Companii

Sansa crizei: intoarcerea liderilor la moralitate. Ce parere aveti? Comentati aici.

27.03.2009, 00:00 34

Pentru a merge inainte si a trece de contextul economic dificil, companiile au nevoie de lideri inspirationali, care sa gandeasca creativ cum pot creste companiile, au fost de parere participantii la conferinta „Cum schimba criza piata muncii", organizata in aceasta saptamana de ZF in parteneriat cu Accor Services si sustinuta de Ascendis, Codecs, Asebuss si Hewitt.

„In aceasta perioada angajatii se uita cu foarte mare atentie catre lideri si se asteapta de la ei sa fie credibili, integri, sa-si respecte promisiunile, sa ia decizii la timp si sa faca conexiuni intre lucruri care aparent nu au nicio legatura", a explicat Anca Georgescu, directorul executiv de resurse umane al Romtelecom, cel mai mare operator local de telefonie fixa.
De asemenea, conteaza foarte mult ca angajatii sa nu fie pedepsiti pentru rezultatelor slabe ale companiei. In plus, niciun angajat nu vrea sa lucreze intr-o companie care are ca obiectiv pe anul acesta sa nu piarda mai mult de 15% din clienti.
„Organizatiile nu isi mai stabilesc obiective pentru ca le este frica ca viitorul este incert. Multe dintre prognoze sunt exprimate in termeni negativi, iar cele mai «frumoase» dintre ele sunt formulate in termeni de supravietuire. Ar fi mai indicat ca obiectivele sa fie unele constructive. Este ca si cum i-ai spune unui atlet ca performanta inseamna sa nu cada pe drum", a spus Costea Dumitrescu, senior partner si presedinte al companiei de training Ascendis, unul din cei mai mari jucatori de pe piata locala.
Mai mult decat atat, criza prin care trecem poate fi considerata o sansa, in sensul in care da oamenilor din companii ocazia sa isi revizuiasca modul de lucru.
„Criza este o sansa, dar nu trebuie sa ii subestimam dificultatea. Daca n-am fost morali pe timp de pace, vom fi morali pe timp de razboi? Nu ajunge sa intelegem criza, trebuie sa ne si antrenam permanent si in echipa pentru a ne pastra moralitatea", precizeaza Silviu Hotaran, fost CEO al Microsoft Romania, in prezent general manager al GKTI Semper Human si training leader al GKTI.
De aceeasi parere a fost si Radu Furnica, presedinte si CEO al companiei de executive search Leadership Development Solutions (LDS), partenerul pentru piata locala al Korn/ Ferry International. El crede ca perioada de criza prin care trecem este o sansa sa devenim mai buni.
„Profitabilitatea este conditia de existenta a unei companii, dar nu obiectivul ei. Inainte de criza, companiile erau obsedate de crestere. Intr-adevar, avem dreptul sa ne dorim mai bine, dar unde este limita? Unde ajungem cu o lacomie bolnavicioasa?"
Daca in luna noiembrie a anului trecut nimeni nu credea ca tara noastra va fi afectata de criza, in prezent am putea spune ca acum criza a ajuns sa fie supraestimata.
„Anul trecut, existau persoane care stiau ca va fi criza, chiar inainte de luna noiembrie. Este foarte interesant cum oameni de decizie sunt capabili sa faca greseli atat de mari", a explicat si Catalin Ionescu, Chairman & CEO al CODECS, una dintre cele mai mari companii de consultanta in resurse umane de pe piata.
Petru Vaduva, CEO al Tiriac Holdings, unul dintre cele mai mari businessuri de pe piata locala, povesteste ca aceasta este cea de-a cincea criza mondiala prin care trece si este constient ca situatia este una temporara.
„Pana la urma intotdeauna vom avea o slujba, chiar daca acum exista oameni care ies de pe piata fortei de munca. Sper ca piata isi va reveni pana in noiembrie. Mi-e greu sa cred ca piata s-ar putea inrautati mai mult decat in ianuarie", a spus Vaduva. In Tiriac Holdings lucreaza aproximativ 1.600 de angajati in divizia auto, mai mult de jumatate in departamentul de after-sales, segment care va creste, in opinia lui Vaduva, pe masura ce oamenii nu isi mai cumpara masini noi si vor sa le repare pe cele vechi.
„Romania se numara printre cele mai norocoase state din Europa Centrala si de Est pentru ca cererea locala a fost mereu mai ridicata decat cea globala. Acesta este un lucru benefic pentru ca, de obicei, cererea locala scade mai incet decat cea globala", a subliniat Nenad Filipovic, directorul academic al Scolii de Management IEDC (International Executive Development Center), Bled, Slovenia.
Deciziile prost gestionate din trecut sunt scoase insa la iveala in prezent, odata cu criza. In ultimii ani, cresterea economica a dus la un val de supraangajari in companiile locale, care, din cauza deficitului de specialisti de pe piata, s-a concretizat intr-un compromis de calitate. Mai mult decat atat, multe dintre companii ar fi putut functiona si cu 50% mai putini oameni, daca acestia ar fi fost mai bine calificati.
„In ultimii ani, companiile au incercat sa sustina nevoile proprii de crestere prin angajarea unui numar ridicat de oameni, insa, din cauza faptului ca exista o capacitate scazuta de a genera forta de munca, cele mai multe dintre acestea au facut un compromis la calitate", a spus Furnica.
Pe langa acest lucru, ultimii ani au conturat si fenomenul de „job hopping", prin care candidatii plecau dupa doi - trei ani de activitate in companie pentru un salariu mai mare cu 20-30%.
„S-a produs un fenomen de autosuficienta. Piata crestea, bonusurile cresteau, astfel incat era foarte greu sa diferentiezi performanta individuala de cea a pietei", spune Andreea Voinea, directorul executiv de resurse umane al BCR, cea mai mare institutie financiara din Romania. Ea a precizat ca 1.500 de oameni din BCR au fost mutati intern din departementele mai putin productive catre cele profitabile in ultima perioada.
Solutia pentru depasirea perioadelor de criza poate fi construirea unor afaceri marginale care sa sustina compania in eventualitatea unei perioade mai grele. „Daca ai o afacere pe care o administrezi impreuna cu o echipa de manageri si ii lasi pe ei sa recruteze, sa antreneze si ulterior sa bonifice, iar tu te ocupi de crearea unei platforme de vanzari, poti dezvolta alte businessuri care sa genereze venituri marginale suficiente astfel incat sa poti rezista in perioade dificile", a spus Florin Andronescu, unul din cei mai cunoscuti antreprenori locali, care a fondat Flanco, Credisson si Sanador.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO