Companii

Operatorii aerieni de linie mizeaza pe o piata de 400 mil. euro

Operatorii aerieni de linie mizeaza pe o piata de 400 mil. euro

Principalele companii sunt TAROM, Carpatair, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Lufthansa, Malev, KLM si Czech Airlines, acestea asigurand peste 80% din vanzari.

17.12.2007, 23:01 10

Operatorii aerieni de linie regulata prezenti pe piata locala vor cumula anul viitor vanzari de 400 de milioane de euro, fata de 365 de milioane de euro in acest an, potrivit Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA).
"Anul acesta vom depasi targetul pe care l-am prezis anul trecut (360 mil. euro - n. red.), iar valoarea vanzarilor se va situa la circa 365 de milioane euro", a spus Anca Apahidean, country manager al IATA Romania si Moldova.
IATA contorizeaza vanzarile companiilor aeriene prin sistemul BSP (Billing Settlement Plan), prin care se realizeaza peste 80% din vanzarile de bilete ale liniilor aeriene.
Pana in luna noiembrie, valoarea vanzarilor realizate prin sistemul BSP s-a ridicat la 347 mil. euro, cu circa 22% mai mult fata de perioada similara a anului trecut.
In aceeasi perioada (ianuarie-noiembrie), au fost emise un milion de documente de transport, cu 20% in plus fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Desi cresterea previzionata pentru 2008 are un ritm mai modest fata de cea inregistrata anul acesta, ea mentine totusi Romania in primele piete din lume la dinamica.
In anii 2006 si 2007, Romania a avut una din cele mai mari cresteri pe piata aeriana, de peste 20%.
Practic, integrarea in Uniunea Europeana a fost un impuls pentru companiile aeriene deja existente pe piata, cat si un motiv in plus pentru "new-entry"-uri.
"Printre companiile nou intrate pe piata se numara Hainan Airlines din China, Singapore Airlines, Cyprus Airways si Meridiana (Italia), cu acestea numarul de linii aeriene care tranzactioneaza prin BSP Romania ajungand la 47", a spus Apahidean.
Totodata, in acest an au inceput sa opereze zboruri in si dinspre Romania, Delta Air Lines, pe ruta Bucuresti-New York si Finnair, care zboara catre Helsinki. Delta Air Lines a inregistrat in Romania un grad de ocupare de 80% inca din primele luni de functionare, incarcatura diminuandu-se usor in lunile de toamna-iarna. Din octombrie, si compania irlandeza Air Lingus a deschis zborurile pe ruta Bucuresti-Dublin.
Principalele companii de pe piata aeriana sunt TAROM, Carpatair, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Lufthansa, Malev, KLM si Czech Airlines, acestea asigurand peste 80% din vanzari.
Pentru TAROM anul acesta a fost un an de revenire, cresterile numarului de pasageri situandu-se chiar peste estimarile initiale ale reprezentantilor operatorului de stat, cat si peste media pietei. Astfel, la noua luni TAROM a inregistrat un trafic cu 33% mai mare, pana la 1,3 milioane de pasageri.
Cresterea afacerilor Carpatair a fost de 27% in prima parte a anului, ritm care, daca va continua pana la finele anului, va conduce la afaceri de peste 30 de milioane de euro.
Cu o crestere considerabila de la an la an, fara a fi ajuns la o maturitate si fara amenintari precum trenurile de mare viteza, piata din Romania este pentru multe linii aeriene straine de pe piata una dintre cele mai importante din Europa Centrala si de Est.
Pe piata din Romania cea mai importanta schimbare a fost in acest an fuziunea Air France-KLM, care i-a adus practic noii companii o cota de circa 20% din piata.
Lufthansa si-a propus pentru acest an un target de 500.000 de pasageri transportati in si dinspre Romania, in conditiile in care compania si-a majorat numarul de zboruri saptamanale cu 20, pana la 74 de zboruri si a adaugat pe harta din Romania destinatia Sibiu. In aceste conditii, piata autohtona reprezinta pentru Lufthansa a doua piata din regiune, dupa Polonia si inainte de Ungaria. Potrivit estimarilor reprezentantilor Lufthansa, compania detine o cota de 12% din piata locala, pentru anul urmator urmarind cresterea acesteia cu 3%.
Si pentru Malev piata din Romania este cea mai importanta din Europa Centrala si de Est, cresterea numarului de pasageri ai companiei la noua luni fiind de 20%, pana la 200.000 de pasageri.
Desi au inregistrat anul acesta cresteri consistente, companiile aeriene spun ca nu se opresc la acest nivel. Destinatia Cluj este vizata de mai multi operatori de pe piata, precum Lufthansa sau British Airways, iar unii operatori iau in calcul si curse interne (Malev).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO