Companii

Şi francezii de la Cora pariază pe magazine mai mici

Şi francezii de la Cora pariază pe magazine mai mici

Autor: Mihaela Popescu

12.09.2010, 23:50 208

Cora, reţeaua franceză care deţine cele mai mari hipermarketuride pe piaţă, şi-a reluat expansiunea în acest an mizând pe ostrategie similară a Carrefour: magazine mai mici şi parteneriatecu dezvoltatorii de centre comerciale. Retailerul anunţă o ţintă de10 magazine noi în patru ani.

Compania va deschide două hipermarketuri de 4.500 de metripătraţi în Baia Mare şi Constanţa în ultimul trimestru din an prininvestiţii de 5 milioane de euro pe unitate.

Redimensionareaformatului de magazine ar putea permite retailerului care a adus pepiaţă cel mai mare hipermarket (de 15.000 de metri pătraţi) săatace oraşele medii din ţară în care activează mai puţinicompetitori, dar şi să-şi majoreze vânzările pe metru pătrat.

"Intrarea în oraşe cu mai puţin de 200.000-300.000 de locuitorieste o oportunitate de testare a acestui nou format de hipermarket.Avem prevăzut un plan din care fac parte în jur de zece noideschideri în următorii 4 ani, fără să fie vorba neapărat demagazine cu spaţii de vânzare mai mici, precum Gold Plaza Baia Mareşi Constanţa City Park", a declarat Philippe Lejeune, directorulgeneral al Cora România. El a mai spus că deschiderea unor unităţide 2-3 ori mai mici decât media reţelei a fost dictată de oferta despaţii comerciale existente pe piaţă în acest moment.

"A fost vorba despre două posibilităţi de deschidere de noimagazine, iar spaţiile fuseseră prevăzute deja la acestedimensiuni."

Contractul cu dezvoltatorul centrului Gold Plaza din Baia Mare,Futureal, a fost semnat în noiembrie anul trecut, potrivit datelorfurnizate de acesta. La rândul său, spaţiul din centrul City Parkdin Constanţa în care va veni Cora din noiembrie a fost eliberat dereţeaua de supermarketuri insolventă SPAR la începutul acestuian.

Intrarea în cele două centre comerciale cu un format nou demagazine a grăbit extinderea reţelei franceze de hipermarketuri, încondiţiile în care proiectele de expansiune pe două terenurideţinute de companie din 2007-2008 în oraşele Constanţa şi Piteştisunt încă într-un stadiu incipient.

Operatorul a recrutat în total 600 de oameni pentru deschiderilede magazine din această toamnă, potrivit datelor furnizate deLejeune.

Care este miza magazinelor mici?

Flexibilizarea formatelor de magazine ar putea aduce creştereavânzărilor pe metru pătrat în reţeaua Cora. Aceasta este o mizăfoarte mare pentru un retailer pentru că poate fi elementulprincipal în strategia de îmbunătăţire a profitabilităţii sale, înspecial în condiţiile actuale din piaţă în care lanţurile dehipermarketuri nu mai pot realiza creşteri de vânzări decâtprintr-o expansiune susţinută.

Vânzările pe metru pătrat în hipermarket s-au redus, în medie,cu 16% (în euro) anul trecut, faţă de 2008, potrivit unei analize aZF.

Cora, singura reţea de profil care nu s-a extins în cursulanului 2009, a înregistrat un declin al productivităţii calculateca vânzări pe metru pătrat de 18%.

Cu toate acestea, compania franceză a rămas cel mai performantoperator de hipermarketuri din România, conform clasamentuluirealizat de ZF. Mai mult, cu doar 3 magazine operaţionale, companiadeţinută de grupul franco-belgian Louis Delhaize a raportat anultrecut un profit net de 20 mil. euro (84,6 mil. lei), cât arealizat Carrefour cu 22 de hipermarketuri în acelaşi interval.

Carrefour, liderul pieţei de profil, a pariat pe hipermarketurimai mici încă din 2007, primul magazin de 4.000 de metri pătraţi alreţelei fiind deschis în centrul Capitalei într-un spaţiu preluatde la compania insolventă Univers'All. În ultimii ani însă,compania şi-a redus productivitatea: în 2007, reţeaua sa dehipermarketuri avea o medie de vânzări de aproape 10.000 de euro pemetru pătrat, faţă de 6.500 de euro în 2009, potrivit calculelorZF.

Primul an în care Cora intră în malluri

Lipsa unor proiecte noi de centre comerciale, din cauza blocăriicreditării, a frânat puternic expansiunea lanţurilor dehipermarketuri în ultimii doi ani. 2010 este însă primul an în careCora deschide magazine în centre comerciale şi cel mai expansiv anal său. La finele anului, lanţul de magazine va opera 6 unităţi, dedouă ori mai multe decât avea la sfârşitul lui 2009.

Compania a mai deschis un hipermarket de circa 13.000 de metripătraţi în mall-ul Sun Plaza în luna februarie, în urma unorinvestiţii estimate la peste 20 mil. euro.

Primul hipermarket Cora de pe piaţa locală a fost deschis în2003, reţeaua investind apoi în extindere doar în 2005 şi 2006,perioadă în care a inaugurat două unităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO