Făina, laptele, carnea de pui şi respectiv porc s-au ieftinitcu peste 6% în luna iunie comparativ cu luna mai, arată indicelealimentar al ZF, calculat pe baza preţurilor dinhipermarketurile din Capitală.
"Scăderile de preţuri pot avea două explicaţii. În primul rândexistă o tendinţă de stabilizare, chiar de scădere a preţurilorproduselor dependente de cereale. Preţul cerealelor crescusefoarte mult în ultima perioadă şi de aceea era aşteptată ostabilizare. În cazul în care scăderile sunt semnificative,acestea pot fi însă explicate prin discounturi practicate fie deretailer, fie de producător", spune Sorin Minea, preşedinteleRomalimenta şi acţionarul majoritar al producătorului demezeluri Angst, care deţine şi lanţul de supermarketuri cu acelaşinume. El explică însă că discounturile practicate de retaileridurează doar câteva săptămâni, perioadă după care preţul revine lanormal.
Potrivit lui Minea, preţul la produse precum lapte, ulei şifăină, care sunt influenţate de preţul cerealelor, nu va mai creştedecât dacă "va exista un amestec extern puternic".
În luna iunie preţul uleiului a scăzut comparativ cu lunaanterioară cu aproximativ 2,8%, cel al făinii cu 6,2%, iar cel allaptelui cu aproape 7%. Din totalul de 15 produse analizate deZF, în cazul a 11 dintre acestea preţurile au scăzut în perioadamai-iunie 2011. Singurele produse în cazul cărora preţurile aucrescut au fost zahărul Lemarco la 1 kg (1,45%), merele (14,07%),apa minerală Borsec la 1,5 litri (4,57%) şi doza de bereTimişoreana (0,98%).
Mai puţine promoţii
În cazul celorlalte produse, declinul a fost între 1% - în cazulpieptului de pui de la Transavia - şi 36,8% în cazul cartofilornoi. Unele dintre produsele analizate de ZF al căror preţ a scăzut- ouă, banane şi cartofi - sunt însă la ofertă în una sau chiar înamândouă reţelele de unde au fost culese datele (Carrefour, Real).Bananele şi cartofii se aflau însă la promoţie şi în lunaanterioară. Numărul promoţiilor practicate de retaileri esteînsă mult mai mic acum comparativ cu începutul anului când zecedintre cele 15 produse se aflau la promoţie. ZF precizează căIndexul Alimentar pe care îl calculează începând din decembrie2008 este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate laraft în magazinele Real şi Carrefour din Capitală, iar preţulfinal este calculat ca o medie între cele două reţele de magazine,nefiind publicat pe fiecare reţea în parte şi nu analizeazădistinct produsele la promoţii.
Coşul de produse alimentare de bază în hipermarket - alcătuitdin cele 15 produse analizate de ZF - costă în prezent circa 92,5de lei, cu circa 6% mai puţin faţă de luna mai, arată dateleculese de ZF. "În ultimele săptămâni am observat că valoareabonului meu de cumpărături este relativ constantă. Nu pot să spuncă a scăzut semnificativ, însă nici nu a mai crescut de la osăptămână la alta aşa cum eram obişnuită din lunile anterioare",spune Elena (45 de ani) aflată la cumpărături.
Mâncăm mai scump ca acum un an
Preţurile au scăzut lună la lună în iunie, însă comparativ cuacum 12 luni acestea au crescut cu peste 10%. Cele mai importantemajorări sunt la făină Băneasa (aproape 54%), paste Băneasa (45%)şi zahăr Lemarco (49%).
În ultimul an preţul cerealelor precum porumb,floarea-soarelui, grâu a crescut cu 50 până la 100% la nivelinternaţional pe fondul secetei din Rusia şi Ucraina.
Cum se realizează indexul ZF
ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează lunareste realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft înmagazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca omedie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pefiecare reţea în parte. Mai mult, indexul nu ia în considerarepromoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii dealimente în funcţie de provenienţă sau calitate. De asemenea, cândcalculează acest index, ZF ia în calcul numai un număr limitat deproduse de bază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin. ZFnu are pretenţia de a fi un institut de statistică sau o companiede cercetare, care culeg date mult mai amănunţite. În acestecondiţii, indexul ZF este doar orientativ, iar procentul decreştere sau scădere a preţului nu poate fi aplicat la întregportofoliul de produse dintr-un magazin. În luna iunie produseprecum cartofi, ouă şi banane se aflau la promoţie. Şi în luna maise aflau la promoţie cartofii şi bananele.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels