Vânzările mărcii Dacia la nivel mondial au scăzut cu 2,9%, laaproape 177.000 de unităţi în primul semestru al acestui an faţă deperioada similară a anului trecut, potrivit datelor grupuluiRenault, acesta fiind primul declin al mărcii româneşti din ultimiişapte ani.
Cifra anunţată de Renault, acţionarul Dacia, include atâtmaşinile produse la Mioveni (circa 168.000 de unităţi potrivitestimărilor ZF), cât şi pe cele fabricate la Casablanca înMaroc.
Declinul anunţat de Renault în cazul brandului autohton vine încontextul în care Dacia a produs anul trecut peste 341.000 deautovehicule la Mioveni, cel mai înalt nivel al producţiei atinsvreodată în România. Mai mult, constructorul auto şi-a diversificatîn ultimii ani portofoliul de produse şi a ajuns să fabrice şasemodele, performanţă care nu este atinsă de prea multe fabrici autoeuropene.
Marca Dacia este comercializată de Renault numai lanivel european şi în regiunea Euromed (care include Europa de Est,Turcia şi Africa de Nord), în timp ce în America de Sud, Rusia,Ucraina, Africa de Sud şi Orientul Mijlociu, modelele din gamaLogan sunt comercializate sub emblema Renault.
Dacă în cazul altor mărci scăderea din acest an a fostdeterminată de un declin al cererii, în cazul Dacia oficialiiRenault Group au subliniat că "scăderea vânzărilor Dacia a fostdeterminată de anumite întârzieri ale livrărilor motoarelordiesel 1,5 dCi", motoare care au cea mai ridicată pondere învânzările din Europa de Vest, principala piaţă pentru Dacia.
Best-sellerul Dacia este în continuare SUV-ul Duster, cu peste71.000 de unităţi livrate până la finele lunii trecute. Modelullansat anul trecut a reuşit să menţină cota de piaţă a Dacia la1,6% în Europa. De cealaltă parte, Sandero - model lansat în 2008 -s-a aflat pe un trend de scădere în condiţiile în care Franţa, ceamai mare piaţă pentru Dacia anul trecut, a eliminat subvenţiapentru Sandero pe GPL.
În intervalul ianuarie-mai, ultimul pentru care există înprezent date disponibile, la Mioveni s-au asamblat aproape 136.000de autovehicule, cu aproape 10.000 de maşini mai puţin, potrivitstatisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor deAutomobile (APIA). Dintre acestea, aproape 51% sau 69.000 deunităţi reprezintă SUV-ul Duster, în timp ce Sandero a ajuns la20% din maşinile asamblate la Mioveni după ce acesta a înregistrato scădere de 65% a producţiei, la trei ani de la lansare.
O scădere puternică a producţiei Dacia a avut loc la nivelullunii aprilie, atunci când s-au asamblat doar 19.000 deautovehicule, adică jumătate din cât produce uzina de la Mioveni înmod obişnuit.
"Scăderea de producţie din luna aprilie faţă de perioadasimilară a anului trecut a fost cauzată de unele dificultăţi înaprovizionarea cu piese livrate de anumiţi furnizori. Astfel,Dacia a fost nevoită să întrerupă activitatea câteva zile lafinalul lunii aprilie şi începutul lunii mai, până la remediereasituaţiei. În prezent colaborăm cu furnizorii pentru găsireasoluţiilor astfel încât să se recupereze decalajul produs", audeclarat reprezentanţii Automobile Dacia.
În prezent, la uzina Dacia sunt produse zilnic 1.389 deautovehicule, adică pe poarta fabricii iese o maşină nouă la maipuţin de un minut, iar Duster reprezintă aproape jumătate dinaceastă producţie. Mai mult, pentru a recupera pierderea deproducţie, Dacia va modifica perioada de concedii acordatăangajaţilor uzinei, aceştia urmând să aibă două săptămâni deconcediu în iulie şi două în august, în timp ce până acum întregconcediul era acordat integral în luna august. Astfel, până pedata de 15 septembrie producţia Dacia va reveni la o valoaresimilară celei de anul trecut, de aproape 240.000 de autovehicule,potrivit estimărilor lui Constantin Stroe, vicepreşedintelecompaniei.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels