Companii

Pirelli in Romania: o fabrica preluata de Goldman Sachs, alte doua se construiesc

06.06.2005, 18:31 70

Pirelli Romania Cabluri si Sisteme, cea mai mare afacere derulata de grupul italian Pirelli pe piata romaneasca, va trece in mana unei divizii a puternicei banci de investitii americane Goldman Sachs, dupa ce aceasta a preluat saptamana trecuta intreaga divizie de Cabluri si Sisteme a italienilor.

Pirelli are insa "pe teava" alte doua fabrici situate in imediata apropiere a celei de cabluri si sisteme de la Slatina, prima dintre ele incepand de luna trecuta testele de productie.

Cu afaceri de aproximativ 40 de milioane de euro la nivelul anului trecut, compania Pirelli Romania Cabluri si Sisteme a reprezentat prima implicare a grupului italian cu activitati de productie, an de an profitul net obtinut de companie depasind 10-11% din cifra de afaceri.

Clienti precum Electrica sau RomTelecom au permis fabricii de cabluri si sisteme din Romania sa castige si anul trecut cota de piata in Romania, potrivit raportului anual publicat recent de grupul italian, fiind prezenta insa si pe piete externe. Cu toate acestea, grupul Pirelli a decis sa isi vanda pentru 1,3 mld. euro divizia de cabluri si sisteme in contextul scaderii cererii la nivel mondial, pentru astfel de produse italienii urmand a se concentra "asupra dezvoltarii unor afaceri cu o valoare adaugata mai mare", dupa cum spun chiar oficialii Pirelli. Iar investitiile de 150 mil. euro in doua fabrici de cord metalic si anvelope de inalta performanta anuntate de Pirelli pentru Slatina se inscriu tocmai in aceasta strategie de concentrare asupra unor segmente cu valoare adaugata mai ridicata.



Cord metalic de 40 mil. euro

Pirelli a anuntat la inceputul lunii octombrie a anului trecut ca va construi impreuna cu un alt grup producator de anvelope, Continental, o fabrica de cord metalic la Slatina (una dintre componentele de baza pentru realizarea anvelopelor) in urma unei investitii de 40 de milioane de euro.

Pirelli cumparase deja un teren de aproximativ 50 de hectare in apropiere de Slatina, chiar vizavi de fabrica de cabluri si sisteme, in urma unei tranzactii a carei valoare a depasit doua milioane de euro.

Pirelli detine 80% din actiunile companiei Cord Romania, restul fiind reprezentat de participatia Continental. Cord Romania tocmai a finalizat, potrivit informatiilor din piata, instalarea utilajelor necesare activitatii de fabricatie, productia de serie urmand sa inceapa in urmatoarea perioada.

Decizia deschiderii unei fabrici de cord metalic in Slatina (a cincea pentru grupul italian) a avut la baza existenta unei forte de munca ieftine pe piata romaneasca, dublata de costuri inca reduse si in ceea ce priveste utilitatile. Nu in ultimul rand, dezvoltarea in ultimii ani a mai multor fabrici de anvelope in zona Europei Centrale si de Est a determinat o crestere puternica a cererii de cord metalic, urmand ca la nivelul urmatorilor ani cererea sa ajunga dubla fata de oferta, daca sunt luate in calcul investitiile anuntate.

In aceste conditii, fabrica de cord metalic de la Slatina va deservi in principal fabricile de anvelope din Europa Centrala si de Est.



Anvelope de inalta performanta

Cea mai mare investitie a italienilor pe piata romaneasca a fost anuntata la sfarsitul anului trecut, cand reprezentantii Pirelli au confirmat faptul ca vor sa investeasca alte 110 milioane de euro intr-o fabrica de anvelope de inalta performanta (care ofera si o valoare adaugata mare).

"In segmentul anvelopelor, strategia Pirelli implica expansiunea capacitatilor de productie in zonele si pietele cu cea mai mare crestere. De fapt compania a decis sa construiasca fabricile de cord metalic si anvelope de autoturisme de inalta performanta in Romania pentru a face fata cererii in crestere din partea pietelor europene", precizeaza raportul anual al Pirelli.

Pirelli nu este singurul grup international din domeniul anvelopelor prezent cu activitati de productie pe piata romaneasca. Continental (numarul patru in lume) a investit mai bine de 120 de milioane de euro intr-o fabrica de anvelope la Timisoara, in timp ce Michelin (primul jucator din lume) a cumparat in anul 2001 doua fabrici de anvelope (Victoria Floresti si Silvania Zalau) si alte active ale grupului Tofan, printr-o tranzactie estimata la aproximativ 80 mil $. Michelin a anuntat ulterior o investitie de 20 mil. euro intr-o fabrica de cord metalic, localizata in Zalau. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO