi colaboratori, recrutati din randul cunostintelor mai vechi ale celor doi parteneri.
In ceea ce priveste concurenta in acest segment de piata, Evghenii Marasescu marturiseste ca "la inceput, eram aproape singuri pe piata, dar si solicitarile erau mai putine, acum exista concurenta atat locala, cat si la nivel national, iar clienti exista pentru fiecare".

Epavele sunt noile atractii pentru pasionatii de scufundari
Delphi este acreditata ca si centru de scufundari SSI (Scuba Schools International) si afiliata NAUI (National Association of Underwater Instructors), iar locurile de scufundare solicitate de clienti sunt de obicei cele indicate de reprezentantii firmei.
Totodata, Delphi este deocamdata singura firma care a intocmit si a facut publica o harta a locurilor de scufundare de pe litoralul romanesc, potrivit lui Evghenii Marasescu.
"Mai nou, exista multi clienti care cauta locuri foarte spectaculoase, cum ar fi epavele. Din pacate, nu toti sunt pregatiti corespunzator pentru a face scufundari in asemenea locuri", afirma nu fara regret antreprenorul.
Pentru 2008, firma a raportat o cifra de afaceri de circa 100.000 de euro, insa Marasescu estimeaza ca actuala criza ar putea bloca cresterea acesteia in cursul lui 2009. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO