Companii

Profesor de antreprenoriat de la INSEAD: Cei mai buni antreprenori sunt cei care au reuşit să repare lucrurile care nu mergeau bine şi care au continuat să înveţe

Profesor de antreprenoriat de la INSEAD: Cei mai buni antreprenori sunt cei care au reuşit să repare lucrurile care nu mergeau bine şi care au continuat să înveţe

Foto INSEAD

Autor: Adelina Mihai

20.06.2012, 00:05 765

O idee bună de afaceri şi o echipă de angajaţi bine pregătiţi nu garantează succesul unui start-up, iar antreprenorii - fie că lucrează la Guvern, într-o multinaţională sau într-o companie proprie - nu trebuie să se oprească niciodată din învăţat, acesta este sfatul pe care îl oferă managerilor români Paul Kewene-Hite, profesorul de antreprenoriat de la şcoala de afaceri franceză INSEAD şi directorul executiv al centrului de antreprenoriat creat de INSEAD.

"O idee bună de afaceri sau o echipă bună de angajaţi nu reprezintă totul. Indiferent dacă lucrează într-o multina­ţională, pentru Guvern sau într-o companie proprie, mică, antreprenorii buni trebuie să fie «puzzle solvers» (găsesc soluţii- n.red.). Ei trebuie să folosească noţiuni de finanţe, de strategie, de comportament organizaţional, de marketing, de vânzări, indiferent de experienţa pe care o au ca oameni de ştiinţă, bancheri, ca oameni de vânzări sau ca bucătari. Cei mai buni antreprenori sunt cei care, indiferent de context, au reuşit să repare lucrurile care nu mergeau bine şi care au continuat să înveţe", a spus profesorul Paul Kewene-Hite, care va veni la sfârşitul acestei luni în România pentru a preda un curs intensiv de antreprenoriat de 48 de ore pentru managerii români.

Profesorul Kewene-Hite admite totuşi că o echipă de angajaţi potriviţi poate să facă "aur" din "gunoi", în timp ce o echipă de oameni nepotriviţi poate genera eşecul unui business. El spune că a văzut cum idei bune de afaceri au fost distruse de echipe formate din oameni nepotriviţi, de aceea un antreprenor trebuie să fie foarte atent la selectarea mem­brilor echipei cu care lucrează decât la ideea businessului în sine.

"Am recrutat cu succes şi cu ajutorul headhunterilor. Însă cele mai mari reuşite au fost atunci când mi-am ales echipa folosind networking-ul personal."

"Mai important decât abilităţile este modul în care te înţelegi cu persoana res­pectivă, pentru că alături de acesta petreci mai mult timp decât cu familia. Am întâlnit multe cazuri în care o combinaţie nefericită de oameni dintr-o echipă a distrus oportunităţi extraordinare de afaceri".

Poţi fi antreprenor în multinaţională

Economiile din toată lumea sunt reparate de antreprenori, fie dacă aceştia sunt din companii mari sau mici, în multinaţionale sau în firme proprii sau în structurile publice, mai spune profesorul Kewene-Hite.

"Eu am fost antreprenor la Apple şi la NEC, companii care au câteva zeci de mii de angajaţi. Eram antreprenor printre antreprenori, am construit noi divizii, noi produse şi noi bugete".

În opinia sa, fiecare sector de activitate al economiei are nevoie de antreprenori şi i-ar sfătui pe aceştia să investească în domenii precum educaţie, energie, IT, petrol şi gaze, dar şi în sectorul financiar. Oportunităţi de a iniţia şi de a creşte afaceri sunt oriunde, acestea doar trebuie văzute.

"Sunt câteva greşeli frecvente pe care le fac antreprenorii, iar incapacitatea de adaptare la schimbare, la noi medii şi condiţii de piaţă este una dintre ele. Sunt unele aspecte în business care nu se schimbă, sunt constante, cum sunt abilităţile de a gestiona finanţele companiei, înţelegerea a ceea ce presupune cash-flow-ul, să ştii cum să motivezi oamenii noi- lucruri ştiute, aplicabile în orice context. Însă aceştia trebuie să se adapteze la evoluţia ştiinţei, la modul în care lucrează cu noile generaţii de angajaţi sau la adoptarea de noi legi".

O altă problemă întâmpinată de antreprenori, indiferent dacă au sau nu experienţă de business, este aceea că nu ştiu să-şi asume lucuruile de care au sau nu nevoie. Spre exemplu, ei greşesc dacă spun că nu au nevoie de o strategie financiară, de noţiuni de cultură organizţională sau de principiile învăţate la şcolile de afaceri. Chiar dacă mulţi dintre aceştia nu au posibilitatea de a urma cursurile unui program de MBA, ei trebuie să ia în serios aspectele "teoretice" ale unei afaceri, dacă vor să crească afacerea.

Ce va face în România?

Profesorul Paul Kewene -Hite va veni în România în perioada 28-30 iunie, în cadrul programului INSEAD Entrpreneurship Bootcamp, organizat de asociaţia de absolvenşi români ai şcolii de afaceri franceze. Evenimentul, care se va desfăşura în Poiana Braşov, se adresează managerilor care vor să se orienteze spre antreprenoriat.

"Îi voi învăţa pe români, în cadrul unui curs intensiv de 48 de ore, cum să clădească o companie fără să aibă nicio idee de business. Vor fi echipe de 3-4 oameni care vor stabili de la detalii precum locul în care îşi dezvoltă afacerea, până la oferta de produse, prognoza vânzărilor ca parte a dezvoltării de business, dar şi modul în care pot face o capitalizare în mod corect. Îi învăţ cum să prezinte compania în care au investit, iar în ultimele ore, fiecare participant îşi va prezenta compania nou-înfiinţată în faţa unor investitori reali".

Din 2009 până în prezent, profesorul Kewene -Hite a susţinut de 35 de ori acest curs, la care au participat peste 700 de persoane. În cadrul acestui curs s-au înfiinţat 20 de noi business-uri în China, Australia, Africa, Brazilia sau America de Nord.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO