Companii

Pe piata de whisky, jucatorii nu admit cresteri mai mici de 30% in acest an

Pe piata de whisky, jucatorii nu admit cresteri mai mici de 30% in acest an

Click pentru imaginea intreaga

20.02.2007, 16:46 37

Piata bauturilor alcoolice din import, in special cea de whisky, asteapta un ritm de crestere dublu fata de anii anteriori, dupa ce eliminarea taxelor vamale a determinat scaderi de pret de pana la 35% pentru brandurile din import.
"Scaderile de pret sunt semnificative si se refera la toate tipurile de bauturi de import. Astfel, fata de octombrie 2006, la whisky reducerea este de 30-35%, la vodca de 20%, la gin 20% si la cognac 30%", a declarat Tudor Furir, directorul general al Pernod Ricard, companie care aduce pe piata locala brandurile Chivas Regal sau Ballantinees.
Piata de whisky, de exemplu, ar putea ajunge in acest an la 3,7 milioane de litri, cu peste 30% mai mult fata de 2006. Valoric, piata va creste cu maximum 10-15%, pana la 45 de milioane de euro.
Aceasta repozitionare a preturilor a inceput la jumatatea lunii ianuarie si se va finaliza la sfarsitul lunii februarie, spun cei mai importanti jucatori din industrie.
"Incepand din ianuarie preturile la bauturile alcoolice din import au inregistrat o scadere semnificativa. Principalele motive sunt disparitia taxelor vamale, 35% pentru whisky si 60% pentru toate celelalte categorii si alinierea preturilor din Romania la preturile care se practica in UE", a explicat Tudor Furir.
Potrivit principalilor jucatori din industrie, scaderea pretului la bauturile din import ar putea determina si o reorientare a consumatorilor romani spre bauturile de import, ale caror preturi s-au apropiat destul de mult de cele ale unor produse realizate local.
"Romanii nu vor consuma mai mult alcool, in schimb se va produce o reasezare in cadrul categoriei. Astfel, eu prognozez ca o parte dintre consumatori vor prefera sa consume branduri din import, mai ales ca noile preturi sunt mai accesibile", a declarat directorul general al Pernod Ricard.
Petre Berciu, actionarul companiei BDG, in portofoliul careia se afla brandul Jack Danieles, spune ca o sticla de Jack Danieles de 0,7 litri costa 49,95 lei (pret fara TVA), incepand cu luna ianuarie a acestui an, fata de 84,2 lei, cat era anul trecut. Pe de alta parte, reprezentantii Pernod Ricard spun ca o sticla de Ballantinees Finest de 0,7 litri costa intre 40-45 de lei, in conditiile in care anul trecut pretul era de 60-65 lei.
"Intr-adevar, preturile la raft au scazut, in special la produsele din categoria whisky. De exemplu, o sticla de Johnnie Walker Red Label de 0,7 litri putea fi cumparata anul trecut cu 63-65 lei, in timp ce anul acesta se poate cumpara cu pana la 20 lei mai putin, ceea ce duce la o scadere de 30% din pretul la raft", a spus Bogac Altay, directorul general al Sollers.
Brandurile de bauturi alcoolice detinute de Cristalex au experimentat de asemenea o scadere a pretului, pe segmentul de standard scotch bauturile ieftinindu-se cu aproximativ 20 de lei, potrivit lui Dan Ursu, directorul general al companiei.
"Chivas Regal, 12 ani, va putea fi cumparat cu 80 lei, fata de 115-120 lei anul trecut, insa daca in 2002 o sticla de Beefeater era de circa 5-6 ori mai scumpa decat un gin local, astazi diferenta este de doar 2 la 1. Bazandu-ma pe aceste estimari, cred ca vom inregistra cresteri de volum semnificative in urmatorii ani", a spus Tudor Furir.
Desi brandurile de whisky sunt favorizate in principal de aceste scaderi de pret, si celelalte bauturi de import vor inregistra volume mai mari de vanzari ca urmare a eliminarii taxelor vamale.
"Ne asteptam sa creasca volumul vanzarilor in special pe categoriile whisky, brandy si rom", spune Bogac Altay, de la Sollers.
In Romania, importurile de bauturi alcoolice detin doar 3% din totalul vanzarilor inregistrate in piata, procent care poate creste semnificativ in urma integrarii in Uniunea Europeana.
"Intr-un scenariu optimist, cred ca putem tripla vanzarile pana in 2010.
In Ungaria, de exemplu, importurile detin 15% din total piata. Acelasi trend il va urma si Romania", a declarat directorul general Pernod Ricard. Piata bauturilor alcoolice este intr-o continua expansiune, dovada a acestui fapt fiind cresterile inregistrate in fiecare an de catre importatori.
"In luna decembrie 2006 s-au inregistrat cresteri de 25% fata de decembrie 2005 la vanzarile de bauturi. Cifra de afaceri in 2006 a inregistrat o crestere in medie de 8% fata de anul trecut, in conditiile in care Sollers si-a inceput activitatea in luna august 2005, iar profitul companiei a crescut cu aproximativ 250% fata de anul trecut, deoarece importul s-a facut direct de la furnizor", a declarat Bogac Altay.
Tot in luna decembrie, Pernod Ricard a inregistrat o crestere de 50% a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. "Decembrie 2006 a fost o luna record pentru noi, cu cresteri spectaculoase la Chivas Regal, Ballantinees Finest, Havana Club si vodca Wyborowa", a spus Furir.
Cristalex a inregistrat in 2006 o crestere de 70% a vanzarilor. "Aceasta crestere s-a datorat evolutiei pietei si faptului ca am adaugat noi branduri in portofoliu", a declarat Dan Ursu, directorul general al companiei.
In ceea ce priveste 2007, estimarile importatorilor sunt directionate in continuare spre cresteri atat din punct de vedere valoric, cat si volumic.
"Pentru 2007 estimam o crestere a cifrei de afaceri cu 40%", a spus directorul general al companiei Sollers. Aceasta opinie este impartasita si de directorul general Pernod Ricard, acesta estimand pentru 2007 o crestere in volum cu minimum 50% fata de 2006.
"Ne asteptam la cresteri semnificative in 2007 pe toate categoriile, dar mai ales la whisky. Pentru aceasta va trebui sa imbunatatim sistemul logistic, sa crestem semnificativ distributia numerica si probabil sa ne marim si echipa", a spus Tudor Furir.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO