Companii

Pasiunea copilariei transformata intr-un business care aduce zeci sau sute de mii de euro anual: trenulete electrice

Pasiunea copilariei transformata intr-un business care aduce zeci sau sute de mii de euro anual

Pretul unei locomotive variaza intre 100 si 350 de euro, in timp ce un vagon costa intre 10 si 50 de euro

15.06.2009, 00:00 1095

Pasionat de trenulete electrice, Stefan Diaconescu a decis sa-si deschida la varsta de 42 de ani o afacere in domeniul importului si distributiei de jucarii de tip hobby: trenulete electrice si accesorii, machete din plastic de avioane si material militar sau machete auto din plastic sau metal.

Compania „Stefan Hobby Toys" activeaza pe piata din luna septembrie a anului 1991.
„Am ales aceasta afacere pentru ca era o pasiune din copilarie. Inca din ‘92 am contactat in cadrul Targului international de jucarii de la Nurnberg mai multi producatori importanti, de la care am cumparat primele trenulete fabricate in State care au intrat pe piata locala", sustine intreprinzatorul Stefan Diaconescu.
Investitia initiala a fost de 20.000 de dolari, bani obtinuti dintr-o afacere anterioara, care au fost folositi pentru achizitionarea primelor trenulete.
„Trenulete existau pe piata, in special cele din marca PIKO. Lumea nu era chiar asa nestiutoare, pentru ca, in ciuda faptului ca disparusera de multi ani, piesele inca se mai vindeau la clienti speciali", a adaugat Diaconescu.
Modele din Germania, SUA sau Austria
Acum, compania are in portofoliu marci ale producatorilor de machete de trenulete si avioane sau fabricanti de articole si materiale pentru construit diorame si machete sau fabricanti de machete auto de colectie, precum Model Power(SUA), Roco(Austria), Faller, Kibri, Herpa, Schuco si Liliput(Germania).
„Acum sunt dealer - importator direct, dar am fost si reprezentant. Cu toate acestea, nu vand la un pret mai mare decat cel practicat in Germania", mentioneaza el.
Pretul pentru un vagon se situeaza intre 10 si 50 de euro, insa pentru o locomotiva preturile variaza intre 100 si 350 de euro, cele mai scumpe fiind locomotivele cu aburi.
La inceput, antreprenorul a intampinat dificultati in ceea ce priveste distributia in magazine a celor cateva mii de piese aduse din Germania, care abia s-au vandut la cateva luni. Daca initial piesele erau vandute prin intermediul comerciantilor din magazinele Victoria sau Lumea copiilor, ulterior antreprenorul si-a deschis un magazin in centrul comercial Unirea. Acum, singurul sediu al companiei sa afla in zona Piata Mihail Kogalniceanu din centrul Capitalei.
„Acum nu mai vindem pentru alte magazine, produsele pe care le importam se pot cumpara doar din magazinul nostru. Mai participam totusi la targuri de Craciun, cum sunt cele organizate la sala Dalles", a precizat el.
Compania a avut anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 75.000 de euro, la o marja de profit intre 20 si 25%. Vanzarile sunt, de regula, mai mari in perioada sarbatorilor.
„Oamenii se jeneaza sa spuna ca ar vrea sa se joace cu trenuletele. De obicei, invoca pretextul ca ar cumpara pentru copii. Eu le recomand totusi sa nu cumpere pentru copiii mai mici de 14 ani, pentru ca se strica", a mentionat el.
Printre clientii companiei se numara oamenii cu venituri peste medie, care sunt, de obicei, colectionari.
„Clientii nostri se clasifica in doua categorii: colectionari, care cumpara machetele pentru a le pune in vitrina - pe acestia nu-i intereseaza dioramele si nu iau mai mult de o piesa din fiecare serie si sunt in general foarte pretentiosi - si colectionarii de machete care se joaca cu ele - cei care isi cumpara mai multe vagoane la fel", a mai precizat Diaconescu.
Un hobby scump
El sustine ca un colectionar veritabil nu cumpara multe obiecte si isi alege piesele foarte bine realizate si care sunt, de regula, mai scumpe. Compania are multi clienti vechi, care vin zilnic sau chiar saptamanal, fie sa vada noile produse, fie sa cumpere. Colectiile se realizeaza pe epoci, intrucat colectionarii se limiteaza la anumite perioade de timp atunci cand isi aleg piesele.
„E un hobby scump- trebuie sa-ti permiti sa dai 200-300 de euro pe o locomotiva. Sunt oameni care cumpara piese in valoare de 5-6 mii de lei odata", a mai adaugat el.
Potrivit lui Diaconescu, piata jucatorilor care vand trenulete electrice valoreaza cam 500.000 de euro, in acest sector facandu-si loc si cateva magazine online, care isi permit sa practice preturi mai reduse datorita cheltuielilor mai mici.
Principala dificultate cu care s-a confruntat intreprinzatorul la inceput si care inca mai persista este cea legata de mentalitatea oamenilor.
„Trenuletele sunt considerate jucarii si se vand in magazinele de jucarii. Insa cei care cumpara aceste piese trebuie sa fie constienti ca trebuie sa aiba grija de ele. Trenuletele trebuie mentinute in stare buna, pentru ca unele devin mai valoroase de-a lungul timpului, mai ales daca sunt din serii limitate", a mai precizat el.
Totusi, criza financiara nu a lasat nici acest business neafectat, chiar daca activeaza pe o piata mica si clientii se clasifica in categorii bine definite. Intreprinzatorul nu intentioneaza sa se extinda inca, pentru ca rata de crestere a numarului de clienti este destul de redusa.
„Anul acesta, vanzarile au scazut cu 30-40% fata de anul trecut. Sunt luni in care ma straduiesc sa nu dau bani din buzunar. Daca pana anul trecut cifra de afaceri s-a dublat de la an la an, pentru acest an ne asteptam sa ramana la aceeasi valoare din 2008", conchide Diaconescu.
Investitia initiala in primul magazin de trenulete - 10.000 de euro
O alta companie care activeaza pe aceasta piata este Minimodel, infiintata la sfarsitul lunii iunie a anului 2007.
Doru Miu, fondatorul companiei, importa insa trenulete marca Piko inca din anul 2002, cand detinea o societate de distributie de piese auto. „Atunci am decis sa facem o societate separata doar pentru trenulete. Afacerea am inceput-o in urma unei discutii cu prietenii, in care ne aminteam de trenuletele cu care ne jucam in copilarie", a precizat Miu.
Primul pas facut de intreprinzatorul pentru demararea noii afaceri a fost stabilirea unei colaborari cu firma Piko, care apartinea fostului producator DDR, prezent in Romania din 1969 pana in anul 1989. „Astfel, am devenit unici importatori si distribuitori ai acestui brand din Romania", a adaugat el.
Cu o investitie initiala de 10.000 de euro, firma a ajuns la o cifra de afaceri de pana la 180.000 de euro in 2008. „Marja de profit este de aproximativ 30%", sustine el.
In 2003, antreprenorul a deschis un magazin de trenulete pe Stefan cel Mare, insa a renuntat la activarea in incinta acestuia la numai sase luni de functionare, din cauza cheltuielilor mari pentru inchiriere si a unui buget restrans de publicitate.
Trenuletele au fost distribuite initial in hipermarketuri si in cateva magazine de jucarii situate intr-o zona buna, precum Unirea, Victoria sau Cocor.
„Am renuntat la distribuirea in hipermarketuri, deoarece ne cereau sa aducem si alta gama de jucarii", a adaugat el.
Magazinul virtual a fost deschis in anul 2004, cand a inceput si colaborarea cu alte companii cu profil de activitate similar.
Preturile trenuletelor variaza in functie de modelul ales de client. Astfel, pretul unui vagon poate costa de la 15 pana la 100 de lei, iar pretul locomotivelor se incadreaza intre valorile de 230 si 1.200 de lei.
„De asemenea construim si diorame, pentru care preturile se stabilesc in functie de dorintele clientului (analog sau digital)", a explicat el. Compania are 2 angajati si cativa colaboratori, la care apeleaza mai ales pentru construirea dioramelor.
Principalii clienti ai companiei sunt persoanele fizice, din care 98% sunt adulti, chiar si de 80 de ani", a precizat el.
„Clientii noi care vin si cumpara, investesc de obicei cam 10.000-15.000 de euro pe parcursul unui an", a adaugat el.
Daca la inceput, in anul 2002, compania nu avea deloc concurenta, in prezent exista 5-6 firme care importa trenulete, sustine fondatorul companiei Minimodel.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO