Companii

Producătorii se întrec în beri cu arome, o piaţă de la care aşteaptă dublarea în acest an

Producătorii se întrec în beri cu arome, o piaţă de la care aşteaptă dublarea în acest an

Autor: Ioana David

13.08.2012, 00:04 1755

Berarii merg pe acest seg­ment de piaţă în încer­ca­rea de a se pune la adă­post de scăderile pro­du­selor tradiţionale, dar şi pentru că în alte state din Europa aro­mele s-au dovedit un pariu câştigător: în unele ţări vânzările de beri cu arome de­pă­şesc 10% din volumul total comercializat.

"Categoria Beer-Mix (numele categoriei, aşa cum este folosit de către com­panii - n. red.) este cea care revigo­rează piaţa berii şi din ţara noastră, deoarece noile gusturi permit o conti­nuă dezvoltare de produse noi, atât da­to­­rită ga­mei largi de arome şi con­cen­trate din suc de fructe, cât şi datorită po­sibi­li­tăţii de a atinge un alt target de con­­­su­matori. În mod spe­cial tinerii şi fe­meile sunt cei că­rora le plac ames­­­te­curile din fruc­te, arome şi bere", a spus Eber­hart Ră­du­ca­nu, di­rec­tor ge­ne­ral al Döhler Ro­mânia, fir­mă ca­re furni­zea­ză in­gre­diente şi con­cen­trate pentru indus­tria băuturilor şi a pro­du­selor alimentare.

Chiar şi cehii, cei mai mari con­su­matori de bere din Euro­pa, dar şi cei mai tradiţio­nalişti, au asimilat şi berile cu arome, potrivit unei analize a Bloom­berg de la începutul acestui an, care ara­tă tendinţa spre care merge întreaga Europă.

Potrivit datelor furnizate de Döhler (Döhler Research Data), aproximativ 70% din consumul global de Beer-Mix se înregistrează în Europa, aici fiind vândute în 2011 aproximativ 800 de milioane de litri.

"România devine şi ea o piaţă im­portantă pentru acest tip de bere. Dacă în 2010 categoria de Beer-Mix deţinea aproximativ 1% din totalul pieţei de bere din România, în 2011 noi brand-uri au început să apară, iar 2012 a fost anul lansărilor în masă pe acest tip de produs, ajun­gându-se la o cotă de piaţă de aproximativ 7% din total", a mai spus Eberhart Răducanu, direc­torul Döhler, companie care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 33 mil. lei (7,8 mil. euro), potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Datele oferite de reprezentanţii Ur­sus arată că în Europa, la nivelul ţă­rilor cu tradiţie, procentul acestui segment poate depăşi 10%.

Cât este piaţa de fapt?

În legătură cu piaţa locală a berilor cu arome, datele oferite de jucători sunt diferite.

"Anul trecut segmentul flavor a însemnat aproximativ 100.00 hectolitri (...). Segmentul îşi poate dubla volumul anul acesta, dar depinde foarte mult de iniţiativele tuturor jucătorilor din pia­ţă", a spus Gabriela Creţu, global brands director al Ursus Brweries.

În acelaşi timp, Jens Hoesel, di­rec­to­rul general al Bergenbier, spune că "pia­ţa berilor cu arome a reprezentat anul tre­cut în România aproape 1% din volu­mul total".

Anual se vând în Ro­mâ­nia 17 milioane de hectolitri, astfel că 1% ar însemna 170.000 de hectrolitri.

Toţi jucătorii sunt de părere că piaţa va avea o creştere puternică şi în urmă­torii ani, în linie cu ceea ce se întâmplă în Europa.

"Suntem siguri că este loc de creştere importantă în acest segment, la fel cum s-a întâmplat în restul Europei. Berea este o băutură foarte populară în România şi de aceea mixurile de bere vor îmbogăţi gama cu arome diferite. Având în vedere că mixurile de bere au un conţinut de alcool mai mic decât berea obişnuită, pot deveni o alternative de consum într-o zi călduroasă", a mai spus Jens Hoesel de la Bergenbier.

Eberhart Răducanu este de părere că această categorie se va dezvolta în următorii ani atât pe baza extinderii gamei producătorilor actuali, cât şi datorită intrării altor producători de bere pe această nişă.

 

Cine ce a lansat

În 2012, seria lansărilor de beri cu aro­me a fost începută în aprilie de Hei­ne­­ken, al doilea jucător de pe piaţa lo­cală a berii în funcţie de cifra de afaceri, care a adus în piaţă Ciuc Natur Radler (63% limonadă şi 37% bere Ciuc Pre­mium, cu un conţinut de alcool de 1,9%).

Ursus, liderul pieţei, a contraatacat în iunie când a lansat Redd's Cranberry, o bere cu aromă de meri­şoa­re cu un conţinut de 4% alcool. Ursus nu este la prima prezenţă pe aceas­tă pia­ţă, în condiţiile în care în 2007 a lan­sat Redd's. Gabriela Creţu, global brands director al Ursus Brweries, a ex­plicat decizia prin faptul că la acea dată compania a decis să ţintească consumul de bere la femei.

"Nu este vorba doar de eferves­cenţa berilor cu arome, ci în general a specialităţilor. Consumatorul român a devenit foarte sofisticat şi îşi doreşte şi de la bere diversitatea pe care alte categorii au abordat-o de mai de mult", a spus Gabriela Creţu de la Ursus.

În iulie şi Bergenbier a decis că vrea o felie mai mare din această piaţă, aşa că a relansat Bergenbier Fresh sub numele Bergenbier Fresh Lemon.

"Este o tendinţă absolut normală, care există deja pe alte pieţe de ani buni", a comentat Jens Hoesel, direc­to­rul general al Bergenbier, efervesecnţa din această industrie.

În 2008, Bergenbier a lansat Beck's Green Lemon, iar anul trecut a venit în piaţă şi cu Bergenbier Fresh, brand pe care acum l-a relansat.

Piaţa de bere a stagnat în 2011, după doi ani consecutivi de declin, iar în primele cinci luni din 2012 s-a majorat cu 2,3%, potrivit unei analize a ZF. Anul 2012 a adus însă oscilaţii pu­ter­nice de la o lună la alta, cea mai bună fiind mai.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO