Companii

Rompetrol: Scaderea preturilor la pompa nu a avut un impact semnificativ asupra cererii

Rompetrol: Scaderea preturilor la pompa nu a avut un impact semnificativ asupra cererii
15.12.2008, 16:55 24

Scaderea abrupta a preturilor la carburanti in ultimele cateva luni, cand la pompa benzina si motorina s-au ieftinit cu circa 30%, respectiv 23%, nu a avut un impact asupra cererii in sensul cresterii acesteia, spun reprezentantii Rompetrol Downstream, al doilea jucator din piata in functie de volumele de carburanti vandute prin intermediul retelei de benzinarii.

"Recentele modificari de pret nu au avut un impact semnificativ asupra cererii, consumul si-a urmat trendul normal", explica reprezentantii Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului petrolier Rompetrol.
Acelasi lucru este sustinut si de reprezentantii Petrom, cea mai mare companie locala, care au precizat ca vanzarile inregistrate chiar si in primele sase, respectiv noua luni ale anului, cand s-au inregistrat preturi record care ar fi trebuit sa descurajeze cererea, au avut un ritm de crestere similar celui inregistrat in aceleasi perioade ale anului trecut.
Astfel, potrivit jucatorilor din piata, indiferent de variatia pretului, consumul de carburanti este relativ inelastic si difera de modul in care este influentat consumul in industria alimentara, de exemplu, unde un factor major de formare a cererii este pretul.
In cazul in care preturile la pompa ating maxime nemaiintalnite asa cum s-a intamplat in vara acestui an cand barilul de titei a ajuns la o valoare de circa 150 de dolari, reprezentantii Lukoil Romania au declarat ca au remarcat o usoara scadere a vanzarilor, situatie care s-a redresat odata cu scaderile din ultimele luni, variatiile fiind oricum foarte mici comparativ cu evolutia preturilor la pompa. "Cu toate ca in aceasta perioada (primele noua luni ale anului - n.r.) s-au inregistrat cele mai mari costuri la materia prima, pretul petrolului ajungand la cotatia record de 144 de dolari pe baril in iulie 2008, consumul intern nu a inregistrat semne de declin. In trimestrul al treilea din anul acesta, piata de retail a inregistrat o crestere, vanzarile fiind cu 17% mai mari fata de perioada similara a anului trecut", au precizat reprezentantii Rompetrol in cel mai nou raport financiar.
In primele noua luni ale anului compania a reusit sa-si mareasca cota de piata de la 20,9% pana la 22,3%, prin marirea retelei de benzinarii pana la un numar de 420 de statii si circa 150 de baze interne (rezervor de carburanti plasat in incinta unor consumatori industriali - n.r.).
Potrivit reprezentantilor Rompetrol, principalii factori care influenteaza pretul carburantilor sunt cotatiile internationale ale petrolului si ale produselor rafinate, cererea si oferta de pe piata, nivelul de competitie, ratele de schimb valutar, dar si factori conjuncturali cum ar fi situatiile meteo iesite din comun sau resursele de hidrocarburi care sunt intr-o continua scadere. Sursele citate mai spun ca si crizele financiare au efectul lor in formarea preturilor si a cererii de carburanti. Potrivit jucatorilor din piata pentru anul viitor este estimat un ritm de crestere de circa 2% al vanzarilor de produse petroliere, semnificativ redus comparativ cu ritmul de crestere estimat pentru anul acesta, 8-10%.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO