Companii

Star Foods: Achizitia unei fabrici in Bulgaria ne permite sa transformam branduri locale in marci regionale

Star Foods: Achizitia unei fabrici in Bulgaria ne permite sa transformam branduri locale in marci regionale

Sotiris Yannopoulos, directorul general al Star Foods Romania si Bulgaria: Cresterea pietei de snacks-uri sarate ramane puternica, insa ritmul se diminueaza. Nu poti avea cresteri ale pietei de 30-40% in fiecare an. Pentru 2008, ne asteptam ca piata sa inregistreze o rata de crestere fie high single digit, fie low double digit (in jurul a 10%).

27.02.2008, 21:37 260

La inceputul anului 2007, Star Foods Romania, cel mai mare jucator pe piata snacks-urilor sarate, si-a rebranduit portofoliul de chips-uri aducand pe piata brandul international al PepsiCo, Lay's si renuntand la marca Star Chips. Cu toate acestea, brandurile dezvoltate local de Star Foods, inainte de preluarea companiei de catre PepsiCo, isi mentin importanta in vanzarile pe celelalte segmente din piata snacks-urilor sarate, potrivit lui Yannopoulos.
"Aducerea Lay's pe piata locala este rezultatul a doi ani de analiza a impactului pe piata, de planificari si de investitii", precizeaza managerul grec. In aceasta perioada, Star Foods a investit mai multe milioane de euro in unitatea de productie detinuta la Popesti-Leordeni (Ilfov). Compania a achizitionat in a doua jumatate a anului trecut o linie de productie automatizata a chipsurilor, ceea ce a dus la cresterea cu 25% a capacitatii de productie a fabricii locale.
Cu toate ca Lay's este principalul brand al Star Foods, marcile locale precum Star Snacks, Star Popcorn sau Krax reprezinta 50% din produsele fabricate local de companie.
"Nu vom renunta la marcile locale. Achizitia recenta a companiei bulgare Penelopa ne va permite sa transformam branduri nationale in branduri regionale, cu prezenta in Balcani", spune Yannopoulos.
PepsiCo a achizitionat producatorul de snacks-uri sarate (seminte si alune ambalate) Penelopa la inceputul acestui an. Anterior acestei tranzactii, PepsiCo activa pe piata din Bulgaria doar cu produse importate de la fabricile sale din Romania, Grecia si Turcia.
De la inceputul acestui an, Sotiris Yannopoulos conduce si operatiunile companiei preluate de PepsiCo in Bulgaria. Managerul spune ca experienta de pe piata romaneasca si cei cativa ani petrecuti in functia de director de dezvoltare pentru PepsiCo in Balcani ii vor folosi in dezvoltarea afacerii din Bulgaria.
"Bineinteles ca va fi si o echipa de management la nivel local in Bulgaria, dar aceasta va fi coordonata din Bucuresti", precizeaza Yannopoulos.
Managerul vede potential pentru cresterea volumului de chipsuri livrate din fabrica de la Popesti-Leordeni in Bulgaria. Un prim pas al acestei dezvoltari va fi imbunatatirea distributiei pe piata bulgareasca, dar si intensificarea activitatilor de marketing.
In acest an, livrarile catre Bulgaria vor ajunge in jurul a 8-9% din productia fabricii Star Foods din Romania, estimeaza Yannopoulos.
"Din 2009 previzionez o crestere mai accelerata a importantei fabricii din Romania pentru activitatile companiei achizitionate de PepsiCo in Bulgaria", adauga directorul.
Piata bulgara de snacks-uri sarate (inclusiv chipsuri) este de aproape trei ori mai mica decat cea din Romania.
In timp ce piata locala de chipsuri si snacks-uri sarate a ajuns anul trecut la 20.000 de tone, in crestere fata de 15.000-16.000 de tone in urma cu trei ani, vanzarile totale pe piata din Bulgaria nu au depasit 7.000 de tone, potrivit datelor furnizate de directorul Star Foods.
Managerul spune ca se asteapta la o temperare a cresterii pe piata de profil din Romania, in urmatoarea perioada.
"Cresterea pietei (de snacks-uri sarate - n.red.) ramane puternica, insa ritmul se diminueaza. Nu poti avea cresteri ale pietei de 30-40% in fiecare an", afirma Yannopoulos.
Dezvoltarea pietei de snacks-uri pierde din viteza pe fondul orientarii consumatorilor catre alte categorii de produse, considerate mai sanatoase.
"Pentru 2008, ne asteptam ca piata sa inregistreze o rata de crestere fie high single digit, fie low double digit (in jurul a 10% - n. red.)", precizeaza managerul. Cifra de afaceri raportata de Star Foods Romania pentru 2006 a fost de 78 mil. euro.
"Anul trecut am inregistrat un ritm de crestere a vanzarilor high double digit (mult peste 10%- n. red.) si speram sa mentinem aceasta rata si in 2008", mai spune Yannopoulos. Acesta nu a precizat la cat au ajuns vanzarile companiei in 2007.
Grupul PepsiCo a intrat pe piata romaneasca de snacks-uri sarate la finele anului 2004, prin achizitia celui mai mare producator local de profil, Star Foods Romania. Compania a fost achizitionata de catre societatea Snack Ventures Europe, un joint-venture PepsiCo si General Mills. Ulterior, PepsiCo a devenit unicul actionar al Star Foods Romania, achizitionand participatia General Mills la societatea Snack Ventures Europe.
Principalii competitori ai Star Foods in Romania sunt Intersnack si companiile romanesti European Drinks si Standard Nutricia.
O alta directie de dezvoltare a afacerilor Star Foods in Romania o reprezinta parteneriatele de distributie cu alti producatori, cel mai mare dintre acestia fiind grupul grecesc Vivartia.
"Vom dezvolta parteneriatul cu Vivartia si chiar din acest an vor fi aduse pe piata locala produse noi din portofoliul companiei", mai spune Yannopoulos.
Vivartia, cel mai mare producator alimentar din Grecia, detine compania Chipita, liderul pietei romanesti de croissante ambalate pe care activeaza cu produsele
7 Days distribuite de Star Foods.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO