Companii

Petroliştii nu şi-au asumat în costuri nici măcar un ban din cei 41 de bani din noua taxă

Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Autor: Roxana Petrescu

02.04.2014, 00:07 1077

România este de ieri în top 10 ţări europene cu cel mai scump litru de mo­torină, devansând ţări precum Ger­mania sau Belgia, iar litrul de benzină costă mai mult decât în Luxem­burg, ţară fără resurse, dar cu un salariu mediu de peste 2.400 de euro, de 7 ori mai mare decât al românilor.

Un german are un salariu mediu de 2.196 de euro, un belgian câştigă 2.426 de euro pe lună, în timp ce un român are un salariu mediu de 350 de euro pe lună.

România este al cincilea produ­cător de petrol la nivel european acoperind din producţia internă circa 40% din necesarul de consum. Acci­za de 7 cenţi pe litru s-a transformat într-o scumpire de 41 de bani care a fost transpusă în întregime în preţuri, cel mai scump litru de ben­zină fiind acum aproa­pe de 7 lei.

„De ce să împărţim scumpirea? Sunt bani care ajung exclusiv la guvern, nu la companie“, spunea la finalul anului trecut Manfred Leitner, membru al directoratului OMV, în-tre­bat dacă grupul austriac, acţionarul majoritar al Petrom, nu a luat în calcul internalizarea unei părţi din  scumpire. Anul trecut Pe­trom a ajuns la un profit record de 1 mld. euro.

KMG Rompetrol a spus la rândul său că taxa este un lucru independent de activitatea sa operaţională, aşa că a scumpit carburanţii cu 41 de bani.

De cealaltă parte, statul spune că această scumpire va merge în şosele. Între 2004 şi 2013 Transporturile au avut 25 mld. euro, dar România are numai 645 km de autostradă.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 02.04.2014

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO