Companii

O strangere de fonduri este cu 40% mai ieftina fata de un eveniment obisnuit

O strangere de fonduri este cu 40% mai ieftina fata de un eveniment obisnuit

Despina Andrei, fundraising manager la UNICEF: Evenimentele de strangere de fonduri au inceput cu rezultate de cateva mii de euro in urma cu trei - patru ani, ajungandu-se la momentul actual ca unele evenimente sa reuseasca sa stranga sume de sute de mii de euro

30.10.2008, 14:42 452

Politicile de responsabilitate sociala ale companiilor multinationale le fac pe acestea sa fie mai "generoase" atunci cand vine vorba de donatii. Unele dintre acestea ajung sa doneze pana la 178.000 de euro pentru un proiect caritabil.

"Cele mai multe dintre companiile care fac donatii sunt cele multinationale care au politici de responsabilitate sociala, cu informatii asupra beneficiilor acestor proiecte atat asupra comunitatii, dar si asupra angajatilor sau a clientilor, ca urmare a intregii afaceri. De asemenea, si companiile romanesti au trecut testul primilor ani si isi doresc sa sustina copiii vulnerabili si marginalizati", explica Despina Andrei, fundraising manager la UNICEF, organizatie a carei misiune este sa promoveze protectia drepturilor copiilor, sa contribuie la satisfacerea nevoilor de baza ale acestora si sa mareasca posibilitatile copiilor de a-si valorifica la maxim potentialul.
In cadrul UNICEF, organizatie a Natiunilor Unite pentru drepturile copiilor care si-a inceput activitatea pe plan local in 1991, strangerea de fonduri se realizeaza pe cateva canale specifice: in urma unor evenimente, sumele de bani pot veni de la corporatii, prin direct marketing sau prin donatii online. La acestea se adauga o noua metoda de a strange fonduri: apelurile catre persoane fizice sau firme mici si mijlocii. Mai mult decat atat, exista si situatii in care banii vin fara sa-i ceri.
"Un aspect neasteptat este acela ca suntem contactati de companii care au aflat de faptul ca avem nevoie de fonduri pentru finantarea unor proiecte, fara sa fi solicitat in mod direct noi acest sprijin," explica Andrei, care adauga ca bugetul pe 2008 al UNICEF este de 3,5 mil. de dolari (2,8 mil. euro), 25% din acesti bani fiind fonduri stranse pe plan local.
Inceputul activitatii de strangere de fonduri al UNICEF a fost facut cu ajutorul evenimentelor. Acestea au reprezentat si o testare a deschiderii companiilor catre sustinerea proiectelor caritabile, dar rand pe rand alte activitati au fost adaugate.
Evenimentele de strangere de fonduri, care confera si cea mai mare notorietate acestui tip de activitate, multi considerand ca este unica sau principalul mod de a strange fonduri, au costuri variabile in functie de amploare, concept, numar de invitati, locatie sau invitati speciali.
"Aceste evenimente au costuri cu 30-40% mai mici decat evenimente identice care nu au componenta de caritate. Motivul este faptul ca cea mai mare parte a furnizorilor de servicii agreeaza sa aloce discounturi substantiale, iar unele servicii sunt oferite pro-bono", explica Andrei, care precizeaza ca a organizat evenimente care au avut costuri intre 10.000 de euro si 40.000 de euro.
De asemenea, au existat si evenimente organizate in beneficiul UNICEF de catre companii din sectorul privat, cu costuri de zeci de mii de euro, suportate integral de companiile organizatoare.
Anul trecut, spre exemplu, compania Class Living a organizat o "Seara Braziliana" la care s-au strans aproximativ 70.000 de euro pentru un proiect de art terapie pentru copiii cu dizabilitati. Un al doilea exemplu este al companiei Sof Medica care a organizat un eveniment "Pentru un nou inceput" la care s-au strans 150.000 de euro pentru doua proiecte: Maternitatea Spital Prieten al Copilului din Resita si achizitionarea de aparate de dializa mobila pentru copiii din spitalele Fundeni si Grigore Alexandrescu.
In privinta sumelor cu care companiile sustin acest tip de proiecte, ele variaza intre 20.000 dolari (14.700 de euro) si 240.000 de dolari (178.000 de euro).
"Evenimentele de strangere de fonduri au inceput cu rezultate de cateva mii de euro in urma cu trei - patru ani, ajungandu-se la momentul actual ca unele evenimente sa reuseasca sa stranga sume de sute de mii de euro. Ca urmare, au devenit pentru multe organizatii principala sursa de venit pentru proiectele derulate. Numarul acestor evenimente difera de la un an la altul, insa sunt deja cateva organizatii care au reusit sa creeze o traditie anuala a unor manifestari ce sunt foarte asteptate si mediatizate in consecinta", explica Andrei.
In opinia sa, cel mai nou mod de a strange fonduri este acela de a trimite apeluri catre persoane fizice, firme mici si mijlocii, adica direct marketing. Acest lucru in ciuda faptului ca exista tentatia de a spune ca donatiile online reprezinta cea mai noua metoda de a sustine o cauza.
"Direct marketing-ul este varianta cea mai sustenabila pe termen lung, dar in momentul actual lipseste increderea in aceasta formula, versus costurile de investitie. Totodata, cand exista dorinta de a avea rezultate spectaculoase in termen foarte scurt cu siguranta nu este aceasta metoda potrivita. O piedica importanta insa in reusita acestei initiative este lipsa de expertiza pe piata pentru apeluri care contin o cerere", spune aceasta.
Marea majoritate a companiilor care dezvolta campanii de direct marketing folosesc acest canal pentru a informa publicul tinta cu un efect pe termen mediu si lung asupra cresterii vanzarilor. In cazul UNICEF insa, exista o cerere in fiecare apel, iar rezultatul initiativei este evaluat relativ repede. Mai mult decat atat, la momentul actual, sustinerea companiilor de pe piata locala rivalizeaza cu a celor din tarile industrializate, indicand in mod clar crestere economica, dorinta de diferentiere, dar si incercarea de a investi in comunitatea in care isi desfasoara activitatea.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO