Companii

PET-ul a înlocuit sticla pe piaţa apelor minerale din România

PET-ul a înlocuit sticla pe piaţa apelor minerale din...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

26.12.2013, 21:37 1691

Ambalajele tip PET (din plastic) au ajuns în ultimii ani să cucerească şi piaţa apelor minerale, astfel că în prezent peste 90% din sticlele de apă minerală naturală vândută pe piaţa din România sunt ambalate în sticle de plastic.

Dacă în 1992 românii consumau apă minerală îmbuteliată doar în ambalaje de sticlă, în 2011 PET-ul a ajuns să aibă un procent covârşitor de 95%, potrivit Ghidului Apelor Minerale Naturale. O altă piaţă unde PET-ul a ajuns la peste 50% din total este cea a berii, iar jucătorii din domeniu care au pariat pe acest lucru au ieşit câştigători. Un exemplu este producătorul Romaqua, care are în portofoliu berea Albacher, brand lansat de câţiva ani şi care a câştigat repede cotă de piaţă. „Tatăl” berii la PET este Virgil Mailat, fost acţionat al producătorului Bere Muureş, cel care a introdus berea la PET pe piaţa românească la finalul anilor '90. În 2008 el a vândut afacerea cu 35 de milioane de euro gigantului Heineken.

Apa minerală îmbuteliată este segmentul care a cunoscut una din cele mai mari creşteri în ultimii 20 de ani, vremea fiind principalul factor care a influenţat an de an evoluţia acestei pieţe.  În ultimii 20 de ani, industria de îmbuteliere a cu­noscut o dezvoltare dinamică, plecând de la o pro­ducţie de 210 milioane litri în 1990 şi atingând un ma­xim istoric de circa 1,35 miliarde litri în 2008, se arată în lucrarea „Ghidul Apelor Minerale Natu­rale“, care îl are ca autor pe Adrian Feru, di­rectorul de cercetare-dezvoltare al Societăţii Naţionale a Apelor Minerale. O dată cu creşterea producţiei şi implicit a consumului de apă minerală, s-au schimbat şi preferinţele românilor pentru tipul de ambalaj în care apa minerală este îmbuteliată. În prezent, ambalaje din sticlă mai folosesc şi Romaqua, producătorul apei Borsec, Coca-Cola HBC, proprietarul brandurilor Dorna şi Izvorul Alb, dar şi producătorul Perla Harghita, care are în portofoliu brandul Harghita. Această piaţă, evaluată la 300-350 de milioane de euro, este printre puţinele în care multinaţionalele şi importurile nu reuşesc să fure din vânzări companiilor locale.

Apetitul românilor pentru brandurile locale se vede cel mai bine în cazul apei minerale, în condiţiile în care pe această piaţă jocurile sunt făcute în cea mai mare parte de companii locale ca Romaqua (cu brandurile Borsec şi Aquatique), European Drinks (Hera, Izvorul Minunilor), Perla Harghitei sau Rio Bucovina. Singura multinaţională prezentă între primii jucători este Coca-Cola cu brandurile Izvorul Alb şi Dorna.

Piaţa de apă minerală este una dintre puţinele din industria alimentară în care companiile locale fac faţă invaziei multinaţionalelor şi în care im­porturile nu depăşesc 1,5% din totalul con­sumului.

 Un alt exemplu de segment în care românii încă mai deţin supremaţia este piaţa mezelurilor, controlată aproape în totalitate de afacerile antreprenorilor locali. La polul opus stă industria berii, în care deşi brandurile locale şi-au păstrat notorietatea au ajuns să fie produse de companii multinaţionale.

 
 

PET-ul cucereşte şi piaţa apelor minerale                                                                                                          

Evoluţia producţiei de ape minerale îmbuteliate în funcţie de ambalaj                                                                                                          

                                                                                                           

Anul    Procent PET (%)                                                                 

1992   0                                                                     

1997   31                                                                                           

2001   67                                                                               

2005   83                                                                               

2011   95                                                                   

2012*  95                                                                   

                                                                                                           

*Estimare ZF                                                                                                            

                                                                                                           

"SURSÂ: ""Ghidul Apelor Minerale Naturale"", Adrian Feru" 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO