Companii

Schoenherr, avocatii Heineken: Cand ne-am dat seama ca sunt sase coproprietari, am crezut ca o sa finalizam negocierile la vara

Schoenherr, avocatii Heineken: Cand ne-am dat seama ca sunt sase coproprietari, am crezut ca o sa finalizam negocierile la vara

Mihai Radulescu, partener al casei de avocatura Schoenherr: Castigarea acestei tranzactii a fost un cumul de factori, in care aproape cel mai mult a contat credibilitatea. Daca pierdeam increderea lor in faptul ca vrem sa preluam afacerea pentru a o dezvolta in continuare, si nu doar de dragul competitiei, am fi fost eliminati imediat de la negocieri.

11.03.2008, 15:17 276

La mai putin de doua luni dupa ce s-a asezat la masa negocierilor, producatorul de bere Heineken a semnat acordul de preluare a Bere Mures. Achizitia a a trecut in portofoliul multinationalei si alte doua businessuri, unul hotelier si altul de imbuteliere a apei, pe care insa Heineken nu le va pastra.
"Exista in prezent optiunea ca unul dintre cei sase actionari ai Bere Mures sa achizitioneze inapoi hotelul (Germisara - n. red.) la momentul incheierii tranzactiei, dar inca nu stim ce se va intampla cu firma de apa sau cat de repede va fi vanduta", spune Mihai Radulescu, partener al casei de avocatura Schoenherr care a reprezentat Heineken in tranzactia cu Bere Mures.
Pentru Heineken, activele detinute de actionarii Bere Mures in afara businessului din industria berii nu au mai contat in momentul tranzactiei, mai ales ca la "usa" producatorului muresean batea insistent principalul rival, SABMiller. La acea vreme, distanta dintre cei doi producatori, masurata in cote de piata, era sub 1%. Astfel, miza legata de achizitia Bere Mures, care detinea in jur de 6% din piata, a fost extrem de mare pentru multinationalele din bere.
"Bere Mures a purtat discutii si cu cei de la SAB, dar niciodata nu am fost pusi la aceeasi masa pentru a negocia. In luna februarie cei de la Bere Mures s-au organizat, ne-au dat un termen limita, ne-au spus sa facem un draft cu oferta noastra, dar sa luam in calcul in acelasi timp ca sunt si altii interesati de aceasta achizitie si ca ar fi bine sa facem cea mai buna oferta pe care o avem", afirma reprezentantul Schoenherr.
Actionarii Bere Mures si-au anuntat intentia de a vinde compania inca din luna decembrie a anului trecut, Virgil Mailat declarand atunci pentru ZF ca este in negocieri cu SAB Miller si cu un fond de investitii a carui identitate nu a fost dezvaluita. Potrivit lui Mailat, valoarea companiei era stabilita la cel putin 150 de milioane de euro, suma pe care acelasi actionar spune ca a primit-o in urma semnarii acordului cu Heineken. De cealalta parte, reprezentantii Heineken nu au avansat pana in prezent niciun pret, in timp ce Mihai Radulescu de la Schoenherr spune ca pretul tranzactiei nu a fost inca finalizat.
"La momentul incheierii unui precontract se stabileste un anumit pret, insa pana la incheierea contractului pretul se ajusteaza in functie de evolutia financiara a companiei achizitionate", explica Radulescu.
Avocatul povesteste ca a aflat de interesul Heineken si a participat la negocieri incepand cu luna ianuarie a acestui an, moment in care in cursa pentru preluarea producatorului din judetul Mures se afla deja atat SABMiller, cat si un fond de investitii, dupa cum a declarat Virgil Mailat, cel care va incasa in jur de 35 mil. euro pe un pachet de 25% din actiunile Bere Mures.
Ceilalti cinci milionari in euro in urma acestei tranzactii sunt Gheorghe Grec si Emil Morariu (cu cate 35 mil. euro in contul fiecaruia), respectiv Rus Alexandru, Bacila Nicolae si Rujiu Anghel Rus, care vor primi aproximativ 12,5 mil. euro fiecare.
"Cand mi-am dat seama ca sunt sase co-proprietari cu care trebuie sa purtam negocieri am crezut ca o sa finalizam negocierile in august, insa chiar si fara implicarea unui investment bank acesti oameni care nu sunt nici macar rude stiau foarte bine ce vor si s-au comportat ca un tot unitar. Nu am vazut niciodata sase proprietari diferiti ai unei afaceri de asemenea nivel care sa colaboreze si sa se completeze atat de bine impreuna", povesteste Radulescu.
Mihai Radulescu se afla la a doua tranzactie "asistata", in mai putin de un an, care implica o companie din Targu-Mures, dupa ce casa de avocatura Schoenherr si Asociatii a asigurat consultanta juridica pentru Celesio, care a vandut pachetul de actiuni la PharmaFarm din Cluj catre grupul ungar Gedeon Richter, companie cu sediul central in Targu-Mures.
"Am venit la Targu-Mures luni dimineata pentru discutii, asteptandu-ma sa ma intorc a doua zi la Bucuresti, insa am tot amanat plecarea de la o zi la alta pana cand au fost discutate in amanunt toate conditiile. In final contractul a fost incheiat mai devreme decat am fi crezut deoarece joi noaptea inca nu terminasem de discutat toate punctele din contract", spune el.
Contractul ar fi trebuit sa fie semnat initial marti dimineata, insa discutarea fiecarui subpunct al contractului a durat mai mult decat se estimase initial.
"Heineken a semnat contractul de achizitie cu Bere Mures intr-o zi de vineri, la sfarsitul lunii februarie, iar termenii tranzactiei sunt deja trasati, dar va mai dura cateva luni pana la finalizarea acesteia", adauga Radulescu.
Casa de avocatura Schoenherr a reprezentat Brau Union (denumirea companiei inainte de a fi achizitionata de Heineken), inca dinaintea intrarii jucatorului pe piata locala, Brau Union fiind un client traditional al Schoenherr in Austria.
"Practic deschiderea biroului din Romania al celor de la Schoenherr, in 1996, a fost determinata de intrarea Brau Union pe piata locala prin intermediul primelor sale achizitii la care au cerut sa fie reprezentati de Schoenherr", mentioneaza Radulescu.
De-a lungul timpului, avocatii de la Schoenherr s-au aflat in spatele preluarii BH Breweries, in anul 2000, a inchiderii a trei dintre fabricile detinute de Brau Union pe plan local, iar atunci cand cei de la Brau Union au fost preluati de Heineken, olandezii au decis sa continue aceasta colaborare.
Radulescu povesteste ca negocierile pentru achizitia Bere Mures au decurs foarte rapid datorita colaborarii foarte bune dintre actionarii Bere Mures. dar si a scopului final comun al celor sase, de a iesi complet din afacere imediat dupa incheierea tranzactiei.
Un moment mai dificil a venit in momentul in care actionarii Bere Mures au refuzat sa semneze un contract bilingv, in romana si engleza, motivand ca nu cunosc limba engleza si nu semneaza un contract intr-o limba pe care nu o inteleg, astfel contractul dintre cei doi producatori a fost semnat numai in limba romana si tradus ulterior.
"Castigarea acestei tranzactii a fost un cumul de factori, in care aproape cel mai mult a contat credibilitatea. Daca pierdeam increderea lor (n. red - Bere Mures) in faptul ca vrem sa preluam afacerea pentru a o dezvolta in continuare, si nu doar de dragul competitiei, am fi fost eliminati imediat de la negocieri", a declarat el.
Preluarea Bere Mures inseamna de fapt prima detasare a unui jucator din top trei de ceilalti doi competitori, consimtind si cea mai importanta tranzactie de pe piata berii de dupa anul 2000. Atunci, la inceputul lui 2000, Brau Union (actuala Heineken Romania) a intrat pe piata prin achizitia Brewery Holdings (BH) pentru 164,6 mil. euro. Ulterior, in 2004, filiala locala a SABMiiler a cumparat fabrica de bere Aurora Brasov pentru aproximativ 16 mil. euro, trecand de la o cota de piata de 16% la peste 20% din vanzarile totale de bere. Cea mai recenta tranzactie s-a finalizat in vara anului 2006, cand InBev a preluat pachetul de 49,99% pe care Efes Breweries il detinea la fabrica de bere Interbrew Efes Brewery Ploiesti, pentru 20,8 mil. euro.
Prin achizitia Bere Mures, o companie care are o capacitate de productie de 1,6 milioane de hectolitri (hl), Heineken isi asigura o cota de piata de peste 31% si un volum de 6 milioane de hectolitri. Spre comparatie, fratii Ioan si Viorel Micula, proprietarii European Drinks detin in judetul Bihor o fabrica de bere cu o capacitate de productie de 5 mil. hl.
Ursus Breweries, care detinea o cota de piata de 24,9% la sfarsitul anului trecut, ar putea ajunge in acest an la o capacitate totala de productie de 6,3 mil. hl, in urma unui program de investitii de 100 mil. euro. De altfel, la nivelul anului 2006, Ursus Breweries a inregistrat cel mai mare profit din industria locala a berii, respectiv peste 35 mil. euro, in timp ce Heineken raporta un rezultat net de 26,8 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO