Companii

Servtrans: Cred ca valoarea CFR Marfa este de circa 2 mld. euro

19.10.2007, 14:07 30

Operatorul feroviar de marfa Servtrans, unul dintre cei mai importanti jucatori privati de pe aceasta piata, ar putea participa la privatizarea CFR Marfa in cadrul unui consortiu international, dupa modelul pe care l-a urmat compania si in cazul privatizarii operatorului ungar MAV Cargo.
"Cred ca valoarea CFR Marfa este de circa 2 mld. euro si ca nicio companie romanesca nu ar putea sa participe de una singura. Nu excludem insa varianta de a ne asocia in cadrul unui consortiu international", a declarat George Buruiana, directorul general al Servtrans. Compania este controlata de omul de afaceri Cristian Burci prin International Railway Systems, care mai detine producatorii de material rulant Romvag Caracal, Astra Vagoane Arad si Meva Mehedinti. International Railway Systems participa la privatizarea MAV Cargo in cadrul consortiului MC Solutions.
Servtrans estimeaza ca va inregistra in acest an afaceri de 35 de milioane, cu circa 30% mai mult fata de anul precedent, fata de cresterea de 10% pe care o estimase initial. Servtrans opereaza transporturi interne de marfuri, avand incheiate parteneriate pentru transporturile internationale.
"La noua luni am inregistrat afaceri de circa 26 de milioane de euro. Avem mai multe colaborari pe plan international in tari precum Ungaria, Slovacia, Polonia, precum si Serbia sau Blugaria. Nu cred ca vom opera transporturi feroviare internationale in regim propriu. Preferam varianta asocierii", a spus George Buruiana.
Potrivit reprezentantilor companiei, transporturile internationale au crescut in volum cu circa 80% in prima parte a acestui an, fata de acceasi perioada a anului 2006. Compania a facut investitii masive in material rulant, bugetandu-si in acest an investitii de circa 50 de milioane de euro pentru achizitia si modernizarea materialului rulant. Flota Servtrans se ridica la circa 1.800 de vagoane si 45 de locomotive, potrivit directorului companiei.
Piata privata a transportului feroviar de marfa parcurge o crestere constanta ajungand la o pondere de circa 27% din totalul pietei, fata de 24% la sfarsitul lui 2006. Cu toate acestea, operatorii se confrunta cu taxe ridicate, considerand ca din acest punct de vedere transportatorii rutieri sunt mult mai avantajati.
"Platim un TUI (taxa de operare pe calea ferata) care ajunge la circa 25% din venituri, in timp ce firmele de transport rutier platesc doar 1% din venituri. Totodata, noi platim si acciza la motorina care sustine transportul rutier si nu pe cel feroviar, desi in domeniul fluvial sau aerian aceasta acciza nu se plateste", a spus Buruiana. Pentru operarea pe calea ferata, operatorii feroviari, precum CFR Marfa, Servtrans, Unifertrans, Classfer sau Grup Feroviar Roman, platesc o taxa de 14 lei pe kilometru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO