Companii

Retailerii au inceput sa spuna "pas" unor proiecte de malluri

05.03.2009, 00:00 66

Retailerii de imbracaminte si incaltaminte care pana anul trecut au considerat orice proiect de mall anuntat "o oportunitate greu de refuzat", se vad nevoiti sa isi schimbe strategia. Pentru prima data dupa boomul din retail, proprietarii de magazine anuleaza precontracte incheiate cu dezvoltatorii de malluri.

Otter Distribution, distribuitorul pe piata locala al marcilor Otter, Fila sau Geox, a anuntat de curand ca renunta la planul de extindere in provincie, pe fondul crizei financiare si implicit al unei reticente in procesul de cumparare.
"Nu mai deschidem niciun magazin in provincie, cu toate ca eram deja in discutii cu malluri din Constanta, Iasi, Galati sau Craiova. Trebuie sa ne restrangem cat mai mult cheltuielile", a declarat Ioana Stan, director de marketing al Otter Distribution, care admite ca numarul mare de magazine incluse in planul de extindere pe 2009 a aparut "pentru ca era un trend sa te dezvolti oriunde apare ceva nou".
Otter va deschide magazine doar in centrele comerciale cu care a semnat deja contracte, acestea fiind Militari Shopping Center si Grand Arena, ambele in Capitala. "Vom merge cu aceste lansari, chiar daca efortul financiar este foarte mare, pentru ca Bucurestiul conteaza foarte mult in businessul Otter. Cu toate acestea, nu mai putem lua credite de la banci, ceea ce inseamna ca nu putem sa sustinem alte deschideri din vanzarile obtinute in magazinele existente", spune Stan. Otter Distribution nu este singura companie care anuleaza discutiile cu centrele comerciale din provincie.
Benvenuti, unul dintre principalii retaileri de incaltaminte si marochinarie, a renuntat deja la cateva locatii, fie din cauza dezvoltatorilor, care si-au amanat proiectele, fie din cauza "nesigurantei" care caracterizeaza anul 2009.
"Aveam deja discutii sau incheiasem precontracte cu mai multe malluri din provincie pe care a trebuit sa le anulez. Am renuntat la Craiova Mall, la Atrium Cluj sau Atrium Arad si pentru ca termenul de deschidere al unora este nedefinit, dar si din cauza perioadei de incertitudini prin care trecem", explica Adrian Cazu, directorul retelei de magazine Benvenuti.
Compania, infiintata in 2004 de omul de afaceri Dan Pavel, a incheiat 2008 cu o cifra de afaceri de aproximativ 11,1 mil. euro, dar conducerea nu stie daca anul in curs va mai aduce o crestere a vanzarilor ca si cea de peste 30% de anul trecut.
Schimbarea strategiei de extindere a retailerilor a inceput deja sa afecteze dezvoltatorii care aveau in plan lansarea unor proiecte si care acum se vad nevoiti sa apeleze la diverse metode pentru a atrage noi chiriasi.
"Pana la mijlocul anului trecut, majoritatea mallurilor erau deschise cu un grad de ocupare de 80-90%, chiar 100% in Bucuresti. Insa, in cel de-al doilea semestru al anului trecut au fost deschise malluri si cu un grad de ocupare de 30-40%, dar acestea sunt niste exceptii. Cu siguranta insa vor fi malluri care nu se vor mai deschide in acest an din cauza faptului ca nu vor avea un grad de ocupare de 60-70%, desi constructia va fi finalizata", apreciaza Luiza Moraru, head of retail department al firmei de consultanta CB Richard Ellis Eurisko. Centrele comerciale vizate la care retailerii vor renunta cel mai repede sunt mallurile care nu isi respecta termenele de lansare, mai ales ca in astfel de cazuri chiriasii au dreptul de a rezilia contractul cu partenerul sau.
Spre exemplu, in 2008 pe piata locala era anuntata deschiderea a 23 de centre comerciale, insa doar 17 dintre acestea au fost inaugurate, potrivit datelor centralizate de ZF.
"Sunt proiecte finalizate in proportie de 50% la care dezvoltatorii nu mai pot continua constructia. Exista posibilitatea ca acele malluri sa se amane de la an la an si apoi sa ramana nefinalizate, sau sa se deschida dupa cinci ani si sa nu mai fie interesante pentru chiriasi. Luam in calcul toate informatiile venite din partea lor pentru a ne contura harta deschiderilor viitoare", anunta Mihai Sindrilaru, directorul general al retelei New Yorker care cuprinde cinci magazine in Sibiu, Cluj, Targu Mures, Bacau si Oradea.
Sunt insa si companii care au fost atente la expansiune si in anii in care toata lumea deschidea zeci de magazine, iar acum nu se vad nevoite sa isi concentreze proiectele. "Ca si pana acum, suntem precauti cand vine vorba de noi lansari. Daca am fi intrat in orice mall nou deschis am fi putut pana acum sa avem 10 magzine Zara numai in Capitala. Preferam sa avem insa un numar mic de unitati, dar o vizibilitate mare", crede Mihai Cioltea, director de expansiune al Inditex Romania, care detine in Romania branduri ca Zara, Pull&Bear, Bershka sau Stradivarius.
Piata centrelor comerciale trece in ultima perioada printr-o schimbare de trend, dupa ce majoritatea chiriasilor au cerut renegocieri ale tarifelor, in special in mallurile din provincie, unde reducerile se situeaza intre 20% si 50%.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO