Companii

Praktiker a avut cel mai mare declin al vânzărilor: minus 25% după majorarea TVA. Cine profită?

Praktiker a avut cel mai mare declin al vânzărilor: minus 25% după majorarea TVA. Cine profită?

Autor: Cristi Moga

27.10.2010, 23:52 49

Praktiker a frânat încă de anul trecut procesul de extindere,deschizând în 2009 o singură unitate, la Focşani, în timp ce înacest an a mai inaugurat un magazin, în Botoşani, dar de dimensiunimai reduse.

În aceste condiţii, coroborat cu impactul majorării TVA de la 1iulie, veniturile din vânzări au scăzut cu 25% în cel de-al treileatrimestru, până la 57,2 milioane de euro, în timp ce scăderea lanouă luni este de 18%, până la 153,6 milioane de euro.

"În cel de-al treilea trimestru a devenit clar faptul căriscurile macroeconomice pe care Praktiker le-a identificat dintimp, în special în România şi Grecia, au devenit realitate - înunele cazuri, la o amploare chiar mai mare decât estimările pentruîntregul an. Vânzările în ambele ţări au scăzut semnificativ în celde-al treilea trimestru", se arată în raportul financiar algrupului german, care invocă şi majorarea TVA de la 19% la 24%drept motiv pentru reducerea veniturilor din vânzări.

Praktiker operează pe piaţa locală o reţea formată din 27 demagazine, cea mai mare din afara Germaniei. Pe de altă parte,declinul din România este cel mai pronunţat dintre toate pieţeleexterne pe care grupul activează.

În aceste condiţii, retailerul local Dedeman, controlat defraţii Adrian şi Dragoş Pavăl, ar putea deveni la sfârşitul acestuian noul lider al pieţei de bricolaj, în condiţiile în care companiaa continuat procesul de extindere, de la jumătatea anului 2009fiind inaugurate şase magazine, în Bucureşti, Iaşi, Braşov,Craiova, Arad şi Timişoara.

Reprezentanţii Dedeman nu au prezentat informaţii privindvânzările trimestriale ale grupului, menţionând doar la jumătateaanului că veniturile totale au avansat cu 15%.

Anul trecut, cele două companii s-au aflat "umăr la umăr",Praktiker păstrându-şi poziţia de lider cu un avans de doar 5milioane de euro (257 mil. euro faţă de 252 mil. euro înregistratede Dedeman). Praktiker a înregistrat în primele nouă luni vânzăride 760 de milioane de euro pe pieţele externe pe care activează, înscădere cu 4,5% în termeni absoluţi faţă de perioada similară aanului trecut.

"Praktiker se confruntă cu evoluţii economice diferite pepieţele pe care activează, de la o revenire în Turcia şi Ucraina,la primele semne de stabilizare în Ungaria şi până la recesiuneadin România şi Grecia, care a fost intensificată de măsurilefiscale adoptate", mai spun reprezentanţii Praktiker.

Piaţa de bricolaj din România este estimată la aproximativ douămiliarde de euro, fiind dominată de jucători internaţionali precumPraktiker, Bricostore sau BauMax.
Nume noi şi-au făcut intrarea pe piaţă în ultimii ani, precumHornbach sau OBI, iar reţeaua locală Dedeman a avut de asemenea odezvoltare puternică, fapt ce a propulsat-o printre cei mai marijucători.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO