Companii

Seful kika: Am inceput in mijlocul crizei si nu putem taia din promovare

Seful kika: Am inceput in mijlocul crizei si nu putem taia din promovare
26.08.2009, 00:00 73

Cheltuieli mai mari pentru promovare, vanzari in crestere de la luna la luna si o schimbare de strategie, asa arata primele luni de mandat ale lui Werner Grassmann la kika Romania.

Grassmann, directorul general al kika Romania, cel mai nou retailer de pe piata locala de mobilier, spune ca a in ultimele luni a schimbat strategia de promovare, concentrandu-se pe zona de vest a Capitalei, ceea ce a determinat o crestere de 5-10% a vanzarilor comparativ cu perioada ianuarie-martie.

„Am cheltuit mai multi bani pentru advertising, insa am schimbat si modul in care facem acest lucru. Inainte distribuiam pliantele in toate zonele din Bucuresti. Insa era greu pentru un client sa vina in Militari din partea cealalta a Bucurestiului. Facea o ora, o ora si ceva. In ultimele doua luni am vazut ca majoritatea clientilor sunt din zona noastra. Focusul este pe acesti clienti acum", a spus Grassmann intr-un interviu acordat ZF. El nu a dorit sa precizeze nivelul vanzarilor inregistrat in aceasta perioada de companie si nici suma cheltuita pentru promovare.

Grassmann, 54 de ani, care a preluat in martie anul acesta conducerea companiei, spune ca o influenta pozitiva asupra vanzarilor a avut-o si publicitatea pe care si-au facut-o alte companii localizate in acea zona si care au marit traficul in vestul Capitalei.

Potrivit lui, rezultatele de la intrarea pe piata locala sunt in linie cu estimarile initiale si exista premisele ca pana la sfarsitul anului sa se mentina ritmul de crestere de pana la 10% de la o luna la alta.

„Cele mai bune luni sunt cele din toamna si iarna. Suntem multumiti de cifrele din iunie, iulie si august."

Suntem noi pe piata. Nu putem face comparatii

Potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finante, Kika Mobilier a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 1,6 mil. euro. Magazinul a fost deschis in decembrie anul trecut, astfel ca vanzarile raportate sunt aferente acestei luni. Potrivit datelor furnizate de Grassmann, numarul mediu de clienti ai kika este de aproximativ 60.000 de persoane lunar. In ultimele luni, numarul de cumparatori a fost insa situat peste aceste nivel. Valoarea medie a unui bon de casa este cuprinsa intre 15 si 30 de euro, astfel ca vanzarile lunare se incadreaza intre 0,9 mil. euro si 1,8 mil. euro, conform calculelor ZF.

In aceste conditii vanzarile medii anuale pe metrul patrat sunt de circa 530 de euro. In cazul unui hipermarket dintr-o retea straina, vanzarile medii anuale pe metrul patrat sunt de 7.000-10.000 de euro, iar un retailer de electrocasnice vindea in 2008 in medie de 2.000-3.000 de euro pe metrul patrat.

Vanzarile medii numai pentru produse de mobilier se situeaza intre 200-250 de euro per bon.

In cazul IKEA, cel mai mare retailer local dupa vanzari, valoarea medie a unui bon de casa este de 82 de euro, iar vanzarile lunare medii de circa 8 mil. euro, potrivit calculelor ZF. Lansat in martie 2007, perioada in care piata de mobila avea un ritm de crestere de aproape 20%, magazinul IKEA din Baneasa a avut in primele trei saptamani vanzari de 5 mil. euro. Dupa patru luni de functionare, compania isi depasise bugetul initial cu 70%.

„Suntem noi pe aceasta piata. Nu avem cifre din anii trecuti cu care sa putem face comparatii. Nu putem spune ca acesta este bugetul de promovare si sa taiem din el. Acum este important sa facem cunoscut brandul kika", a mai spus Grassmann.

In legatura cu piata de mobila, seful kika spune ca are in continuare perspective de crestere. Pana acum, companii precum Mobexpert, Elvila, Sortilemn sau Silvarom au anuntat scaderi de doua cifre ale afacerilor in 2009. IKEA estimeaza pentru perioada septembrie 2008 - august 2009, vanzari mai mari cu 11-12% raportat la exercitiul financiar anterior.

„Nu este atat de grea piata pentru mobila. Pe de o parte este 100% promovare, iar pe de alta parte este produsul. In ultimele doua luni, am mers prin restaurante si am vazut oameni in fiecare zi. Banii exista. Cred ca produsul potrivit, cu pretul potrivit si cu promovarea potrivita va vinde. Am inceput in mijlocul crizei, ceea ce ne diferentiaza de celelalte magazine. Noi nu avem cifrele din anii trecuti pentru a face comparatii", mai spune seful kika Romania.

O noua locatie kika in 2010

La momentul lansarii din decembrie, reprezentantii kika spuneau ca au in vedere investitii in opt unitati in urmatorii cinci ani. Planurile sunt inca in picioare. „Acum este cel mai bun moment pentru a cumpara teren. Sper sa incepem anul viitor al doilea magazin. Ne uitam la trei locatii diferite: Constanta, Timisoara si Oradea. Dar ar putea sa fie si Cluj sau Sibiu", afirma Grassmann.

Potrivit lui, pretul terenului a scazut cu 30%, iar investitia in urmatoarea unitate ar putea fi la jumatatea celei din West Park din zona Militari din Capitala. kika a investit in unitatea de 27.000 mp, potrivit datelor furnizate, 31 mil. euro. Potrivit lui Grassmann, magazinul ar urma sa intre pe profit in urmatorii 3-5 ani. Compania are in parteneriat cu Raiffeisen, in baza caruia clientii pot lua credite din magazin pentru achizitionarea de mobilier. Cel mai ieftin produs din kika costa 1,89 lei (un pahar), iar cele mai scumpe urca la zeci de mii de euro (canapele).

 

Cine este noul sef al kika

Werner Grassmann, in varsta de 45 de ani, noul sef al kika Romania lucreaza in cadrul companiei austriece de 25 de ani, iar printre functiile pe care le-a avut de-a lungul timpului se numara cea de store manager timp de patru ani intr-un magazin al kika din nordul Austriei, o pozitie similara timp de opt - noua ani in magazinul kika din St. Polten (unde se afla si sediul companiei). El a trecut apoi in departamentul de francize si a coordonat extinderea in sistem de franciza in Arabia Saudita. S-a intors apoi pentru mai multe proiecte in Austria si Rusia.   

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO