Berarii merg pe acest segment de piaţă în încercarea de a se pune la adăpost de scăderile produselor tradiţionale, dar şi pentru că în alte state din Europa aromele s-au dovedit un pariu câştigător: în unele ţări vânzările de beri cu arome depăşesc 10% din volumul total comercializat.
"Categoria Beer-Mix (numele categoriei, aşa cum este folosit de către companii - n. red.) este cea care revigorează piaţa berii şi din ţara noastră, deoarece noile gusturi permit o continuă dezvoltare de produse noi, atât datorită gamei largi de arome şi concentrate din suc de fructe, cât şi datorită posibilităţii de a atinge un alt target de consumatori. În mod special tinerii şi femeile sunt cei cărora le plac amestecurile din fructe, arome şi bere", a spus Eberhart Răducanu, director general al Döhler România, firmă care furnizează ingrediente şi concentrate pentru industria băuturilor şi a produselor alimentare.
Chiar şi cehii, cei mai mari consumatori de bere din Europa, dar şi cei mai tradiţionalişti, au asimilat şi berile cu arome, potrivit unei analize a Bloomberg de la începutul acestui an, care arată tendinţa spre care merge întreaga Europă.
Potrivit datelor furnizate de Döhler (Döhler Research Data), aproximativ 70% din consumul global de Beer-Mix se înregistrează în Europa, aici fiind vândute în 2011 aproximativ 800 de milioane de litri.
"România devine şi ea o piaţă importantă pentru acest tip de bere. Dacă în 2010 categoria de Beer-Mix deţinea aproximativ 1% din totalul pieţei de bere din România, în 2011 noi brand-uri au început să apară, iar 2012 a fost anul lansărilor în masă pe acest tip de produs, ajungându-se la o cotă de piaţă de aproximativ 7% din total", a mai spus Eberhart Răducanu, directorul Döhler, companie care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 33 mil. lei (7,8 mil. euro), potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.
Datele oferite de reprezentanţii Ursus arată că în Europa, la nivelul ţărilor cu tradiţie, procentul acestui segment poate depăşi 10%.
Cât este piaţa de fapt?
În legătură cu piaţa locală a berilor cu arome, datele oferite de jucători sunt diferite.
"Anul trecut segmentul flavor a însemnat aproximativ 100.00 hectolitri (...). Segmentul îşi poate dubla volumul anul acesta, dar depinde foarte mult de iniţiativele tuturor jucătorilor din piaţă", a spus Gabriela Creţu, global brands director al Ursus Brweries.
În acelaşi timp, Jens Hoesel, directorul general al Bergenbier, spune că "piaţa berilor cu arome a reprezentat anul trecut în România aproape 1% din volumul total".
Anual se vând în România 17 milioane de hectolitri, astfel că 1% ar însemna 170.000 de hectrolitri.
Toţi jucătorii sunt de părere că piaţa va avea o creştere puternică şi în următorii ani, în linie cu ceea ce se întâmplă în Europa.
"Suntem siguri că este loc de creştere importantă în acest segment, la fel cum s-a întâmplat în restul Europei. Berea este o băutură foarte populară în România şi de aceea mixurile de bere vor îmbogăţi gama cu arome diferite. Având în vedere că mixurile de bere au un conţinut de alcool mai mic decât berea obişnuită, pot deveni o alternative de consum într-o zi călduroasă", a mai spus Jens Hoesel de la Bergenbier.
Eberhart Răducanu este de părere că această categorie se va dezvolta în următorii ani atât pe baza extinderii gamei producătorilor actuali, cât şi datorită intrării altor producători de bere pe această nişă.
Cine ce a lansat
În 2012, seria lansărilor de beri cu arome a fost începută în aprilie de Heineken, al doilea jucător de pe piaţa locală a berii în funcţie de cifra de afaceri, care a adus în piaţă Ciuc Natur Radler (63% limonadă şi 37% bere Ciuc Premium, cu un conţinut de alcool de 1,9%).
Ursus, liderul pieţei, a contraatacat în iunie când a lansat Redd's Cranberry, o bere cu aromă de merişoare cu un conţinut de 4% alcool. Ursus nu este la prima prezenţă pe această piaţă, în condiţiile în care în 2007 a lansat Redd's. Gabriela Creţu, global brands director al Ursus Brweries, a explicat decizia prin faptul că la acea dată compania a decis să ţintească consumul de bere la femei.
"Nu este vorba doar de efervescenţa berilor cu arome, ci în general a specialităţilor. Consumatorul român a devenit foarte sofisticat şi îşi doreşte şi de la bere diversitatea pe care alte categorii au abordat-o de mai de mult", a spus Gabriela Creţu de la Ursus.
În iulie şi Bergenbier a decis că vrea o felie mai mare din această piaţă, aşa că a relansat Bergenbier Fresh sub numele Bergenbier Fresh Lemon.
"Este o tendinţă absolut normală, care există deja pe alte pieţe de ani buni", a comentat Jens Hoesel, directorul general al Bergenbier, efervesecnţa din această industrie.
În 2008, Bergenbier a lansat Beck's Green Lemon, iar anul trecut a venit în piaţă şi cu Bergenbier Fresh, brand pe care acum l-a relansat.
Piaţa de bere a stagnat în 2011, după doi ani consecutivi de declin, iar în primele cinci luni din 2012 s-a majorat cu 2,3%, potrivit unei analize a ZF. Anul 2012 a adus însă oscilaţii puternice de la o lună la alta, cea mai bună fiind mai.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels