Companii

Pipera, Uranus şi Mihai Bravu: trei proiecte rutiere care promit să fluidizeze traficul din Bucureşti. Vor reuşi?

Pasajul Pipera, Termen de finalizare: sfârşitul lui 2011

Pipera, Uranus şi Mihai Bravu: trei proiecte rutiere care promit să fluidizeze traficul din Bucureşti. Vor reuşi?

Autor: Andreea Neferu

03.10.2011, 00:03 1202

Parcul auto bucureştean era format la finalul lui 2010 din circa 1,17 milioane de maşini, adică aproape o cincime din vehiculele în­scrise în întreaga ţară, potrivit Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. Cu alte cuvinte, fiecare al doilea bucureştean deţinea o maşină într-un oraş în care infrastructura rutieră reprezintă în continuare o uriaşă problemă.

După ce în ultimii ani singurele investiţii de infrastructură rutieră care au reuşit să mai descongestioneze traficul din perimetrul Capitalei au fost Pasajul Băneasa (inaugurat în 2009) şi Pasajul Basarab (2011), în prezent sunt în lucru alte trei proiecte cu pasaje. Unele termene de finalizare nu pot fi estimate cu certitudine, având în vedere experienţele din trecut cu asemenea investiţii.

Business Construct a analizat, ală­turi de Mădălin Dumitru, director general al Direcţiei de Infrastructură din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti, stadiul lucrărilor la cele trei proiecte de infrastructură urbană din Capitală ce ar urma să fie finalizate în ur­mătorii ani: Pasajul de la Pipera, Pasajul Mihai Bravu-Calea Văcăreşti şi diametrala Buzeşti-Berzei-Uranus.

Pasajul Pipera

Lucrările de la Pasajul Pipera constau în supralărgirea şoselei Pipera şi supratraversarea bulevardului Barbu Văcărescu şi a Căii Floreasca.

Proiectul va asigura accesul dinspre viitoarea autostradă A3 către Capitală, împreună cu bulevardele paralele Fabrica de Glucoză şi Dimitrie Pompeiu. "Problema este că, din ce am înţeles, traseul auto­străzii A3 ar putea fi modificat şi să nu mai ajungă către aceste trei bulevarde", spune Dumitru.

Pasajul va asigura fluenţa pe arterele Barbu Văcărescu şi Calea Floreasca, în condiţiile în care nu se vor mai intersecta fluxurile de trafic şi vor exista trei benzi pe sens pe supralărgirea şoselei Pipera. Contractul cu firma PA&CO International, care construieşte pasajul, s-a ridicat la circa 120 de milioane de lei, însă proiectul a conţinut şi exproprieri de circa 11 milioane de lei. De asemenea, odată cu construcţia pasajului de la Pipera, s-a reuşit şi reabilitarea în întregime a reţelelor edilitare. Dacă până acum înlocuirea sau reabilitarea acestora se realiza pe banii municipalităţii, în cazul de faţă s-au schimbat lucrurile pentru că municipalitatea a scos din indicatorii tehnico-economici partea de utilităţi.

"Fiecare furnizor de utilităţi a preluat pe banii săi acest proces şi astfel am economisit 18 milioane de lei la Enel şi 2 milioane de lei la Distrigaz", explică Dumitru.

Cum a reuşit Primăria însă să fac aceste economii? "Am luat la pas fiecare metru de reţea edilitară şi am descoperit că 85% dintre ele erau montate altfel decât se prevede în mod normal. Cele două soluţii erau fie să chemăm Inspectoratul de Stat în Construcţii sau să schimbe singuri reţelele. Au ales a doua variantă, care a avantajat în mod cert şi Primăria", explică reprezentantul municipalităţii.

La Pasajul de la Pipera, exproprierile sunt finalizate în proporţie de 100%, relocările de utilităţi - 80%, structura de rezistenţă şi structura pasajului este 100%, iar structura rutieră a fost 70% realizată.

"Sperăm ca până la sfârşitul anului să fie gata", spune Dumitru. Pasajul Pipera va avea o lungime de circa 470 de metri, iar incluzând şi supralărgirea de pe şoseaua Pipera, lungimea totală va fi de circa 1,5 kilometri.

Diametrala Buzeşti-Berzei-Uranus

Diame­trala sau străpungerea Buzeşti-Berzei-Uranus asigură legătura între sudul şi nordul oraşului, urmând să aibă circa 12,5 km şi să străbată Piaţa Victoriei, străzile Buzeşti, Berzei, Mircea Vulcănescu, Calea Plevnei, Vasile Pârvan, până la Podul Haşdeu şi mai departe în apropiere de Piaţa Coşbuc, pe bulevardul Tudor Vladimirescu, Rahova, până la Piaţa Progresul.

Primarul Capitalei Sorin Oprescu a anunţat în noiembrie 2010 că Bucureştiul va putea fi traversat de la nord la sud în 20 de minute, pe traseul Piaţa Victoriei - piaţa Coşbuc, în urma lucrărilor la diametrala Buzeşti-Berzei-Uranus, pe care o califica drept "cea mai mare operaţiune urbană din ultimii 20 de ani".

Municipalitatea preciza atunci că valoarea estimată a investiţiei este de circa 330 de milioane de euro, potrivit informaţiilor Business Construct.

Prima etapă a diametralei este pe tronsonul Piaţa Victoriei-Vasile Pârvan, iar cea de-a doua include traversarea pe sub Palatul Parlamentului, cu o coborâre către Coşbuc, Trafic Greu şi Gara Progresul. Va fi o şosea cu cel puţin trei sau patru benzi şi va asigura o capacitate mai mare de transport în comun, plus o salubrizare a zonei, care era absolut necesară. Astfel, se va realiza reabilitarea integrală a reţelelor edilitare, în special a colectorului principal din Bucureşti. Spre deosebire de Pasajul Pipera, unde reţelele edilitare au fost înlocuite de companiile care le folosesc, Distrigaz şi Enel, în cazul de faţă municipalitatea se va ocupa de reabilitarea colectorului.

"Diametrala lui Oprescu", aşa cum mai este numit acest proiect, a întâmpinat o serie de probleme de-a lungul timpului, în condiţiile în care Primăria a intrat în conflict cu o serie de organizaţii nonguvernamentale (ONG) care au atacat construirea acestei diametrale.

În principal, aceste ONG-uri au solicitat ca Hala Matache, monument istoric al Capitalei, să rămână pe amplasamentul actual, deşi Primăria a propus relocarea sa, în condiţiile în care în acea zonă s-ar produce perturbări grave ale traficului, pentru că diametrala ar trebui să se îngusteze în cazul prezervării Halei.

"Cea mai mare problemă a fost cu diverse ONG-uri, care şi-au spus părerea cu privire la demararea proiectului şi care au reuşit să conducă la sistarea lucrărilor. Acum, neavând temei legal, lu­crările s-au deblocat pe toate tronsoanele primei etape. La Piaţa Victoriei-Occidentului, lucrările se află în stadiu avansat, la Ştirbei Vodă-Calea Plevnei vom da în folosinţă în trei săptămâni (la începutul lunii octombrie - n.red.), iar la intersecţia Virgiliu vom da drumul până la sfârşitul anului", explică Dumitru.

Despre termenul estimat de finalizare a lucrărilor, reprezentantul Primăriei nu dă foarte multe detalii. "Din punct de vedere tehnic, lucrările ar putea fi gata în şase luni, însă dacă luăm în calcul faptul că apar probleme pe parcurs, atunci apar noi orizonturi de timp". Traficul pe diametrală ar urma să fie de circa 50.000 de vehicule pe zi.

Dumitru arată că, pe lângă numărul total de vehicule, este relevant şi numărul de persoane care vor tranzita această diametrală, în contextual în care în traficul total sunt incluse şi autobuze ale Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB), care transportă zilnic fiecare câteva sute de persoane. "Pentru multimodalul de la Basarab, spre exemplu, avem estimări că circa 30 de milioane de oameni îl vor tranzita anual", afirmă Dumitru.

Pasajul Mihai Bravu-Văcăreşti

Pasajul Mihai Bravu-calea Văcăreşti va fi format din două pasaje rutiere paralele care vor avea două benzi pe sens, cu o lungime de circa 700 de metri.

Constructorul pasajului, firma Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, a angajat chiar şi o echipă de 20-30 de srilankezi pentru a finaliza proiectul. În martie 2012, prima etapă ar urma să fie gata, mai exact construcţia pasajului care va asigura legătura doar pe sensul dinspre Piaţa Sudului către calea Văcăreşti şi mai departe.

Citiţi materialul complet în numărul de octombrie al Business Construct sau pe www.zf.ro/business-construct

Ce mai puteţi citi în numărul de octombrie al Business Construct:

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO