Companii

Sorin David, avocatul lui Valvis, despre cum sa negociezi cu doi giganti mondiali: Coca-Cola si Lactalis

Sorin David, avocatul lui Valvis, despre cum sa negociezi cu doi giganti mondiali: Coca-Cola si Lactalis

Sorin David, partner in cadrul casei de avocatura D&B David si Baias: "Nu stiu daca trebuie sa plangem sau sa ne bucuram, dar este foarte greu sa mai pastrezi o afacere independenta. Antreprenorii romani se gandesc in ce masura pot creea un brand regional sau international si cat pot face fata presiunii pe care puternicii jucatori straini o exercita. Pentru multi dintre acestia este analizata optiunea vanzarii."

24.04.2008, 21:49 441

Omul de afaceri Jean Valvis, creatorul brandurilor Dorna, a vandut francezilor de la Lactalis in aceasta luna afacerea cu lactate LaDorna, pentru o suma estimata intre 70 si 90 de milioane de euro, dupa ce in 2002 renuntase la business-ul cu ape minerale in favoarea Coca-Cola. In ambele tranzactii omul de afaceri elvetian a fost asistat de Sorin David si echipa sa de avocati din cadrul firmei D&B David si Baias.
"Principala diferenta fata de tranzactia din 2002 a fost suma, tinand cont de faptul ca in prezent pozitia pe piata este mult mai bine valorizata de cumparatori. Totodata, vanzarea Dorna Apemin a fost mai complexa din punct de vedere al pretentiilor cumparatorului", prezinta David diferentele dintre cele doua tranzactii.
D&B este o casa de avocatura corespondenta companiei de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers, condusa de Sorin David si Dan Dascalu, precum si de Flavius Baias, care si-a intrerupt temporar activitatea din cadrul firmei.
In cadrul vanzarii catre Lactalis, Sorin David si Anda Rojanschi sunt avocatii firmei care au fost direct implicati la masa negocierilor, in timp ce alti doi avocati au asistat indirect in aceasta afacere. Pe partea de aprobare a tranzactiei de catre Consiliul Concurentei lucreaza alti trei avocati.
"La tranzactia cu Coca-Cola a durat destul de mult analiza Consiliului Concurentei. Totodata, cei de la Coca-Cola au fost mai agresivi in negociere, au o cultura anglo-saxona, in timp ce cu Lactalis paleta, discursul a fost mai placut si datorita originilor latine", spune David.
Avocatul de 43 de ani l-a cunoscut pe fondatorul Dorna in anul 1997, cand a consiliat fondul Societe Generale Romania Fund, care la momentul respectiv a devenit actionar in ambele firme controlate de Valvis.
"Am negociat de pe cealalta pozitie, am facut due dilligence si probabil a ramas cu o impresie placuta si m-a cooptat cand a vandut", sintetizeaza David, care il descrie pe Valvis drept un "vizionar prin brandurile pe care le-a creat si a caror valoare a cunoscut-o in permanenta".
Cu toate acestea, David refuza sa vorbeasca despre valoarea tranzactiei, la a carei confidentialitate au tinut ambele parti implicate in tranzactie.
"Pretul a fost cu siguranta un element important in aceasta tranzactie dar, domnul Valvis este si un om sentimental, care si-a dorit ca brandurile pe care le-a creat sa supravietuiasca si sa fie dezvoltate", precizeaza avocatul.
Despre onorariul incasat spune in schimb ca a fost "satisfacator, in limitele normale cand esti de partea vanzatorului, adica intre 20.000 si 50.000 de euro".
Cu toate acestea, David spune ca in cazul tranzactiilor M&A refuza sa opteze pentru onorarii de succes. Onorariile firmei variaza si in functie de marimea si vechimea clientului, intre 220 de lei si 1.100 de lei (60-300 de euro) pe ora.
Anul acesta avocatii de la D&B au fost implicati si in achizitia de catre proprietarii Mega Image a retelei de supermarketuri La Fourmi, tranzactie de 18,6 milioane de euro.
"Este mai usor de partea vanzatorului daca ai un bun vandabil, cum au fost produsele LaDorna, pe care si eu personal le consum. Totodata, pe sell-side sunt implicate si mai putine resurse umane. Pe de alta parte, ca avocati ai cumparatorului onorariile sunt mai mari, tinand cont ca este necesar si un due dilligence, iar in cazul in care clientul este multumit, colaborarea continua si dupa incheierea afacerii", explica David.
D&B numara in prezent 42 de avocati si in anul calendaristic 2007 a inregistrat incasari de 10,5 mil. lei (3,1 mil. euro). Pentru acest an firma si-a bugetat o crestere a business-ului cu 30% si ar putea ajunge la un numar de 50 de avocati.
"Nu stiu daca trebuie sa plangem sau sa ne bucuram, dar este foarte greu sa mai pastrezi o afacere independenta. Antreprenorii romani se gandesc in ce masura pot crea un brand regional sau international si cat pot face fata presiunii pe care puternicii jucatori straini o exercita. Pentru multi dintre acestia este analizata optiunea vanzarii".
Printre clientii firmei se numara si companii precum ABN Amro, Altex, BRD, Carpatcement, Petrom, Orange, Pfizer, Avrig 35 sau Mivan, cele mai importante deal-uri de real estate in care avocatii de la David si Baias au fost implicati fiind vanzarea imobilului de birouri Charles de Gaulle Plaza sau achizitia de catre Valad (fostul fond Teesland) a Parcului Industrial A1.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO