Companii

Se vor schimba ierarhiile in segmentul hipermarketurilor in urma investitiilor de jumatate de miliard de euro din acest an?

Se vor schimba ierarhiile in segmentul hipermarketurilor in urma investitiilor de jumatate de miliard de euro din acest an?

Retailul modern a atras in ultimii ani investitii de miliarde de euro din partea grupurilor internationale

18.04.2008, 17:33 41

Cea mai spectaculoasa evolutie in ce priveste numarul de vizitatori si vanzarile au avut-o in ultimii ani, dintre toate tipurile de magazine, hipermarketurile. Reteta lor - totul sub un singur acoperis - s-a potrivit manusa cu gusturile clientilor romani, care nu s-au lasat intimidati nici de cresterile de preturi anuntate in ultimele luni. Optimismul razbate pana la etajul al optulea al cladirii de birouri in care Jose Jacobo Caller, directorul general al retelei Carrefour in Romania, face planurile de dezvoltare pentru firma veterana a pietei hipermarketurilor. Carrefour si-a mentinut si anul trecut pozitia fruntasa in topul retelelor de hipermarketuri, in functie de vanzari, cu o cifra de afaceri de 866 de milioane de euro, fata de circa 609 milioane de euro in 2006.
"Romanii nu sunt preocupati de ceea ce se intampla cu puterea lor de cumparare, iar noi avem foarte multe lucruri de facut", declara Caller. Venit in tara de doi ani, managerul retelei franceze marturiseste ca Romania se dezvolta mult mai repede decat ar fi crezut cand a preluat conducerea, iar de-acum urmatoarele 36 de luni sunt esentiale, pentru ca in numai trei ani lucrurile vor fi foarte clare pe piata. Prin urmare, Caller a inscris reteaua pe care o conduce intr-un veritabil maraton al deschiderilor. Anul acesta, numarul de spatii ar urma sa creasca cu peste 50%, francezii avand planificate nu mai putin de sase deschideri, in conditiile in care reteaua numara acum 11 magazine. Cu o investitie medie de 20 mil. euro pe magazin, bugetul dedicat extinderii retelei de hipermarketuri ajunge la 120 mil euro, "dar poate urca si mai mult, in functie de oportunitatile din piata", spune Caller. Mai multe deschideri - sapte noi magazine cu investitii totale de 140 de milioane de euro - are planificate insa Real, divizia de hipermarketuri a retelei Metro, prezenta in Romania si prin formatul cash & carry. Germanii de la Real sunt de fapt si cei mai apropiati de linia de finis a etapei de expansiune, urmand indeaproape modelul retelei-sora, divizia de cash & carry - singura retea din comertul romanesc ce si-a incheiat dezvoltarea teritoriala, fiind deja de aproape doi ani in perioada de consolidare. Divizia de hipermarketuri ar urma ca prin deschiderea a sapte noi magazine pana la sarbatorile de iarna din acest an sa-si atinga tinta propusa, de 21 de magazine. In acel moment, etapa de extindere agresiva va fi incheiata, lucru ce nu va pune insa punct expansiunii, pentru 2009 fiind planificata cel putin o deschidere: "Al treilea magazin din Bucuresti va fi deschis anul viitor in Cotroceni", declara Tjeerd Jegen, director general al Real Romania. Ca numar de spatii, Real a preluat deja de anul trecut pozitia de lider in segmentul hipermarketurilor, capitol la care francezii de la Carrefour i-ar putea ajunge abia anul viitor, daca isi mentin planurile de extindere deja anuntate.
Lupta pentru suprematie in piata se duce de fapt intre Real, de partea caruia atarna in balanta numarul de spatii de vanzare, si Carrefour, care are argumentul celor mai mari vanzari. Numarul mai mare de magazine apartin acum celui mai nou in piata (Real, venit de doi ani), in vreme ce reteaua franceza e aici de sapte ani. Strategiile lor au fost complet diferite: in timp ce Carrefour a ocupat cinci pozitii in Capitala, principalul punct de interes inca din start, nemtii au preferat sa bifeze inaintea Bucurestiului o serie de orase prin tara. La vremea venirii in Romania, Real marcase chiar o premiera, fiind prima retea comerciala internationala ce a preferat sa deschida magazinul cu numarul unu in provincie, la Timisoara. Miza nemtilor a fost instalarea mai degraba pe pozitii neocupate de competitie (ca Baia Mare, Sibiu sau Timisoara), in orase care nu s-au bucurat de un interes prioritar in planurile de dezvoltare ale retelelor prezente la acea vreme - Carrefour si Cora. Acum, Real are deja doua magazine in Capitala, oras care tine capul de afis al inaugurarilor din perioada imediat urmatoare. Desi reuneste cel mai mare numar de hipermarketuri, "piata bucuresteana ramane inca deosebit de atractiva, cu potential pentru toti jucatorii prezenti pe acest segment", declara Adriana Pita, communication manager la Real Romania.
In topul investitiilor, cu un buget de circa 80 de milioane de euro, Auchan isi adjudeca locul al treilea pentru anul in curs, planuind patru noi deschideri - doua in Bucuresti, una la Suceava si una la Timisoara.
Pentru urmatorii ani, investitiile planificate se plaseaza la 300-320 de milioane de euro, reteaua tintind circa 20 de spatii pe termen mediu, in Capitala si in provincie. Tiberiu Danetiu, director de marketing la Auchan, spune ca mai ales in provincie, majoritatea clientilor vad in hipermarket o destinatie pentru cumpararea produselor strict necesare, dar si un spatiu cu functie de distractie si petrecere a timpului liber.
Conform studiilor interne realizate de companie, Auchan ocupa in topul retailerilor primul loc in functie de trafic, magazinul din cartierul bucurestean Titan fiind cel mai vizitat magazin din tara, cu o medie de 30.000 de vizitatori. Compania, care a preluat in 2007 si spatiul unui supermarket la Timisoara, a avut anul trecut peste 8 milioane de vizitatori in total.
Operatiunile Auchan din Romania sunt controlate de Regis Mougel, un francez de 45 de ani care a ocupat functia de director general la Cora pana in 2004, cand a fost destituit impreuna cu mai multi manageri din echipa sa. Fostii manageri de la Cora, care au constituit nucleul echipei Auchan, au castigat insa procesul intentat retelei Cora. Si in concurenta din piata, manage-mentul Auchan a castigat teren cu cele patru magazine ale sale, depasind reteaua Cora, ce are acum trei magazine. Distanta dintre cei doi rivali se va mari insa, Auchan avand planificate patru noi spatii pentru acest an, in timp ce Cora a anuntat o singura deschidere, in centrul comercial Sun Plaza din Bucuresti.
Ca numar de spatii, pentru un loc in top candideaza si reteaua Kaufland, ce are acum 32 de magazine, pozitionate insa pe segmentul hipermarketurilor cu discount si avand o suprafata sensibil mai mica decat rivalii sai. Cora si Auchan au mizat pe suprafete mari - intre 15.000 si 20.000 de metri patrati, iar Carrefour si Real dezvolta unitati de cateva ori mai mici (6.500-10.000 de mp), in timp ce magazinele Kaufland au spatii chiar mai mici, de 5.000 mp.
Cu mai putin elan, in lipsa unei forte financiare care sa poata intra in competitie cu retelele straine, se extind si numele romanesti din peisajul hipermarketurilor. Cele patru magazine Pic fac parte din grupul de firme cu acelasi nume, controlat de fratii Cornel si Ilie Penescu din Pitesti. Grupul are una dintre cele mai puternice firme de taximetrie din Pitesti (peste 600 de autoturisme), sucursale si divizii de distributie in Pitesti, Bucuresti, Brasov, Craiova, Sibiu, Constanta si Cluj. Pic are si o fabrica de decorticat orez la Stefanesti (Arges), o fabrica de ulei si o fabrica de ambalat zahar (35% din zaharul romanesc a fost ambalat in 2004 la Pic Pitesti), o firma de constructii si un ziar local.
Tot in segmentul hipermarketurilor doresc sa se extinda si sibienii de la Trident Trans Tex, care au inaugurat primul lor magazin de mari dimensiuni (cu o suprafata de 5.500 de mp) in urma cu doi ani, la Deva, in urma unei investitii de 6 milioane de euro. Compania a mai deschis la Sf. Gheorghe un magazin de circa 5.000 mp si planuieste sa deschida anul acesta un hipermarket cu suprafata cuprinsa intre 6.500 si 7.000 mp, in cadrul unui complex propriu cu suprafata totala de circa 12.000 mp, ce va gazdui si o galerie comerciala si birouri, conform Adelei Vinereanu, coordonator PR la Trident Trans Tex. Compania a intrat pe piata de retail in aprilie 2004, prin deschiderea unui supermarket la Medias, grupul Trident Trans Tex avand si o divizie de transport international de marfuri si o divizie de import si distributie de produse alimentare si nealimentare.
Comerciantii romani sunt vizati de retelele internationale, dar in viitorul apropiat sunt putin probabile tranzactiile in domeniu, daca e sa-l credem pe Jacobo Caller, care spune ca magazinele cu suprafete mici si medii "vor fi vedetele acestui an si concentrarile pe segmentul de hipermarketuri o sa mai dureze". Fratii Penescu, de pilda, au refuzat sa vanda. "Am avut discutii preliminare, in 2006, pentru Pic", spune Caller, care si-a satisfacut planul de achizitii anul trecut prin preluarea retelei de supermarketuri Artima, care de anul acesta vor purta sigla Carrefour Express. Odata incheiata extinderea teritoriala insa, cresterile afacerilor din retail vor mai putea veni doar din doua directii: rentabilizarea afacerii si preluarea unor retele concurente.
"Sa preluam un brand international ar fi dificil, pentru ca vom avea, in doi-trei ani, magazinele foarte apropiate - daca nu suntem deja vecini", spune Caller. Or, o preluare in aceste conditii ar avea doua variante ulterioare: fie inchiderea unuia dintre spatii, fie acceptarea situatiei de "canibalizare" a vanzarilor, iar ambele situatii se pot dovedi paguboase.
Chiar si acum, vanzarile unor magazine scad din pricina vecinatatii cu concurenta. "Impactul deschiderii unui magazin concurent nu trebuie sa depaseasca 20% din vanzarile propriei tale retele, iar rezonabil este, la acest moment, sa se incadreze intre 5 si 8%", declara Caller.
Deja retelele cu mai multe magazine au ajuns sa-si "canibalizeze" propriile spatii - in cazul Carrefour acest lucru ar urma sa se intample la Constanta si Iasi, pentru ca ambele orase vor avea, din acest an, cate doua hipermarketuri ale retelei franceze. Astfel de probleme vor parea insa mai putin importante fata de greutatile pe care comerciantii le vor intampina odata cu saturatia pietei.
Momentul urmeaza sa intervina in patru-cinci ani, apreciaza companiile, iar atunci vanzarea operatiunilor sau aliantele cu concurenta s-ar putea dovedi singurele variante de iesire din impas.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO