Companii

Vanzarile de cosmetice nu mai merg ca unse, dar importatorii nu admit scaderi in acest an

Vanzarile de cosmetice nu mai merg ca unse, dar importatorii nu admit scaderi in acest an

Valoarea pietei de produse cosmetice se ridica la 600 de milioane de euro anual

12.06.2009, 00:00 75

Piata, estimata la peste 600 de milioane de euro, fara a fi luata in calcul productia locala destinata exportului, a crescut constant in ultimii ani cu rate cuprinse intre 10% si 15%, dar in prezent magazinele care comercializeaza cosmetice nu mai sunt atat de pline ca in trecut.

"Se simte clar o incetinire, dar este prematur sa vorbim despre o valoare a pietei. Daca in anii trecuti vorbeam de cresteri de 15%, acum vom avea intre 3% si 5%", a declarat pentru ZF Viorel Ognean, directorul general al Coty Cosmetics Romania, unul dintre principalii importatori de cosmetice decorative de pe piata locala.
Compania a inregistrat in primele noua luni ale anului fiscal (iulie 2008-aprilie 2009) un avans de 12% fata de aceeasi perioada a anilor anteriori, dar pentru anul urmator si-a revizuit in scadere bugetele.
"Pentru anul fiscal viitor vedem o crestere care pentru tarile din vestul Europei ar parea sanatoasa, de 8%. Spre deosebire de 15%, cat estimam anul trecut, putem spune insa ca este o descrestere", spune Ognean.
Cuvantul de ordine in ceea ce-l priveste pe consumator este "precautia", raportul calitate-pret cantarind mai mult decat orice brand sau poveste in momentul de fata. Doar clientii "fideli" mai cumpara marci de renume si asta doar dupa ce s-au gandit de doua ori si si-au pus semne de intrebare analizand pretul de pe bonul de casa.
 
Piata se asaza pe tendintele din vest
"Tendintele vor fi dictate de consumator, care va alege produse de calitate, dar in acelasi timp accesibile. Anul acesta piata va continua sa se dezvolte, dar intr-un ritm mai lent. Ne asteptam la rezultate mai putin spectaculoase, influentate de perioada dificila prin care trece intreaga economie", este de parere Mihaela Turdean, director general al producatorului clujean de cosmetice Farmec.
Farmec a incheiat 2008 cu o cifra de afaceri de 24,5 mil. euro, din care 2,1 mil. euro au fost realizate numai in decembrie. Pentru clujeni, lunile urmatoare au adus o incetinire a ritmului de crestere pana in martie, cand a inceput sezonul cumparaturilor.
Chiar daca evita sa faca estimari cu privire la evolutia businessului pe care il conduc, companiile din industria cosmetica spun ca bugetele mai mici pentru cumparaturi nu vor face victime in randul jucatorilor din domeniu, datorita strategiilor anticriza. Pe langa taierea costurilor in special pentru marketing si promovare, companiile importatoare sau producatorii vin cu oferte noi pentru consumatorul final.
"Pentru 2009 Gerocossen si-a propus cresterea cifrei de afaceri cu aproximativ 10% fata de 2008, printr-o mai buna organizare a distributiei si aplicarea unor masuri pentru sustinerea vanzarilor atat pe canalele moderne, cat si pe cele traditionale. Mai mult, vom lansa 10 produse noi", spune Elvira Sas, unul dintre fondatorii producatorului Gerocossen, care a rulat anul trecut afaceri de 10 mil. lei
(2,7 mil. euro), in crestere cu 5% fata de 2007. "Ultimele trei luni ale anului trecut am inregistrat vanzari mai slabe, ceea ce a contribuit la diminuarea cifrei de afaceri pe care o preconizasem pentru 2008", explica Sas diferenta dintre estimarile initiale si rezultatul de la sfarsitul anului.
Cei mai afectati, spun jucatorii, vor fi importatorii din China ai produselor incluse de companiile de cercetare de piata la categoria "Others". Bugetul alocat cosmeticelor nu se va micsora atat de mult incat clientii sa schimbe produsele din hipermarketuri, drogherii sau parfumerii pe cele comercializate in piata, iar o cei care au facut pana acum afaceri cu produse no name nu vor putea rezista din cauza cursului de schimb.
 
Vanzarile directe, la adapost
"Sunt deja afectati pentru ca in ultimul timp nivelul de trai a crescut si oamenii au mai incetat sa cumpere din piete, iar acum nu isi vor permite sa piarda din evolutia euro-leu. Pana acum importau in contextul in care se vindea aproape orice, dar de cinci luni nu au mai adus nimic, ceea ce va conduce la o concentrare, la o micsorare a volumului comercializat", spune Viorel Ognean.
Cel mai putin afectat va fi segmentul vanzarilor directe, unde costurile operationale sunt mai mici. Chiar daca si aici valoarea comenzii a scazut semnificativ, aceasta este acoperita de numarul mai mare de clienti si implicit de comenzi. Monica Tatoiu, care conduce Oriflame Romania, si-a luat deja masuri de precautie si a angajat in depozitul din Bucuresti 20 de oameni, spunand ca businessul pe care il conduce va avea cresteri de pana la 20% in acest an.
Nu la fel de bine sta segmentul de lux, care reprezinta 10% din totalul pietei cosmeticelor. "Pe termen lung, de aproximativ doi ani, piata de lux va fi cea mai afectata. Cand creditarea era in floare, sa dai 150 de lei pe o crema si sa nici nu sti daca e buna sau nu, nu era o problema. Acum clientul se gandeste de doua ori daca sa faca achizitia", spune Tatoiu.
Cei mai importanti jucatori din industria de profil sunt Beiersdorf, Henkel, Avon sau Oriflame, acestia intrand pe o piata a producatorilor Farmec, Gerocossen sau Gerovital Cosmetics.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO