Companii

Vanzarile Sara Lee, afectate de cresterea creditelor pentru consum

15.03.2004, 00:00 39



Companiile aradene Safilar SA si Coturnix Srl, importatori si distribuitori locali ai bunurilor de larg consum produse de gigantul american Sara Lee au realizat anul trecut o cifra de afaceri de aproape 9,3 milioane de euro, in crestere cu 5% fata de anul precedent. Anul acesta, cifra de afaceri va creste cu mai bine de 20%, la peste 11 milioane euro, ca urmare a extinderii pe piata romaneasca a retelelor de magazine internationale, dar si a cresterii bugetului de promovare.



"Valoric, cresterea realizata de Safilar, care distribuie produsele din categoria non-food (nealimentare - n. red.) si Coturnix, care distribuie produsele din categoria food (alimentare - n.red.) a fost anul trecut de 5%. In volum, cresterea vanzarilor a fost insa mult mai mare, depasind 18%" spune Alin Dicu, directorul general al celor doua companii.



Explicatia pentru diferenta dintre cei doi indicatori este data de numeroasele promotii desfasurate anul trecut de cea mai mare parte a companiilor din domeniul produselor de larg consum care activeaza pe piata romaneasca.



"Explozia creditelor de consum de la sarsitul anului 2002, care a continuat si anul trecut a facut nu a fost dublata si de o crestere semnificativa a puterii de cumparare. In aceste conditii, s-a redus partea din bugetul familiei acordata produselor de larg consum. In aceste conditii, pentru a nu se inregistra o scadere a consumului, pe piata s-a manifestat un adevarat razboi al preturilor intre distribuitorii care vroiau sa-si mentina cotele de piata" explica Dicu.





Profit din reducerea cheltuielilor



Mai mult, pentru o buna parte din produsele de larg consum preturile nu au mai fost actualizate la cursul valutar, ceea ce a afectat profitabilitatea companiilor din domeniu.



"Preturile in lei au ramas pe tot parcursul anului cele calculate la cursul euro-leu de la inceputul anului, desi intre timp cursul valutar crescuse cu mai bine 15-16%" adauga Dicu. In aceste conditii, pentru mentinerea profiturilor, companiile au fost nevoite sa vanda mai mult si in paralel sa isi diminueze costurile.



"Am lucrat foarte mult pentru reducerea cheltuielilor anul trecut. Am redus numarul angajatilor, am incercat sa economisim de unde am putut. De la jumatatea anului, am redus foarte mult si cheltuielile cu chiriile deoarece ne-am mutat intr-un sediu nou, la care lucram de mai mult timp. Investitiile totale implicate de noul sediu central al firmei, situat in Zona Industriala Vest, Arad, care cuprinde 1.000 metri patrati de birouri si un depozit central de 2.500 metri patrati, sunt situate la 2 milioane euro" completeaza Dicu.



El spuna ca masurile de reducere a cheltuielilor le-a permis celor doua companii aradene sa realizeze anul trecut profituri similare celor din anul 2002. Potrivit datelor disponibile la Ministerul Finantelor, cele doua companii au realizat cumulat in 2002, un profit net de peste 430.000 de euro.





Reclama creste vanzarile



Anul acesta, atat cifra de afaceri cat si profitul celor doua companii care importa produsele Sara Lee in Romania vor creste fata de rezultatele din 2003.



"Estimam o crestere de peste 20% a vanzarilor, pe masura ce marii retaileri prezenti pe piata romaneasca se vor extinde. De altfel, in ultimii anii, dezvoltarea accentuata a retelelor internationale de retail a dus la cresterea ponderii vanzarilor pe care lea realizam prin intermediul acestor retele, in detrimentul celorlalte categorii de magazine. In plus, aceste retele ne-au permis sa ajungem cu produsele noastre in locuri pe care altfel nu le-am fi putut acoperi" explica Dicu.



Cresterea vanzarilor nu poate fi realizata pe piata bucurilor de larg consum fara lansari de noi produse si mai ales, promovare.



"Anul trecut, investitiile in promovarea principalelor branduri s-au ridicat la aproape 3 milioane euro rate card (valori brute, inainte de aplicarea discounturilor - n. Red). Aceste investitii vor creste in acest an corespunzator cu cresterea prognozata a vanzarilor" mai spune Dicu. El adauga ca dupa primele luni ale acestui an prognozele au fost depasite de rezultate.



"Inceputul de an este in general o perioada slaba din punctul de vedere al vanzarilor, insa lucrurile au inceput destul de bine anul acesta. Avem o crestere de peste 20% fata de valorile pe care le inregistram anul trecut, ceea ce este oarecum surprinzator".





Inca doua din vara



Cresterea vanzarilor ar putea fi si mai mare decat prognoza pe ansamblul acestui an, deoarece din vara portofoliul de marci distribuite de cele doua companii aradene ar putea creste cu inca doua.



"Suntem aproape sa incheiem contractele pentru a aduce pe piata romaneasca inca doua marci importante. Nu pot spune decat ca este vorba de un produs alimentar, care va fi distribuita de Coturnix si de unul nealimentar care va fi distribuit de Safilar" adauga Dicu.



Produsele din portofoliul Sara Lee distribuite de cele doua comapnii aradene sunt impartite in trei categorii: produse casnice si de ingrijire a corpului, produse alimentare si textile.



Intre marcile aflate in portofoliul celor doua companii se afla Ambi Pur (odorizate de casa si masina), Catch (insecticid), Frisbi (produse de uz casnic din hirtie), Kiwi (produse de ingrijire a incaltamintei), Maxilux (produse pentru intretinerea masinii), dar si Douwe Egberts (cafea) si Pickwick (ceai).



"Strategia noastra prevede ca marcile pe care le distribuim sa ocupe pozitia de lider sau, unde nu se poate acest lucru, locul doi pe segmentul respectiv. Daca acest lucru nu se intampla, produsul este scos din oferta noastra si este inlocuit cu un altul" explica Dicu.



Sara Lee Corporation este unul dintre cele mai mari grupuri din lume care activeaza in domeniul produselor de larg consum, cu o cifra de afaceri de peste 18 miliarde dolari in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2003. Compania are la nivel mondial peste 145.000 de angajati.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO