Companii

Strategia MedLife: Extinderea retelei de clinici private pentru o cifra de afaceri de 50 mil. euro si o marja operationala de 18-20%

Strategia MedLife: Extinderea retelei de clinici private pentru o cifra de afaceri de 50 mil. euro si o marja operationala de 18-20%

Mihail Marcu, unul dintre actionarii MedLife: Efortul de a sustine spitalul este foarte mare pentru ca a avut pierderi operationale in primul an. Abia cum incepe sa iasa la suprafata, dar este foarte greu de intretinut in ciuda faptului ca avem o clientela de ambulatoriu uriasa.

01.10.2008, 20:00 161

"Think big" este principiul dupa care Mihail Marcu, unul dintre actionarii MedLife a cladit unul dintre cei mai puternici operatori de clinici si spitale private de pe piata locala, principiu dupa care antreprenorul pregateste acum investitii si in alte industrii.

"Bazele MedLife au fost puse in 1996 de catre medicul pediatru Mihaela Cristescu, mama mea, de una singura. A pornit la etajul unei vile unde a facut un cabinet de pediatrie si unul de medicina generala. Dupa o vreme s-a mai adaugat un etaj, in 1998 a aparut laboratorul, iar in 2001-2002 s-au cumparat demisolul si parterul", spune Marcu intr-un interviu acordat ZF.
Marcu, 38 de ani, a absolvit Facultatea de Matematica, iar inainte sa se alature business-ului familiei a fost in intervalul 2001-2004 vicepresedinte al RoBank.
Motiveaza decizia de a renunta la cariera din sistemul bancar prin mediul in care a ajuns sa lucreze, altul decat isi imagina, dar si prin prisma faptului ca era constient ca poate face mai multi bani "desi era foarte bine platit".
La momentul la care a preluat conducerea MedLife, compania avea o cifra de afaceri de 1,5 mil. euro si era departe de un loc intre primii zece operatori din industrie.
"Unul dintre primele lucruri pe care le-am facut a fost sa mut compania in cladirea aceasta (hiperclinica MedLife din Calea Grivitei, unde functioneaza si spitalul - n. red.). Dupa ce am cumparat-o, a trebuit sa investim si in renovare", isi aminteste Marcu.
Unul dintre momentele cheie in evolutia MedLife a fost sfarsitul anului 2006, cand IFC (International Finance Corporation, divizia de investitii a Bancii Mondiale) a preluat 20% din actiuni pentru 5 mil. dolari.
"Aveam nevoie de un partener. In Romania nu functioneaza ideea de business de familie. Pe de alta parte aveam nevoie si de finantare. La momentul la care ne-am orientat catre IFC lumea nu se inghesuia la usa noastra. Existau si alte posibilitati insa nu ca acum. In acest moment avem foarte multe oferte, pentru ca suntem liderul de piata si primii vizati. Preluarea liderului de piata este extrem de tentanta pentru oricine, iar cel mai mare pachet de actiuni care nu se afla in mana unui fond de investitii este la MedLife", spune Marcu.
La scurt timp dupa deal-ul cu IFC, MedLife a lansat Life Memorial, cel mai mare spital privat de pe piata locala in urma unei investitii de peste
10 mil. euro.
"Efortul de a sustine spitalul este foarte mare pentru ca a avut pierderi operationale in primul an. Abia cum incepe sa iasa la suprafata, dar este foarte greu de intretinut in ciuda faptului ca avem o clientela de ambulatoriu uriasa", a explicat Marcu.
El admite ca bugetase pentru Life Memorial pierderi pe doi ani si jumatate "ca in cazul oricarui spital din lume".
"Problema este ca ecartul dintre venituri si cheltuieli a fost mai mare pentru ca atat veniturile cat si cheltuielile au fost mult mai mari", a adaugat Marcu.
In paralel cu deschiderea spitalului, MedLife a apasat la fel de puternic si pedala extinderii cu clinici, facand in acelasi timp planuri pentru spitale de mai mici dimensiuni in provincie. Toate aceste investitii s-au resimtit la nivelul profitului net si al EBITDA (profit ope-rational).
"Noi am impins pentru venituri foarte mult si am platit acest pret. Dar nu a fost o surpriza. Revizuind bugetul trimestrial, ne-am dat seama ca trebuie sa facem o alegere si am optat pentru cifra de afaceri, chiar daca vom avea pierderi mai mari", recunoaste Marcu.
In aceste conditii, marja profitului operational a ajuns la 15-16% comparativ cu
22-23% inainte de deschiderea spitalului, "ceea ce inca ne deranjeaza".
"Ne-am dori ca o perioada sa ne orientam catre operatiuni mai profitabile", spune Marcu referindu-se la hiperclinici. Iar pe lista proiectelor care urmeaza sa fie lansate in perioada urmatoare se afla o investitie in zona Favorit plus o alta locatie in Bucuresti pe care inca nu o dezvaluie.
"Speram ca spitalul din Brasov si cel din Iasi sa demareze la inceputul anului urmator. Cel din Constanta este insa in stand-by. Oricum in perioada urmatoare ne vom concentra mai mult pe clinici. Este un business mai usor de rentabilizat", adauga Marcu.
In afara Bucurestiului, MedLife opereaza doua clinici: una in Timisoara si una in Cluj, clinici care pana acum sunt in buget. "Ne asteptam sa fie slab in provincie si este slab", spune Marcu.
Pentru o unitate de aceasta dimensiune veniturile sunt bugetate la 150.000 de euro lunar. Cea mai mare hiperclinica a MedLife este in prezent cea de pe Calea Grivitei, care inregistreaza o cifra de afaceri de 800.000 de euro pe luna.
Pe fondul lansarii de noi clinici si de spitale, businessul MedLife este programat sa atinga 30 mil. euro in 2009 comparativ cu 22 mil. euro in 2008, in timp ce in 2010, veniturile ar putea sa sara de 50 mil. euro. In legatura cu aportul clinicilor din provincie, Marcu spune ca nu va fi decisiv in cifra de afaceri a companiei.
"Tendinta in toata lumea este ca activitatea medicala de inalta tehnologie sa se concentreze intr-o anumita zona. Orice operator care va veni, va face spitale mari la Bucuresti. La urma urmei si platitorul tot aici este", este de parere Marcu.
La nivelul marjei EBITDA, targetul a fost stabilit la 18-20% in 2010, care va "dificil de atins mai ales ca pentru noi principalul obiectiv ramane cifra de afaceri".
 
Afacerile familiei Marcu
 
In paralel cu investitiile in MedLife, una dintre cele mai mari firme de servicii medicale private din Romania, familia Marcu mai detine divizia de asigurari AsiLife, iar printre cele mai recente proiecte facute publice se numara NauticLife, respectiv LifeResidence si LifeResorts.
 
"Am inceput sa investesc in acest business inca de pe vremea cand lucram in banca. Este un business care se doreste a fi cel mai mare, pastrand traditia 'Think big'. Am vrea sa fie lider national in ceea ce inseamna ambarcatiuni", spune Mihail Marcu.
 
NauticLife inseamna, potrivit lui Marcu, doua branduri: LifeResidence si LifeResorts. Prin intermediul acestor doua branduri, investitiile familiei Marcu se orienteaza spre domenii precum hotelurile, pensiunile si ansamblurile rezidentiale de lux.
 
Proprietarii MedLife detin zeci de hectare de teren in Delta pe care planuiesc sa construiasca 29 de locuinte de lux.
 
Pe de alta parte, ei au cumparat anul trecut un hotel in Bulgaria pentru 70.000 de dolari care este acum in renovare. "Cred ca va avea 22 de camere si apartamente", spune Marcu.
In legatura cu AsiLife, divizia de asigurari, Marcu spune ca a vandut peste 2.000 de polite dar ca rezultatele sunt slabe din cauze fiscale.
 
"In Romania cred ca sunt 10-12.000 de polite de sanatate vandute, in conditiile in care in Turcia sunt 4 milioane de asigurati cu acces la spitale private", a adaugat Marcu.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO